Boeing es declara culpable dels accidents mortals de dos 737 Max i s'estalvia un judici polèmic
L'empresa pagarà una multa de 243,6 milions de dòlars per les tragèdies d'Indonèsia i Etiòpia els anys 2018 i 2019, amb cinc mesos de diferència
Boeing ha acordat declarar-se culpable d'un delicte de conspiració per cometre un frau en la investigació als EUA sobre els accidents mortals de dos avions 737 Max a Indonèsia i Etiòpia amb centenars de víctimes.
La declaració de culpabilitat, encara pendent de l'aprovació del jutge, situaria el fabricant d'avions com a empresa condemnada. Boeing hauria de pagar així una multa de 243,6 milions de dòlars --uns 225 milions d'euros--, tal com apareix a l'acord que ha fet públic el Departament de Justícia nord-americà.
La investigació fa referència als dos accidents de dos aparells Boeing 737 Max a Indonèsia i Etiòpia, amb només cinc mesos de diferència, entre els anys 2018 i 2019. Els sinistres van comportar la mort de 346 persones, entre tripulants i passatgers, i van dur les famílies a exigir un judici contra la companyia.
Una declaració de culpabilitat per part de l'empresa amenaça la seva capacitat d'aconseguir contractes governamentals molt lucratius, especialment amb el Departament de Defensa o la NASA, tot i que podria demanar alguna exempció.
El gegant aeronàutic estava exposat a un procediment penal des que el maig de 2021 el Departament de Justícia dels EUA va descobrir que havia violat un acord relacionat amb els accidents mortals. Tot i això, la declaració de culpabilitat estalvia a Boeing un judici polèmic que hauria exposat públicament moltes de les decisions de la companyia que haurien conduït als sinistres.
L'acord també suposa que Boeing destini 455 milions de dòlars a millorar la seguretat en els pròxims tres anys.
Errors de software
El 29 d'octubre de 2018, el primer dels avions accidentats de Boeing es va estavellar amb 189 persones a bord al mar de Java després d'enlairar-se a l'aeroport de Jakarta. El 10 de març de 2019, un segon aparell amb 157 persones tenia un accident quan acabava de sortir de la terminal a Addis Abeba. En tots dos casos, la companyia va atribuir els accidents a errors de software de la nau.
Els problemes han continuat en els últims mesos, i el passat mes de gener Boeing tornava a generar controvèrsia per l'incident d'un altre 737 Max que va perdre part del fuselatge en ple vol a Alaska. Les investigacions apunten que faltaven quatre cargols imprescindibles per collar la peça. Afortunadament no hi va haver víctimes.
- ARXIVAT A:
- AeroportsEstats Units