Una bossa amb el lema del Black Friday
La majoria de comerços se sumen a la campanya d'ofertes abans de Nadal (iStock/Corazza)

Black Friday 2024: 7 consells per evitar estafes i compres compulsives

L'Agència Catalana de Consum recomana comparar productes i preus i, en el cas de les compres per internet, comprar només en botigues de confiança

RedaccióActualitzat

El Black Friday 2024 arriba el 29 de novembre, en una jornada en què els comerços i grans marques desplegaran algunes de les millors ofertes de l'any i en què s'espera que molts clients avancin les compres de Nadal.

Ara bé, cal vigilar amb les ofertes i és bo conèixer els drets dels consumidors abans de llançar-se a comprar. Et donem alguns consells, seguint les recomanacions de l'Agència Catalana de Consum.
 

1. Elabora una llista

És recomanable fer una llista dels productes que volem comprar per evitar compres compulsives i caure en el parany d'ofertes que criden l'atenció, però que no necessitem.

Mira de tenir sentit crític amb la publicitat i procura fer un consum responsable i reflexiu. En aquest sentit, controla la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades.

I és que la meitat de les compres que es fan en el Black Friday es tornen, especialment en el cas de la roba, segons un estudi sobre sostenibilitat del comerç electrònic de l'EAE Business School. Productes que, en molts casos, s'acaben destruint.
 

2. Compara els preus

Compara preus en diversos establiments i desconfia de les ofertes molt llamineres que trobis a internet.

Els establiments han d'informar del preu rebaixat i de l'anterior, que s'ha d'haver mantingut estable durant un mes abans de l'oferta. Comprova que es mostrin els dos preus --l'anterior i el rebaixat-- o bé el percentatge de descompte.
 

3. Revisa les condicions

Els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat.

Pel que fa a possibles canvis i devolucions, cal saber que si compres en establiments presencials, no estan obligats a acceptar-ne, excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat. Per tant, el millor és informar-se abans.

En les compres per internet, tens 14 dies per retornar els productes si no n'estàs convençut, excepte en aquells fets a mida o personalitzats, els que es puguin deteriorar amb rapidesa o els serveis que tenen una data concreta de prestació, com un bitllet d'avió o unes entrades.

L'empresa podria cobrar despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament en les condicions.
 

4. Guarda el justificant

Un cop feta la compra, cal guardar un justificant o la factura perquè, sense el resguard, no tindrem garanties ni dret a reclamar.


5. Compra online a comerços de confiança

Si compres per internet, el més important és escollir un comerç que ja coneguis i fins i tot és ideal si ja en tens alguna referència. Si dubtes, busca l'opinió d'altres usuaris a la xarxa, revisa l'aparença de la web --sense faltes d'ortografia o traduccions dubtoses--, localitza les dades de contacte de l'empresa i la seva adreça física, i revisa bé les condicions de compra, com les modalitats de pagament i d'enviament disponibles, el cost del transport, els terminis d'entrega i els sistemes de devolució.

També cal comprovar si l'adreça electrònica comença per https, ja que és un senyal de seguretat. A més, en el navegador hi apareixerà el dibuix d'un cadenat tancat.

Cartell informatiu del Black Friday amb el missatge 'Black Month'
Alguns comerços fan descomptes des de fa dies (ACN)

6. Compte amb el phishing

Els ciberdelinqüents poden enganyar-nos atraient-nos amb una oferta molt atractiva sobre un producte a través d'un correu electrònic, un SMS o amb l'aparença de webs de compres falses.

Per això, per seguretat, és preferible que no accedeixis a botigues virtuals des d'enllaços que t'arribin per missatge o per correu electrònic.

És més segur escriure directament l'adreça en el navegador per evitar accedir per error en dominis fraudulents que pretenen simular els originals usant noms semblants.

Tampoc no és recomanable fer compres des d'ordinadors públics i xarxes wifi obertes sense contrasenya.
 

7. No guardis les dades bancàries

No guardis la informació de pagament a les webs on compris, com el teu número de targeta. Així, després de completar una compra, evita crear un compte que permeti guardar la informació de pagament al venedor.

ARXIVAT A:
ComerçEstils de vida
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut