Barcelona estrena l'ampliació del tramvia per la Diagonal: mapes i enllaços del nou traçat
El nou recorregut per l'Eixample té tres parades noves, Verdaguer, Sicília i Monumental, que permeten connectar amb quatre línies de metro i catorze de bus
Fita històrica per al transport públic de Barcelona. Després de més de 15 anys de debat, estudis i informes (fins i tot una consulta), aquest diumenge ha començat a funcionar per al públic l'ampliació del tramvia per la Diagonal entre Glòries i Verdaguer.
No és encara la connexió completa entre les dues xarxes de tramvia. De moment, s'estrena un traçat de dos quilòmetres del Trambesòs per la trama urbana de l'Eixample amb tres noves estacions: Monumental, Sicília i Verdaguer.
La inauguració s'ha retardat un dia per la vaga d'aquest dissabte dels comitès d'empresa del Trambaix i el Trambesòs per denunciar problemes que afecten la qualitat del servei i la seguretat dels usuaris.
Les parades del nou traçat per la Diagonal permeten enllaçar amb quatre línies de metro i catorze de bus de TMB, tenint en compte el nou intercanviador de les Glòries.
En aquest mapa pots consultar on se situen les parades noves i amb quin mitjà fan correspondència:
De les tres línies del Trambesòs, només una, la T4, és la que circula pel nou traçat de la Diagonal. En concret, la T4 enllaça Verdaguer amb Sant Adrià de Besòs, passant per la Diagonal i el Fòrum.
Les altres dues línies, la T5 i la T6 arriben fins a Ciutadella-Vila Olímpica. Les tres línies conflueixen al nou intercanviador de Glòries. Consulta al mapa els recorreguts de cadascuna:
Com ho han viscut els usuaris?
En aquest primer dia de funcionament, viatgers habituals del Tram i curiosos s'han acostat per veure el nou servei.
En general, la percepció ha estat positiva, tot i les cues que hi ha hagut a les andanes.
"Pensava que el trajecte seria més feixuc", ha explicat un dels usuars just després de baixar del comboi a l'estació de Verdaguer. Ha fet el viatge des de Glòries en menys de 10 minuts i considera que és un "molt bon servei".
El temps de viatge entre Glòries i Verdaguer és de set minuts.
Sense pals ni cables de catenària
L'Ajuntament espera que l'ampliació del tramvia capti 24.000 viatges al dia i pugui eliminar uns 2.000 cotxes del tram central de la Diagonal. L'avinguda s'ha urbanitzat amb voreres més amples i un carril bici al centre, al costat de les vies.
El nou traçat no té pals ni cables de catenària. Els tramvies capten l'energia per terra a través d'un tercer carril entre les vies, el sistema APS (alimentació per superfície), que és el primer cop que s'implanta a l'estat espanyol.
Entre Glòries i Verdaguer, s'han fet ajustos als semàfors de 27 cruïlles (entre la Diagonal i carrers del voltant) per donar prioritat de circulació al tramvia.
Inversió de 63 milions d'euros en la primera fase
Aquesta primera fase ha suposat una inversió de 63 milions d'euros que corresponen a 48 milions d'obra civil i sistemes tramviaris i 15 milions en la fabricació dels 3 nous tramvies.
Per finançar l'obra civil i sistemes, la Generalitat de Catalunya ha posat 37 milions d'euros i l'Ajuntament de Barcelona, 11 milions. Mentre que del cost dels nous tramvies se n'ha encarregat les administracions del consorci de l'ATM: Generalitat, Ajuntament de Barcelona i l'AMB.
En paral·lel, l'Ajuntament també ha assumit els 52 milions del cost de les obres d'urbanització, als quals s'afegeix la inversió feta per la construcció prèvia del col·lector que va ser de 8,1 milions d'euros.
Què falta per completar la connexió?
Per poder unir les dues xarxes del tramvia (Trambaix i Trambesòs) faltarà encara posar vies en un tram de 2,8 quilòmetres per la Diagonal entre Verdaguer (carrer Girona) i la plaça Francesc Macià.
Tant l'Ajuntament de Barcelona com la Generalitat de Catalunya (a través de l'Autoritat del Transport Metropolità) s'han mostrat a favor de completar la connexió.
El consistori ja té els projectes enllestits i la Generalitat preveu acabar-lo a finals d'any. L'Ajuntament condiciona l'inici dels treballs, que podrien començar l'estiu del 2025, a tenir pressupostos aprovats.
Les obres d'aquesta segona fase costaran més de 200 milions d'euros i està previst que s'allarguin uns 40 mesos, més de 3 anys. A banda del tramvia i renovar la Diagonal, el projecte inclou un nou col·lector d'aigües pluvials.
El somni d'Hereu que impulsa Colau i inaugura Collboni
La connexió de les dues xarxes de tramvia per la Diagonal és un debat que fa anys que s'arrossega a Barcelona, amb partidaris i detractors. En l'obra que ara s'inaugura hi han estat implicats, en menor o major mesura, tres alcaldes.
El 2008, l'aleshores alcalde Jordi Hereu va posar sobre la taula la connexió del Trambaix i el Trambesòs. Ja feia quatre anys que les dues xarxes s'havien implantat als extrems de la Diagonal.
Per tirar-ho endavant va pactar una consulta ciutadana inèdita fins llavors a Barcelona. Va ser el maig del 2010 i la poca participació es va decantar en un 79,8% per l'opció que descartava reformar la Diagonal amb el tramvia.
El projecte va quedar enterrat i, amb l'arribada de Xavier Trias, encara més. Ferm opositor al tramvia, apostava per la connexió amb busos elèctrics. En el seu mandat va reformar un tram de la Diagonal sense tramvia.
Amb Ada Colau, es reobre el debat el 2015. Durant el seu primer mandat va impulsar els estudis previs i es van analitzar quatre alternatives per connectar els tramvies. Es va escollir com a més idònia la unió en superfície per la Diagonal.
La falta de consens polític va endarrerir l'impuls definitiu de l'obra fins al segon mandat de Colau i es va decidir fer-la en dues fases. La inauguració de la primera la farà un altre alcalde, Jaume Collboni, que té a les seves mans completar la connexió.