Canvis a la T-mobilitat: com ho hem de fer a partir d'ara amb la T-usual i la T-casual?
Amb la T-grup i la T-familiar aniran desapareixent de les màquines expenedores de forma progressiva, però encara es podran fer servir fins al 15 de gener
A partir d'aquest dimarts les targetes clàssiques de cartró T-usual, T-casual, T-grup i T-familiar comencen a deixar de vendre's a les màquines de les estacions de metro, FGC, Rodalies i TRAM.
Ara tots aquests títols de transport només es podran aconseguir integrats a la T-mobilitat, com ja va passar amb la T-jove, la primera a canviar de format.
Però el canvi no serà immediat a tot arreu: està previst que fins a mitjans de desembre no s'hagin adaptat totes les màquines expenedores de títols de transport.
T-mobilitat en plàstic, cartró i mòbil Android
La T-mobilitat es podrà fer servir amb targeta de plàstic personalitzada, amb les noves targetes de cartró amb xip, i també amb telèfon mòbil, però només els aparells Android amb tecnologia NFC.
Tots aquests sistemes són recarregables i sense contacte, és a dir, només cal acostar la targeta o el mòbil a la màquina validadora.
Què he de fer si encara no tinc la T-mobilitat?
- Per aconseguir la targeta personalitzada de plàstic cal donar-se d'alta a les webs de T-mobilitat, TMB o FGC, té un cost de 4,5 euros i en un termini d'entre 5 i 10 dies es rebrà a casa i ja es podrà recarregar. L'inconvenient és que no s'hi pot tenir més d'un títol de transport alhora, i cal combinar-la amb el mòbil o amb una targeta de cartró amb xip.
- Si s'opta per fer servir la T-mobilitat amb el mòbil Android, cal que tingui la tecnologia NFC, s'aconsegueix a les aplicacions de T-mobilitat, TMB o FGC, i és immediat. La T-mobilitat encara no funciona amb els aparells iPhone.
- Des d'aquest dimarts la T-mobilitat també es pot comprar en format targeta de cartró amb xip a les màquines de les estacions, la T-usual amb el número del DNI o del passaport i la T-casual, la T-grup i la T-familiar sense necessitat d'introduir dades personals. Té dos dissenys diferents, un per a la T-usual i un altre per a les altres tres, un cost addicional de 50 cèntims i es pot recarregar a les màquines. Cada targeta, però, només podrà contenir un sol títol de transport.
- Els altres títols de transport del sistema (el bitllet senzill, els títols socials de l'AMB, la T-4 i els títols propis de cada operador) continuaran venent-se com fins ara en targetes de cartró amb banda magnètica a les mateixes màquines d'autovenda.
Aquestes són totes les modalitats de la T-mobilitat i els títols de transport que es poden fer servir amb cadascuna:
I aquestes són les possibilitats de recàrrega de cada targeta:
En principi, les targetes antigues amb banda magnètica es podran continuar fent servir fins al 29 de febrer, que és quan està previst que caduquin totes.
Els responsables de la T-mobilitat han explicat que les noves targetes de cartró amb xip les han creat perquè els usuaris menys habituals no els calgui registrar-se ni donar dades personals.
Pel que fa a la possibilitat que una targeta pugui contenir més d'un títol de transport, han dit que això està "en fase de desenvolupament", igual que el canvi previst de passar a pagar per quilòmetres i no per zones, com fins ara.
Dilluns complicat per a la T-mobilitat
Aquest dilluns el sistema de la T-mobilitat ha estat sense funcionar bona part del dia per problemes tècnics a la pàgina web i a les aplicacions que permeten gestionar-la.
Era l'últim dia en què es podien comprar les targetes tradicionals en cartró en totes les màquines expenedores, i molts usuaris s'han queixat que no funcionés precisament aquest dia.
Segons han explicat els responsables de la T-mobilitat aquest dimarts, la incidència va passar al servidor central operat per SocMobilitat, i va impedir processar noves altes, comprar la targeta en línia i recarregar títols per a mòbil.
Com es pot veure en aquest vídeo del programa Els Matins de TV3, aquest dimarts al matí la majoria d'usuaris ja tenien molt clars els canvis i asseguraven que s'hi han adaptat sense problemes: