Carregar el cotxe elèctric amb energia del metro: obren set electrolineres autosuficients

N'hi ha a l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs, i se n'obriran a Cornellà de Llobregat, Badalona i Santa Coloma de Gramenet

RedaccióActualitzat

L'Ajuntament de l'Hospitalet del Llobregat i l'AMB han presentat aquest dimarts una nova electrolinera que funciona exclusivament amb energia recuperada de la frenada del metro.

Es tracta d'un punt de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics que s'ha col·locat al costat de l'estació de l'L1 Bellvitge, a la rambla de la Marina, i forma part del programa europeu MetroCHARGE.

La potència s'obté d'un total de 16 "recuperadors" instal·lats al subsol que "permeten utilitzar aquesta energia en altres usos", ha explicat el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Flores.

Flores ha dit que, "a més de reduir emissions", també es rebaixa "un 5,5% el consum energètic de tota la xarxa", perquè l'energia que es recupera serveix per alimentar els mateixos trens, per il·luminar les estacions i fins i tot per carregar els autobusos de la xarxa.

Això, segons ha afirmat, permetrà estalviar uns 1,2 milions d'euros i suposarà recuperar la inversió en "quatre o cinc anys".

Uns recuperadors permeten aprofitar l'energia de la frenada dels combois (Guillem Varela/ACN)

Com funciona?

La nova estació es fa servir igual que la resta de punts de recàrrega de l'AMB: els usuaris han de registrar-se a l'app AMB Electrolineres i activar el servei amb la mateixa aplicació. El temps màxim d'ús és de 30 minuts, 1 hora o 2 hores, segons el connector utilitzat.

Les noves estacions de recàrrega disposen de dos equips de 50 kW que es poden utilitzar simultàniament i permeten carregar completament els vehicles en un temps que va dels 30 minuts a les dues hores.

A més de la de Bellvitge, ja hi ha actives tres electrolineres ràpides del programa MetroCHARGE, i se'n posaran en marxa tres més, sempre en municipis que tenen metro i a prop de les estacions:

  • L'Hospitalet de Llobregat, al carrer de l'Estronci, al costat de la parada Can Boixeres (L5). Ja està activa.
     
  • L'Hospitalet de Llobregat, a l'aparcament que dona accés a la parada Santa Eulàlia (L1). Ja està activa.
     
  • Sant Adrià de Besòs, al carrer d'Alarcón, al costat de la parada Verneda (L2). Ja està activa.
     
  • Cornellà de Llobregat, a l'avinguda de la República Argentina, al costat de la parada Sant Ildefons (L5). S'activarà aviat.
     
  • Badalona, a l'avinguda del Marquès de Mont-Roig, al costat de la parada Gorg (L2). S'activarà aviat.
     
  • Santa Coloma de Gramenet, al carrer dels Sagarra, a prop de la parada Santa Coloma (L1). S'activarà aviat.

Aquestes electrolineres són autosuficients energèticament i el seu subministrament elèctric prové exclusivament d'energia recuperada dels processos de frenada dels trens, així com de panells solars fotovoltaics que s'instal·laran a totes les cobertes disponibles de les instal·lacions de metro.

Les tarifes de les electrolineres del programa MetroCHARGE, pel que fa als connectors COMBO de recàrrega ràpida, són les següents:

  • Per l'energia consumida: 0,30 euros/kWh.
     
  • Per l'excés de temps a partir del minut 30 d'ús: 0,399 euros/min.


102 punts a finals d'any

La xarxa de recàrrega de l'AMB té 52 estacions, repartides en 31 municipis, que permeten una càrrega simultània de fins a 178 vehicles. La previsió és arribar a 102 punts a finals d'any, cosa que possibilitarà la càrrega simultània de 367 vehicles.

Actualment, la cinquantena de punts permeten estalviar cada mes 93 tones de diòxid de carboni (CO2) i 129 kg de diòxid de nitrogen (NO2).

Durant el darrer mes de juny s'han distribuït més de 100.000 kWh i s'han facilitat 6.100 recàrregues mensuals. Diàriament, de mitjana, en cada punt es fan entre 5 i 20 recàrregues.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut