Calviño carrega contra Ferrovial pel trasllat als Països Baixos: "Ho deu tot a Espanya"
- TEMA:
- Empresa
El govern espanyol rebutja "clarament" la "decisió errònia" de l'empresa Ferrovial, una de les grans de l'Ibex-35, de traslladar la seu als Països Baixos.
Així ho ha expressat la vicepresidenta primera i ministra d'Afers Econòmics, Nadia Calviño, al president de Ferrovial, Rafael del Pino, en una conversa telefònica que han mantingut aquest matí.
Ha estat Calviño qui ha trucat a Del Pino, segons han explicat fonts ministerials, que consideren que no és "acceptable" que Ferrovial "mostri aquesta manca de compromís amb el seu país".
Argumenten que "es tracta d'una empresa que ho deu tot a Espanya", on "ha nascut i ha crescut gràcies a la inversió pública dels ciutadans espanyols".
Remarquen, a més, que seria "paradoxal" adoptar aquesta decisió en un moment en què hi ha una "important atracció d'inversió estrangera" i un procés "sense precedents" d'inversió pública en sectors on Ferrovial està present.
La portaveu del govern espanyol i ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, ha coincidit a dir que "és una empresa que ha nascut i ho deu tot" a Espanya.
Des del Ministeri d'Hisenda, María Jesús Montero també ha destacat l'augment de les inversions estrangeres i ha valorat que "l'estabilitat que ofereix Espanya és molt important per als inversors estrangers".
Considera, a més, que "no hi ha cap risc que la part d'inversió que ja estava a Espanya es desplaci i, per tant, tributarà en el país". A més, ha assegurat que es mantindran els llocs de treball.
Montero, d'altra banda, diu que és "curiós" que aquests plans s'anunciïn durant una presentació de resultats que no han estat tan bons com s'esperava. "Caldrà estar atents a altres motivacions que portin la companyia a voler traslladar la seu", ha afegit.
El PP alerta de l'"efecte contagi"
La proposta de Ferrovial ja ha encès una picabaralla política.
Des del Partit Popular, mentre el vicesecretari d'Economia, Juan Bravo, ha alertat d'un possible "efecte contagi", la secretària general, Cuca Gamarra, ha apuntat directament a Calviño, a qui ha demanat que es pregunti si ha fet res per "empènyer-la a haver de marxar".
També si està "permetent que sigui apallissat el nostre teixit econòmic i empresarial, fins i tot pel mateix govern", ha afegit.
Des d'Unides Podem, el soci del PSOE en el govern espanyol, en canvi, han acusat els responsables de Ferrovial de ser "antipatriotes" que volen marxar d'Espanya per pagar menys impostos.
"La seva pàtria són els diners", ha declarat Jaume Asens, president del grup parlamentari al Congrés dels Diputats, que ha acusat Ferrovial de ser una empresa "tacada per la corrupció" que va obtenir "beneficis rècord".
Ha recordat, també, que el president de Ferrovial és "el tercer home més ric d'Espanya", com recull l'últim rànquing elaborat per la revista Forbes.
Una empremta de grans obres i alguns escàndols
Ferrovial marxarà si ho decideix la immensa majoria dels seus accionistes. Si fos així, deixarà a Espanya una empremta plena de grans obres, però també d'alguns escàndols.
La sentència de l'espoli del Palau de la Música, per exemple, recull com Ferrovial va pagar comissions a Convergència Democràtica, durant anys, per guanyar concursos d'obra pública a Catalunya, tant de la Generalitat com d'ajuntaments.
També col·lecciona multes per pactar preus i repartir-se concessions amb altres constructores.
Al conjunt d'Espanya, l'estiu passat Ferrovial i altres empreses van ser multades per la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) per constituir un càrtel empresarial que es posava d'acord per pactar preus i repartir-se concessions públiques.
Mitjançant aquest sistema es van repartir el 70% de les licitacions del Ministeri de Foment, entre 2014 i 2018.
Una simple "reestructuració"
Ferrovial ha aconseguit molts projectes als Estats Units i a Europa, últimament, però el seu creixement es deu a nombroses obres fetes a Espanya, moltes de les quals amb contractes públics.
A Catalunya, per exemple, durant la pandèmia va gestionar els rastrejadors covid, una decisió no exempta de polèmica. I, recentment, una empresa amb participació de Ferrovial ha guanyat la gestió dels telèfons d'emergències mèdiques 061.
Dimarts, durant la presentació de resultats anuals, Ferrovial va anunciar que proposarà als accionistes traslladar la seu als Països Baixos i cotitzar en borsa als Estats Units, on l'empresa es vol donar a conèixer i ampliar el capital.
La decisió, que Ferrovial qualifica de "reestructuració", es votaria el segon o el tercer trimestre de l'any. Es faria mitjançant la fusió de la matriu, Ferrovial, amb la filial Ferrovial Internacional, que ja té el 86% dels actius de l'empresa.
Un gegant fundat fa 70 anys
Especialitzada en el transport i les infraestructures, Ferrovial té uns 63.000 treballadors i opera en 40 països. Gestiona aeroports i autopistes, i també construeix infraestructures.
Amb seu a Madrid, on va ser fundada el 1952, cotitza en borsa a l'Ibex-35. Està presidida per Rafael del Pino Calvo-Sotelo, fill del fundador, Rafael del Pino Moreno.