Canvis al carnet per punts: endureix sancions i elimina els 20 km/h de marge per avançar
Avança la reforma del carnet de conduir, que sanciona amb quatre punts no fer servir de forma adequada el cinturó, el casc o les cadiretes infantils
La reforma del carnet de conduir per punts avança i està a punt per començar el tràmit al Congrés i el Senat abans de tenir la llum verda definitiva. Entre altres novetats, agreuja les sancions previstes per a conductes de risc, com fer servir el mòbil mentre es condueix.
Conduir aguantant el mòbil amb la mà comportarà la pèrdua de 6 punts, el doble que fins ara. Es manté la multa de 200 euros i la sanció de 3 punts si es fa servir el mòbil, però sense agafar-lo.
Un cop entri en vigor la reforma del carnet, ja no es podrà superar per 20 quilòmetres per hora els límits genèrics de velocitat a les carreteres convencionals quan s'avanci altres vehicles.
Un altre canvi és que es considerarà infracció greu el simple fet de dur al vehicle mecanismes de detecció de radars. Fins ara, la infracció es cometia si s'utilitzaven aquests aparells, mentre que ara ja no caldrà. Suposarà la pèrdua de tres punts del carnet, els mateixos que fins ara.
Altres novetats són la unificació en un termini de dos anys del temps que ha de transcórrer sense cometre infraccions per recuperar el saldo inicial de 12 punts, sempre que no s'hagi perdut tot el saldo.
Pèrdua de punts per no fer servir cinturó, cadiretes infantils o casc
També s'agreuja la sanció per no fer servir de manera adequada o, directament, no utilitzar els aparells de seguretat, com ara el cinturó, les cadiretes infantils o el casc. En comptes de tres punts, en costarà quatre. Fins ara, només se'n perdia si no se'n feia ús; però, amb el canvi, la norma especificarà com a causa de resta de punts no fer-los servir adequadament.
La reforma també aposta pels cursos de conducció segura com a fórmula per millorar l'educació vial dels conductors.
Si es fan cursos de conducció segura s'obtindran dos punts extra, fins a un màxim de quinze i amb una freqüència màxima d'un curs cada dos anys, sempre que el saldo de punts sigui positiu.
La reforma també preveu que empreses de transport i mercaderies pugui accedir "online" a un registre de conductors, per saber si tenen el permís de conduir vigent o no. L'única informació que tindran és un codi de colors, vermell si no està en vigor i verd si és que sí.
L'objectiu de la reforma del carnet per punts és reduir un 50% el nombre de persones mortes i ferides greus l'any 2030 i avançar cap a una xifra "pròxima a zero" el 2050.
El Consell de Ministres ha enviat la reforma, aprovada en primera volta el 10 de novembre, a les Corts, després d'obtenir els informes favorables dels ministeris i organismes vinculats amb el control i la seguretat del trànsit.