Barreres, semàfors i cotxes creuant la Rambla de Barcelona: arrenca la fase crítica d'obres

Els vehicles només podran circular de pujada i ho hauran de fer per la calçada del costat Llobregat mentre durin les obres

RedaccióActualitzat

Els vehicles podran travessar la Rambla de Barcelona de costat a costat a partir del 17 de juny i durant almenys deu mesos.

Serà a causa de les obres de remodelació del passeig, que obligaran a tancar la calçada del costat Besòs i deixaran només operativa la del costat Llobregat, per on tan sols es podrà circular en sentit ascendent mentre durin els treballs.

Justament per això, aquest mateix dimarts començaran les feines per habilitar cinc passos que permetin als vehicles travessar la Rambla, del Gòtic cap al Raval, amb la idea de facilitar el pas de veïns, vehicles d'emergències i transportistes.

En els pròxims dies es refarà el paviment actual per marcar el pas de vehicles, es posaran semàfors i es col·locaran barreres perquè els vianants siguin conscients del trànsit que travessarà el passeig.

Els canvis afectaran de ple els milers de vehicles que fins ara baixaven per la Rambla: entre 4.000 i 9.300 cada dia, segons el tram.

En paraules del regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, la que comença ara és la fase "crítica" de les obres.


El primer tram, gairebé llest

Aquest juny i juliol s'acabaran els treballs del primer tram, el més proper al monument a Colom, que es volia tenir acabat abans de la Copa Amèrica.

El nou paviment ja és visible al tram més pròxim a l'estàtua de Colom (Ajuntament de Barcelona)

Això permetrà començar els altres quatre trams, que es preveu que s'acabin en 32 mesos. Les obres costaran uns 55,6 milions d'euros, i s'haurien d'haver enllestit el febrer del 2027, poc abans de les eleccions municipals.

Aquest va ser un dels primers compromisos de l'actual alcalde, Jaume Collboni, que va decidir accelerar i intensificar les obres per tal d'acabar-les amb poc més de tres anys, davant dels gairebé sis de l'anterior alcaldessa, Ada Colau, tot i que això suposi una afectació més gran a la mobilitat.


El calendari

Les obres es faran als quatre trams alhora, però se subdividiran en fases per minimitzar al màxim les molèsties.

Els primers deu mesos es treballarà a la vorera i calçada del lateral Besòs-Gòtic.

Els deu mesos següents serà el torn de l'altra vorera i calçada, la Llobregat-Raval, quan el trànsit de pujada tornarà al seu lloc actual i definitiu.

Finalment, els últims dotze mesos serà el torn del passeig central, amb trams alterns per garantir en tot moment el pas de vianants, i amb els dos carrils de circulació ja oberts. En aquesta tercera i última fase les terrasses quedaran afectades entre cinc i vuit setmanes.

Hi haurà cinc passos perquè els vehicles puguin travessar la Rambla (Ajuntament de Barcelona)

On seran els passos per creuar i qui podrà fer-ho?

Els quatre trams que ara comencen la seva remodelació són Santa Madrona-Arc del Teatre, Arc del Teatre-Liceu, Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes.

Inicialment, s'habilitaran tres passos per creuar: a Portaferrissa-Carme, a Ferran-Unió, i als carrers Nou de la Rambla i Colom per accedir a la plaça Reial.

Més endavant s'habilitaran al pla de la Boqueria i al carrer Escudellers, que s'activaran segons les necessitats. Aquests passos serviran per donar accés i sortida al veïnat del barri Gòtic, als vehicles d'emergències i a la distribució urbana de mercaderies (DUM).

Com ja passa actualment, el sentit de pujada només estarà permès als taxis, autobusos, accés als hotels i aparcaments, a més de DUM en l'horari corresponent. Actualment, el sentit de baixada està obert a tots els vehicles, però quan s'acabin les obres, també es restringirà com al sentit de pujada actual.

Les tasques de la banda Besòs, la banda Llobregat i el tronc central es faran per trams de 50 metres per permetre la feina dels Bombers en cas d'emergència.

Pel que fa a les afectacions al transport públic, es desviaran la línia 59 i la nocturna N-9, que continuaran pujant per la Rambla però baixaran per la Via Laietana. El V-13, que ara acaba i comença al pla de Palau, ho farà a la plaça Catalunya.


Com serà la Rambla?

La nova Rambla tindrà més espai per al vianant, amb un sol carril de circulació, de 3,5 metres d'amplada i restringit.

En alguns trams, el carril anirà acompanyat de zones de 2,8 metres d'amplada per a serveis, com ara espais de càrrega i descàrrega.

Les voreres laterals tindran un mínim de 3 metres d'amplada i s'habilitaran tres grans espais-plaça amb plataforma única a la zona de l'església de Betlem i el Palau Moja, al Pla de la Boqueria i al Pla del Teatre.

Igualment, hi haurà zones d'estada amb bancs als laterals del passeig central i sota l'ombra dels arbres. Dels actuals 375 arbres, 280 no es tocaran, alguns es retiraran, però també se'n plantaran de nous, i en total en quedaran 384. Aquí pots veure l'actual aspecte i el que preveu el projecte:

ARXIVAT A:
MobilitatUrbanisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut