Casio elimina l'anunci de la calculadora rosa que fa "brillar encara més" les dones
L'empresa japonesa causa indignació a les xarxes amb l'anunci i acaba demanant disculpes
Casio ha retirat del seu perfil de Facebook l'anunci d'una calculadora rosa especialment pensada per a "la dona treballadora". L'anunci s'havia publicat el 29 de gener i ha encès les xarxes. Es tracta d'una calculadora on el color rosa és l'únic aspecte diferenciat de la resta de les calculadores. Gràcies a aquesta calculadora, segons Casio, "les dones brillaran encara més a les seves feines".
El text que acompanyava l'anunci, originalment en castellà, era aquest:
Volem que les dones treballadores tinguin una experiència millor quan utilitzin calculadores que s'adaptin perfectament als seus entorn de treball a través d'una eina d'usabilitat òptima i dissenys avantguardistes. Dones, Casio us seguirà donant suport perquè dia a dia brilleu encara més en les vostres feines.
L'anunci va provocar la resposta d'una bona pila d'usuaris de Facebook i Twitter, on es va viralitzar. Al Facebook de Casio el post té més de 4.000 comentaris, més de 9.000 comparticions i 7.000 persones han dit que els "fa enfadar".
Dissabte, 2 de febrer, un altre compte de Twitter vinculat amb l'empresa, Casio División Educativa, demanava disculpes per l'anunci.
Desde CASIO España lamentamos la publicidad de nuestra marca que ha salido publicada hoy en el Facebook Casio Calculators Global y nos unimos a su desaprobación. pic.twitter.com/JUtkX4H8d5
División Educativa (@CASIOedu) February 2, 2019
A Twitter els comentaris irònics han estat els més habituals i moltes usuàries han "agraït" a l'empresa japonesa que haguessin pensat en elles: "Gràcies, Casio, ara ja puc sumar" o "Gracias, Casio, no sabes lo que me costó sacarme una ingeniería con una calculadora diseñada especialmente para hombres, lo único que conseguía de ella es que me hablase de fútbol y eructase de vez en cuando..."
Gràcies CASIO, però sóc dona i administrativa, no necessito cap calculadora ROSA i feta especialment per a dones. Nosaltres brillem amb la feina que fem i no per tenir una calculadora feta especialment per a nosaltres. https://t.co/ZZ8SDTemOi pic.twitter.com/Y0v6hxv3RN
Eva Panisello 🎗 (@EPanisello94) February 3, 2019
Gràcies #Casio ara ja puc sumar
Elena Crespi Asensio 🎗 (@ElenaCrespi81) February 2, 2019
🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻#masclistes pic.twitter.com/uyVGSsB0bt
¡Sí, sí, sí @CasioOfficial!
Locas Del Coño (@Locarconio) February 2, 2019
Estábamos hartas de no poder usar calculadoras por no sentirnos realmente representadas en 😢
Pero estas nuevas calculadoras nos van a ayudar muchísimo ¡Por fin podremos calcular mejor la brecha salarial! 👩🏽💻🧠
. pic.twitter.com/7SCEOpSGiR
¡UNA CALCULADORA ROSA!
Penny Jay (@PennyJayG) February 2, 2019
Estoy tan emocionada, por fin podré usar una calculadora, todos estos años esperando...😍 Ya era hora, gracias Casio ❤️ Ahora podré hacer grandes cosas en la vida.
No como vuestro publicista, que parece que le cuesta sumar 2+2 = este anuncio da vergüenza. pic.twitter.com/yCHq6jTufj
Aquesta ha estat una campanya feta des de la pàgina Facebook de Casio España però sembla que és una política dissenyada a nivell internacional, perquè en un post a la pàgina europea (ja eliminat), en resposta a una queixa pel deix sexista de la promoció, deien això:
Men are more than welcome to use any color of our calculators they want!😉 We made these series for everyone who cares about the beauty of design. And especially for women, to make their working environment more elegant.
(Els homes estan més que convidats a utilitzar el color de les nostres calculadores que vulguin. Hem fet aquesta sèrie per a tothom que es preocupa per la bellesa del disseny. I especialment per a les dones, perquè facin el seu entorn de treball més elegant.)
Bolis Bic per a dones
Aquesta campanya s'assembla a la que ja fa més de sis anys va llençar la companyia de bolígrafs Bic. Uns bolígrafs de color rosa i porpra que estaven "dissenyats per a dones". Després que Ellen DeGeneres ho denunciés al seu programa, Bic va decidir canviar el nom de l'article per anomenar-lo "Bic for fun". Aquesta campanya també va despertar el que es va anomenar "moviment contra la taxa rosa", on es feia palès que alguns productes, a més de ser absurdament classificats per a consum femení, eren més cars simplement perquè eren això: roses.
El cas de Gilette
D'altra banda, Gilette ha fet un anunci per YouTube en el sentit totalment oposat. La marca de ganivetes d'afaitar ha recuperat el seu eslògan "el millor per a l'home" per fer una campanya criticant els comportaments sexistes i violents associats al gènere masculí. L'anunci, adscrit dins el moviment del #MeToo, no mostra cap maquineta d'afaitar i en canvi incideix en la importància d'educar els més joves, "els homes del demà".