Canvien les feines més sol·licitades per aquest Nadal: més logística, menys comerç
Les contractacions cauen un 15% davant la crisi que viu el petit comerç i el tancament de centres comercials
La campanya de Nadal és una de les prolíferes per trobar feina, normalment temporal, però que ajuda molts joves a tenir la primera feina. Des d'uns anys ençà, aquesta campanya l'enceta el Black Friday, en què les empreses demanaven perfils molt tradicionals pel que fa el comerç: dependents de botiga o personal per atendre i empaquetar regals han sigut els més buscats per fer front als pics de feina que tenen moltes botigues per Nadal. Però la pandèmia ho ha canviat tot.
Si amb la incursió del comerç electrònic perfils com els de mosso de magatzem o repartidor ja eren dels més sol·licitats; aquest any, amb la pandèmia i l'explosió definitiva de l'e-commerce, això també ha tingut efecte en el mercat laboral. Les empreses ja no busquen ni dependents de botiga ni personal per empaquetar regals, i la causa és que les botigues tenen moltes dificultats per sostenir les plantilles actuals i amb prou feines poden ampliar plantilla.
De fet, un cas és el de la cadena catalana Party Fiesta que ven objectes de decoració per Nadal, festes i celebracions. El fundador, Manuel Hernández, assegura: "Normalment en aquestes dates estaríem en màxims de plantilla i contractació, ampliem un 30% i sempre necessitem més gent. Però si aquest any moltes botigues no les podem ni obrir, com hem de contractar més gent".
Mossos de magatzem i repartidors
A aquest fet se li suma l'auge del comerç electrònic, que està substituint moltes compres físiques. I això es veu clar a centres logístics com els de DHL a l'aeroport del Prat. Ja s'han reforçat des de l'inici de la pandèmia, però amb el Black Friday i la campanya de Nadal encara han contractat més treballadors, a més d'ampliar horaris.
Però més paquets no significa necessàriament més beneficis. El director general de DHL Express a Espanya i Portugal, Miquel Borrás, assegura: "És cert que tenim més paquets, però més petits i que, per tant, ens donen menys facturació. Però tot i així, els costos de repartiment són els mateixos per un paquet d'un quilo que per un de 30. Els marges ens disminueixen".
Qui surt guanyant és Amazon, que s'ha erigit com el gran vencedor d'aquesta pandèmia ampliant el seu poder de mercat. Mentrestant, a causa de la pandèmia i les restriccions, menys contractació, menys ocupació i la poca que hi ha és temporal.
- ARXIVAT A:
- ComerçCoronavirus Precarietat laboral