Les furgonetes de les empreses ocupen part de la via pública (Reuters/Carl Recine)

Barcelona cobrarà la taxa Amazon per repartir els paquets a casa a partir del març

L'Ajuntament calcula ingressar fins a 2,6 milions d'euros anuals per aquesta taxa, que grava les operadores postals que facturen més d'un milió d'euros anuals
Redacció Actualitzat
TEMA:
Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona començarà a gravar les grans distribuïdores de comerç electrònic per l'ús de l'espai públic quan entreguen els paquets a casa dels clients. Serà la primera ciutat d'Espanya que aplica aquesta taxa.

Es coneix com a taxa Amazon, però l'hauran de pagar totes les empreses que facturin pels enviaments a la ciutat més d'un milió d'euros a l'any.

L'Ajuntament ja ha començat els tràmits amb la intenció que el nou tribut s'aprovi al ple del mes de febrer i ja s'apliqui al març. ERC hi dona suport.

 

26 empreses afectades

La taxa pot afectar 26 plataformes, cinc de les quals concentren el 62% del volum de negoci a la ciutat, amb Amazon al capdavant. Els operadors postals facturen 200 milions d'euros anuals a la ciutat per l'enviament de paquets.

Correus, Seur o DHL també hauran de pagar l'1,25% de la facturació del cost d'enviar els paquets a domicilis i oficines. L'Ajuntament preveu recaptar fins a 2,6 milions d'euros.

"Es vol posar ordre en la distribució de mercaderies prioritzant la recollida de paquets en punts concrets", segons el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni.

Si els paquets van a un punt de recollida, no caldrà pagar la taxa. Tampoc es gravaran els enviaments de negoci a negoci, com la distribució de les begudes a un bar.

La figura tributària es gestionarà en règim d'autoliquidació i les plataformes l'hauran de presentar telemàticament entre l'1 i el 30 de juliol de l'exercici posterior al gravat. Per tant, l'exercici 2023 s'autoliquidarà el mes de juliol del 2024.

En el cas de grups d'empreses l'haurà de pagar l'empresa que tingui més facturació anual.

Afavorir el comerç de proximitat

Collboni ha explicat que el nou tribut també servirà per "aconseguir igualtat de condicions en la competència i afavorir el comerç de proximitat".

El Cyber Monday, amb descomptes en compres fetes exclusivament per internet, és un exemple més del pes que ha guanyat el comerç electrònic els últims anys, amb l'empenta de les restriccions que va comportar la pandèmia de la covid.

L'Ajuntament considera que les entregues massives a domicilis impliquen un ús especial del domini públic, congestionen l'espai i augmenten la contaminació.

 

ARXIVAT A:
Internet Comerç Ajuntament de Barcelona
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut