BB Cream, el nou maquillatge que atrau homes i dones però no convenç els dermatòlegs
- TEMA:
- Salut
Fent un cop d'ull a l'aparador d'una botiga de cosmètica --o a les xarxes socials-- és fàcil trobar-hi multitud de productes encapçalats per un concepte que ha fet fortuna en els últims 10 anys: BB Cream.
Cremes hidratants amb color, bases cosmètiques amb protecció solar o amb suposats efectes antiedat... el terme BB Cream l'utilitzen multitud d'empreses per denominar productes molt diferents.
De fet, n'hi ha prou de fer una cerca a Google per adonar-se que cadascú s'agafa les dues B com vol. Volen dir blemish balm? O balm beauty?
No hi ha una versió correcta, o potser totes ho són. Perquè BB Cream no és més que un concepte publicitari que busca cridar l'atenció del consumidor i, esclar, vendre-li el producte.
Una crema que gairebé sempre porta maquillatge, està pensada per posar-se-la al matí, i ofereix dues o més avantatges en una única aplicació, amb l'argument que així s'estalvia temps.
Color i maquillatge, maquillatge i antiarrugues... una varietat tan àmplia com productes poden fer-se lloc al mercat, però que no acaba de convèncer els dermatòlegs, perquè creuen que obre la porta al mal ús per part del consumidor.
Maquillatge, al capdavall
"T'intenten col·locar un cosmètic dient que té certes propietats com a crema, que teòricament és més hidratant... però al final, és més aviat un maquillatge", remarca la doctora Cristina Paradelo, que és dermatòloga de l'Institut Dematològic Integral.
"És com determinada brioixeria que es presenta com a light perquè té una mica menys de greixos que una altra", exemplifica la doctora, que considera que la moda de les pells bronzejades o els intents de tapar les imperfeccions a base de color són un error:
"És voler amagar alguna cosa, mentre que l'ideal és corregir allò que vols amagar. Tens taques? Esbrinem per què són i eliminem-les, pero no tapem la pell amb color."
I és que el color és, precisament, la principal virtut que li troben els professionals del maquillatge com Belén Bueno, que és professora d'imatge personal a l'institut Salvador Seguí.
"És un bàlsam per difuminar les imperfeccions de la pell, sense arribar a ser una base de maquillatge, perquè no cobreix tant", explica Bueno, que considera que és una bona eina per aconseguir un maquillatge "suau, amb una base hidratant i que, a més, aporti un tractament antiarrugues, per exemple".
Pros i contres
Bueno remarca les virtuts de les BB creams com a productes cosmètics "molt complets" i útils, sobretot, per a qui vulgui una base suau de color.
Però per Paradelo, tapar el color de la pell és com "fer servir filtres d'Instagram per veure una versió de tu que algú t'ha convençut que és millor, com la pell uniforme d'un nadó".
De fet, segons la dermatòloga, l'ús d'aquestes cremes "molt sovint pot arribar a empitjorar-nos la pell, perquè moltes aporten greixos per conservar l'aigua de la pell", i això no sempre és beneficiós.
"No totes, hi ha diferents textures, però la pell està viva i s'autoregula, s'ha d'intentar cuidar i, davant d'un problema, solucionar-lo, no tapar-lo", remarca Bueno, que creu que "no cal demonitzar" les BB Creams i es poden arribar a utilitzar temporalment, "però no són la solució".
Les expertes recomanen que el producte es faci servir com qualsevol altre cosmètic, tenint una higiene facial profunda per evitar l'obstrucció dels porus. "No només una tovalloleta, sinó un tònic i amb una base per anar a dormir", aconsella Belén Bueno.
Filtre solar i els perills del 2 en 1
Un dels problemes que pot suposar aquest tipus de producte és la combinació de dos o més elements que caldria aplicar per separat, en moments diferents.
Mentre que la BB Cream se sol aplicar al matí, molts productes hidratants s'han d'aplicar a la nit, que és quan la pell es relaxa i absorbeix millor. "Però si té maquillatge, no te la posaràs per anar-te'n al llit", assenyala la dermatòloga.
Així mateix, també apunta que la indústria tendeix a ressaltar aspectes de les cremes que, en realitat, "no tenen gaire sentit pel que fa a la salut", sinó que obeeixen al màrqueting i la pressió comercial.
Posa per exemple els productes que porten or, que no es pot absorvir, o els que remarquen que no tenen gluten, cosa irrellevant perquè ningú se'ls ha de menjar.
Capítol a banda mereixen les cremes amb protecció solar, unes de les que més abunden. En aquest punt, Cristina Paradelo destaca el contrasentit de protegir-se dels rajos solars posant-se crema a primera hora del matí, quan en alguns casos ni tan sols ha sortit el sol.
"Els dermatòlegs ho trobem contraproduent, perquè dona una falsa sensació de seguretat al pacient. Al migdia se'n va a fer el vermut pensant que porta filtre, i en realitat ja no n'hi queda, perquè es desgasta."
En aquest sentit, considera que és preferible diferenciar els tractaments i que el filtre solar s'apliqui amb sentit comú i quan realment es necessita: "M'he de posar el filtre? Si vaig a l'exterior i hi he d'estar estona, probablement sí. Però no al matí, sinó quan el necessites".
"És com un refresc amb gas, que no el destaparàs a les 7 del matí per prendre-te'l a les 12 del migdia."
Per a Paradelo, el sector de les cremes solars és molt competitiu i això ha fet aparèixer una gran varietat de productes que es venen com a BB cream per intentar captar més públic.
Un màrqueting que, de fet, no sempre va acompanyat de resultats científicament comprovables. "La protecció solar sí que s'ha de demostrar, però la resta de cosmètics no han de passar un control tan exhaustiu, no sempre es validen", explica la doctora.
Joves, molt joves i homes
Les característiques d'aquest producte el fan especialment atractiu per a la gent més jove, "per tenir un acabat més natural", però també per als més grans, "perquè la base és molt més fluida i accentua menys les arrugues que una base gruixuda", explica l'experta en estètica Belén Bueno.
També ha trencat fronteres entre noies i nois, "perquè no es troben una màscara sobre la pell i queda més dissimulat en contacte amb el pèl facial", destaca Bueno.
Tot i això, Paradelo creu que el producte encara "no està del tot ben adaptat" als porus dels homes, i "no hi ha hagut el mateix auge que en altres productes o filtres solars".
Per contra, la dermatòloga sí que destaca la preocupació creixent per l'ús d'aquests i altres cosmètics entre joves, fins i tot nens i nenes "amb rutines de maquillatge que fan posar els pels de punta":
"Tenen més cosmètica al matí que qualsevol adult, quan simplement s'haurien de rentar la cara i protegir-se del sol."
El poder de les xarxes socials
En aquest segment més jove, les expertes coincideixen en apuntar al gran poder d'influència que hi tenen les xarxes socials, com remarca Bueno:
"Les meves alumnes entren a l'institut amb 15 anys amb molta formació prèvia d'instagrams, tiktoks, i amb rutines de maquillatge que no els caldrien per la seva edat."
A més, la dermatòloga i la professora de maquillatge lamenten que, moltes vegades, els adolescents es creuen més els influencers que a les professionals o a la família.
"Als pares els costa molt frenar aquesta tendència, perquè els diuen que són uns boomers i que no tenen ni idea de què està de moda", apunta Paradelo.
Davant d'això, el consell per a l'ús d'aquest i altres productes cosmètics no té més secret que informar-se i deixar-se informar.
- ARXIVAT A:
- Salut Estil de vida