Cabify, pràcticament fora de Barcelona: els nous requisits que hauran de complir els VTC
- TEMA:
- VTC
Els vehicles de transport amb conductor, els VTC, podran continuar fent trajectes urbans --per tant, dins tota l'Àrea Metropolitana de Barcelona-- després del 30 de setembre, l'endemà que expiri la moratòria de quatre anys del govern espanyol que regulava el sector.
A partir d'aquesta data, la regulació del sector passa a mans del govern, que aquest dimarts ha aprovat el decret que regula els requisits perquè els VTC puguin circular.
I alguns poden complicar les coses a la plataforma Cabify. La norma estableix, entre d'altres, que la longitud mínima dels VTC ha de ser de 4,90 metres, cosa que pràcticament només compleixen les furgonetes i els cotxes d'alta gamma i que deixa fora pràcticament tota la flota de Cabify, que té vehicles del tipus Skoda Octavia, Hyundai i40 o Wolkswagen Passat, més curts.
De fet, fonts de l'empresa consultades per TV3 afirmen que, a dia d'avui, només l'1% dels seus vehicles fa més de 4,90 cm.
Per contra, el govern calcula que "més de la meitat" dels actuals 1.500 VTC en actiu a Catalunya --de les prop de 4.000 autoritzacions que hi ha-- ja compleixen els nous requisits. "I els que no compleixin s'hauran d'adaptar", ha afirmat la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius.
També inclouen que el vehicle porti adscrit almenys un any o l'exigència que, si són nous, tinguin els distintius 0 o ECO, a més d'aquests altres, alguns dels quals ja estan vigents:
- Han de passar 15 minuts com a mínim entre la contractació i la prestació del servei, com ja passa ara. En cas de no fer-ho, poden rebre una multa de fins a 2.000 euros i els poden immobilitzar el vehicle.
- No poden circular a la recerca de clients ni propiciar-ne la captació que no hagin contractat prèviament el servei. També és ara així. Si no ho compleixen, s'exposen a sancions de fins a 4.000 euros i la immobilització del vehicle.
- Els conductors han de tenir el permís de conduir amb almenys dos anys d'antiguitat.
- Com ja s'exigeix als taxistes, els VTC hauran de tenir una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi fins a 50 milions d'euros.
Sancions de fins a 6.000 euros
El nou decret incorpora un règim sancionador amb multes que van des dels 201 als 6.000 euros, el màxim que es pot rebre si, per exemple, es treballa sense autorització o si es reincideix en les infraccions.
Tot això estarà vigent dos anys, prorrogables a dos més, a l'espera de disposar d'una llei reguladora del sector. El govern ara portarà el decret al Parlament amb la intenció que quedi convalidat a finals de mes.
Els taxistes, a favor; els VTC, en contra
Les dues patronals dels VTC, Feneval i Unauto-VTC, han alertat que el decret, amb uns requisits que consideren "injustos i desproporcionats", es pot traduir en "la destrucció parcial" d'un sector que dona feina a "milers de famílies catalanes".
Alhora lamenten que la norma s'ha elaborat "d'esquena al sector i al dictat d'una part del sector del taxi".
Per la seva banda, l'associació Élite Taxi de Barcelona ha celebrat l'aprovació del decret. Creuen que és un pas més en la lluita contra la "competència deslleial" d'algunes plataformes com Uber i Cabify.
L'assemblea de socis de l'entitat va aprovar per unanimitat l'acord dijous passat. El portaveu de l'entitat, Tito Álvarez, creu que ara els taxistes podran "viure tranquils i sense perill d'invasió".
Uber torna a Barcelona com a servei VTC
A tot això, el mateix dia que el govern va anunciar l'acord amb el PSC per tirar endavant el decret, ara fa una setmana, Uber tornava a Barcelona com a servei VTC després d'abandonar la ciutat quan la Generalitat va aprovar el decret anterior, el gener del 2019.
Entre d'altres, el text ja obligava els vehicles que oferien trajectes urbans a una precontractació del servei d'almenys 15 minuts, prohibia estacionar al carrer o imposava el retorn a la base després de cada trajecte.
Uber ja va tornar l'any passat a Barcelona oferint el servei de taxi a través de la seva app i ara hi afegirà els serveis UberX, UberVan, per a viatges en grup; i Uber Comfort, que ofereix vehicles més amples.