Peatge de Cubelles d'accés a la C-32 (ACN/Gemma Sánchez)

Brussel·les expedienta Espanya per no establir peatges o vinyetes a les carreteres

Les autoritats comunitàries donen dos mesos a una quinzena d'estats per incorporar la normativa europea que obliga a implantar mecanismes de pagament a les vies
Redacció/Agències
TEMA:
Peatges

La Comissió Europea ha obert un expedient d'infracció a l'estat espanyol per no haver incorporat plenament a les seves normatives la directiva comunitària que obliga a tenir un sistema de pagament per finançar el manteniment i la construcció de carreteres.

La carta rebuda pel govern espanyol, que és el primer pas en aquest expedient, també s'ha enviat als executius de 15 estats més. Són Bèlgica, Bulgària, Irlanda, Grècia, Croàcia, Itàlia, Xipre, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, Polònia, Portugal, Eslovènia i Eslovàquia.


Què paguem quan conduïm?

La directiva original, adoptada el 1999, establia normes comunes sobre els sistemes de pagament a les carreteres europees per als vehicles de transport més pesants. En concret, s'hi estipulaven mecanismes com els peatges (amb taxes basades en la distància recorreguda) i les vinyetes (basades en el temps de viatge). Naixia l'anomenada "eurovinyeta".

L'any 2022 aquestes normes es van modificar per incorporar-hi els turismes i petits vehicles de transport, i també per sumar-hi altres conceptes de pagament, com la contaminació provocada per aquest trànsit

En conseqüència, es va introduir un nou sistema que obliga els estats membres a imposar pagaments basats en les emissions de CO₂ dels vehicles pesants, una mesura destinada a descarbonitzar el transport de mercaderies per carretera.

Vehicles passant pel peatge de Vallcarca-Sitges de la C-32 (3Cat)

Ara, Brussel·les adverteix que aquests estats no han confirmat que hagin traslladat correctament a les seves legislacions nacionals aquestes noves normes abans de la data límit, que va ser el 25 de març passat.

Els 16 països expedientats tenen dos mesos per respondre aquesta carta de l'executiu comunitari i completar aquest trasllat de la directiva actualitzada als seus propis marcs normatius. Si no ho fan, la Comissió pot decidir emetre el que s'anomena "dictamen motivat", que és el segon pas en el procediment d'infracció comunitari.

 

ARXIVAT A:
Infraestructures Peatges Comissió Europea Trànsit Mobilitat Transport de mercaderies
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut