Cotxes circulant per la ronda de Dalt de Barcelona (EFE/Enric Fontcuberta)

Barcelona flexibilitza la ZBE i donarà més permisos temporals per circular

L'Ajuntament busca esquivar els esculls judicials amb noves autoritzacions i informes tècnics per justificar la normativa

RedaccióActualitzat

L'Ajuntament de Barcelona flexibilitzarà l'ordenança que regula la zona de baixes emissions (ZBE), després que el TSJC l'anul·lés el mes de març.

Com que la decisió judicial encara no és ferma, la norma continua plenament vigent, però ara es retocarà amb noves excepcions treballades amb entitats, agents i ciutadania per, segons explica l'Ajuntament, "assegurar-ne la implantació i per millorar-la a través d'un procés de participació".

En el nou text les autoritzacions per a ús ocasional passen de 10 a 24 dies per any, mentre que s'afegeixen noves autoritzacions temporals, com per exemple per a aquells professionals amb edat propera a la jubilació que utilitzen el vehicle per treballar.

L'Ajuntament, diu, busca el "màxim acompanyament de la ciutadania per nivell de renda i facilitar l'ús ocasional".

Per mirar de blindar-se davant les denúncies al jutjat, el consistori també ha demanat nous informes tècnics, justificatius i d'impacte a institucions i organismes com la Generalitat, el CSIC, la UPC o el RACC.

Es preveu que la modificació s'aprovi a la propera Comissió de Govern per ser debatuda després a la Comissió d'Ecologia Urbana i Mobilitat, entrar en període d'informació pública i al·legacions i ser aprovada al ple.

 

Quines novetats hi ha?

El nou text preveu donar cobertura a aquells sectors de població més vulnerables, i s'actualitzen les autoritzacions per poder circular:

Autoritzacions diàries

  • Accés esporàdic, aquí també estarien inclosos els històrics i clàssics. Passen de 10 a 24 els dies d'autorització per vehicle a l'any reforçant a l'ordenança els criteris socials.
  • Vehicles estrangers que no compleixen amb els requisits tecnològics i d'emissions. També es faciliten 24 dies com els d'accés esporàdic.

Vehicles que presten un servei singular

  • Vehicle singulars. S'han incorporat nous vehicles al llistat com són: autoescola, portacontenidors, gàbia, dúmper, blindats o cisterna. Tenen autorització anual.
  • Vehicles que presten servei en una activitat singular amb autorització municipal. Tenen autorització mentre dura l'activitat.
  • Vehicles que portin a terme tasques de manteniment en tallers. Tenen autorització mentre el vehicle és al taller.
  • Vehicles de persones amb tractaments mèdics periòdics. Tenen autorització mentre dura el tractament.

Altres casos

  • Vehicles dedicats a l'exercici professional i que els seus titulars estiguin pròxims a la jubilació. Es planteja que seran autoritzats els vehicles de les persones titulars dels quals acreditin que, en la data d'aprovació de l'ordenança, els falten fins a 5 anys per assolir els anys cotitzats legalment establerts per accedir al règim de jubilació, en el règim que correspongui.
  • Autorització anual als vehicles els titulars dels quals acreditin uns ingressos econòmics anuals pel global dels conceptes (pensions, ajudes, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.) inferiors a dues vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau: 1 persona, IPREM 2; 2 persones, IPREM 2,5; 3 persones, IPREM 2,9; 4 o més persones, IPREM 3,3.
  • Vehicles en estat de reposició perquè s'acredita la compra d'un altre vehicle que compleixi amb els criteris tecnològics permesos. Autorització fins que duri el període de lliurament del nou vehicle.

 

Quines restriccions continuen?

El text manté la restricció dels vehicles més contaminants sense etiqueta ambiental de la DGT els dies laborables de dilluns a divendres entre les 7 hores i les 20 hores i les exempcions:

  • Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda
  • Vehicles de serveis d'emergència i essencials
  • Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitat que els condicionen l'ús del transport públic
  • Vehicles estrangers que compleixen amb els requisits tecnològics i d'emissions

 

Quina és la sanció?

El sistema de control continuarà sent a partir de les càmeres i els controls de la Guàrdia Urbana, amb les sancions establertes per la nova llei de trànsit. Es tracta d'una sanció única de 200 euros.

En el cas d'episodi de contaminació, si s'infringeix l'ordenança la sanció serà de 200 euros amb un increment del 30% atesa la gravetat del fet infractor.

Els ingressos obtinguts per les sancions es destinen a finançar actuacions per impulsar la mobilitat sostenible.


Quina és la ZBE afectada?

L'ordenança que es retoca és la que regula la ZBE àmbit rondes de Barcelona, una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats que inclou els municipis, totalment o parcialment, de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besòs.

La ZBE es va posar en marxa per un acord entre la Generalitat de Catalunya, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona, amb l'objectiu de reduir les emissions a l'atmosfera de contaminants d'efecte local i complir amb la normativa estatal i europea i tendir a les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut.

 

ARXIVAT A:
ZBE BarcelonaMedi ambientMobilitatAjuntament de Barcelona
Anar al contingut