Boom de les bosses de roba: sostenibilitat o estratègia empresarial?
Un 95% de les bosses de roba es fan amb cotó transgènic (Pexels)

Boom de les bosses de roba: sostenibilitat o estratègia empresarial?

Havien de ser la solució a les tradicionals bosses de plàstic, però també tenen un important impacte ecològic

Les bosses de roba havien de ser la solució per reduir l'ús de les tradicionals bosses de plàstic. Però n'acumulem tantes que ja es parla d'un autèntic boom: es calcula que cada persona en té entre 5 i 10 a casa.

El cobrament de les bosses de plàstic ha implicat que molts establiments regalin bosses de roba amb logos i missatges de tota mena: lemes ecològics, feministes, frases estimulants, logotips corporatius, marques de roba, propaganda d'establiments... És l'opció més còmoda per la seva durabilitat i resistència, però els experts adverteixen que, com les de plàstic, les bosses de cotó també tenen un important impacte ecològic.

Per compensar els efectes de la seva fabricació, s'haurien d'utilitzar cada dia durant 54 anys, o el que és el mateix, 20.000 vegades.

Un 95% estan fetes de cotó transgènic, un dels cultius amb més petjada ambiental, per la despesa d'energia, de pesticides, l'impacte negatiu als treballadors i la quantitat d'aigua utilitzada. Per fabricar un quilo de cotó fan falta 10.000 litres d'aigua, i per a un quilo de plàstic, només 2.000 litres. 

 

"Greenwashing": imatge de marca sostenible

Darrere d'aquest boom hi ha una estratègia d'empreses i institucions per projectar una imatge de marca verda i sostenible.

És el que s'anomena "greenwashing" o "blanqueig verd", "la utilització oportunista de la sensibilitat a qüestions mediambientals per part de determinades empreses per aconseguir millorar la seva reputació, a través d'obsequiar amb bosses de roba els consumidors", explica Cristian Castillo, professor d'Estudis Econòmics i d'Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya, la UOC. 

Boom de les bosses de roba: sostenibilitat o estratègia empresarial?
Es calcula que cada persona té entre 5 i 10 bosses de roba (Mònica Moreno)

Més consciència per buscar fibres ecològiques

Bosses.cat és una empresa catalana que distribueix bosses de roba. Per un euro, euro i mig, els seus clients --empreses, comerços, escoles, institucions i ajuntaments-- els demanen estampar els seus logos i missatges per fer publicitat de marca i fidelitzar clientela. Uns clients, explica la cogerent de Bosses.cat, Mercè Pinto, cada vegada més conscienciats amb la utilització de materials sostenibles, sobretot cotó orgànic i reciclat.

Reutilitzar-les i reciclar-les

A Espanya, un 65% dels consumidors fan servir bosses reutilitzables per anar a comprar, entre elles les de roba, un 13% de bosses de paper i un 15% de plàstic.

 

Per tot plegat, quina és la millor alternativa? Sigui el que sigui, el que cal és fer-ne un ús responsable i reutilitzar-les moltes vegades. I, un cop acabin la seva vida útil, reciclar-les al contenidor de recollida de roba. Amb tot, dels milers de bosses de roba que hi ha al mercat, només se'n reciclen de forma correcta el 15%.

Amb la voluntat d'incrementar aquesta xifra, abans que acabi el 2024, els ajuntaments hauran d'establir una recollida separada per a residus tèxtils, apunta Issac Peraire i Soler, director de l'Agència de Residus de Catalunya.

 

 

 

 

 

ARXIVAT A:
Medi ambientSostenibilitat
Anar al contingut