La DGT es planteja la creació de carrils específics per a motos (Europa Press)

Carrils preferents per a motos a Barcelona? Una mesura que estudien Trànsit i la DGT

El director de la DGT reivindica que la ciutat s'ha de convertir en un referent en mobilitat urbana i seguretat viària de motos

RedaccióActualitzat

El director de la Direcció General de Trànsit del govern espanyol (DGT), Pere Navarro, ha plantejat a Barcelona la necessitat d'obrir "una reflexió sobre la redistribució de l'espai viari" de la ciutat per adequar-lo al "protagonisme especial" que hi tenen les motos.

Una redistribució que podria passar per la creació de carrils preferents per a motos, com en algunes ciutats de l'Amèrica Llatina.

"Tothom es queixa de les motos", ha reconegut Navarro, que considera que això passa perquè "no tenen un espai propi", a diferència dels altres mitjans de desplaçament.

Motos aparcades a la vorera, a Barcelona (ACN/Ivette Lehmann)

Així, ha argumentat, mentre els autobusos, els cotxes, les bicicletes i els vianants tenen "el seu espai", les motos "han de lluitar per trobar el seu", tot i ser "un gran protagonista de la mobilitat a la ciutat".

Sobre la possibilitat de deixar circular les motos pel carril bus, Navarro ha admès que "és un debat obert", però que és una solució, sobretot, per a les ciutats on hi ha poques motos, que no és el cas de Barcelona.

La capital de Catalunya, de fet, és una de les ciutats europees amb més vehicles de dues rodes: hi ha unes 300.000 motos registrades.


Barcelona ha de ser referent

Navarro també ha recordat que, a diferència de Catalunya o el conjunt d'Espanya, els grans països que són referents en matèria de seguretat viària, Suècia, Dinamarca i els Països Baixos, "no tenen motos".

És per això, remarca, que la Comissió Europea s'adreça a la DGT per abordar qüestions relacionades amb la mobilitat i la seguretat viària de les motos. Una circumstància, defensa, que cal aprofitar per convertir-se en un referent en aquest àmbit.

En aquest sentit, a més, Navarro defensa que "si hi ha una ciutat que li toca ser referent en motos és Barcelona: per tradició, per història i pel que ha treballat la moto".


16 motoristes morts, el 2022

El director de la DGT ha fet aquestes consideracions després de signar un conveni amb l'Ajuntament de Barcelona per mirar de reduir els accidents de trànsit de les motos als carrers de la ciutat, on aquest any han mort 16 motoristes. L'últim accident mortal va passar el 22 novembre, a la ronda de Dalt, en què va morir la conductora d'una moto que va xocar contra un camió.


La moto, aliada de la mobilitat

L'Ajuntament de Barcelona, que fa temps que mira de reduir l'ús del cotxe a la ciutat, per facilitar la mobilitat i reduir la contaminació acústica i de l'aire, veu, en canvi, les motos com a aliades de la mobilitat urbana.

Aparcament per a motos a la calçada, a Barcelona (ACN/Ajuntament de Barcelona)

Des d'algunes plataformes veïnals, però, es posa l'accent en alguns inconvenients del gran nombre de motos que circulen per la ciutat, com és la utilització de les voreres per aparcar.

Coincideixen en aquest sentit amb l'Ajuntament, que vol que les motos aparquin a la calçada. No es planteja, però, ara per ara, fer pagar, com passa amb els cotxes.


Trànsit estudia habilitar el carril Bus-VAO per a motos

El mateix dia que Navarro obria la porta a establir carrils per a motos a Barcelona, el seu homòleg del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, explicava que estan estudiant habilitar els carrils Bus-VAO, per a vehicles de transport públic i d'alta ocupació, per a la circulació de motos que entren a la ciutat.

L'argument de Lamiel és que a Barcelona molts accidents de moto passen en els accessos, precisament.

Si la mesura s'aplica, les motos que entrin a Barcelona podran circular pel carril Bus-VAO de la C-58 i pel carril bus de la Gran Via fins a Glòries. També, quan es posi en funcionament, el carril Bus-VAO de la B-23.

Carril Bus-VAO de la C-58, en el centre, en una imatge d'arxiu (ACN)

Aquesta mesura es complementaria amb una altra inspirada en les anomenades "Red-Lines" de Londres, la capital del Regne Unit.

Així, els motoristes que entressin per la C-58 disposarien d'un carril segregat fins a Fabra i Puig, a la Meridiana. I els que entressin a Barcelona per la B-23 disposarien d'una "Red-line" posterior per arribar amb "certa tranquil·litat" fins a la plaça de Francesc Macià per la Diagonal.

ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut