Centenari del metro de Barcelona: quins elements del trajecte inicial encara són visibles?
Dues conductores ens ensenyen els mosaics originals de la línia 3, la més antiga de la xarxa de Barcelona
El 30 de desembre de 1924 es va inaugurar la primera línia de metro de Barcelona: el tram entre Catalunya i Lesseps. Tenia una longitud de 2.741 metres amb quatre estacions: Lesseps, Diagonal, Aragó (actualment Passeig de Gràcia) i Catalunya. Uns mesos més tard, el maig de 1925 va obrir l'estació de Fontana i, al juliol, l'ampliació fins a Liceu.
Coincidint amb el centenari de l'entrada en funcionament del suburbà a Barcelona, acompanyem dues dones que actualment condueixen combois per la línia inaugural d'aquesta infraestructura clau per la mobilitat a la ciutat.
Amb 29 anys, l'Íngrid Serrano fa només cinc mesos que diàriament agafa els comandaments de cabina dels trens de la línia verda.
"Impressiona, la veritat, cent anys després ser aquí i pensar que la meva àvia feia de vegades aquest recorregut per anar a treballar i ara soc jo qui porto el metro. És una sensació que no es pot explicar."
Des de la cabina no passen desapercebuts els detalls que recorden que la línia 3 és la més antiga de la xarxa de Barcelona.
"Quan passo amb el tren per tota la part de final de Lesseps, els túnels amb els mosaics, també a Fontana, alguns trams de Passeig de Gràcia. Penses en els anys d'història, veus aquesta part tan antiga del metro i és molt maco observar-ho des de l'interior de la cabina."
Decoració en sostres i boques dels túnels de les primeres estacions
Fa quatre anys unes obres de manteniment a l'estació de Lesseps van deixar al descobert el revestiment original del sostre a base de peces de ceràmica blanca bisellada que havia quedat tapada per un revestiment de làmines des dels anys 90. Prèviament, el 2016, també es van recuperar a l'estació de Passeig de Gràcia en unes obres de rehabilitació.
L'ús massiu de la rajola blanca a les primeres estacions del metro potenciava la il·luminació i pretenia minimitzar les reticències dels barcelonins de l'època a viatjar sota terra.
De la decoració inicial de les estacions es conserva també part de la ceràmica de colors de les boques dels túnels de Fontana i Lesseps i s'hi pot veure fins i tot l'anagrama de Gran Metro, l'empresa que va posar en servei el metro.
Les dones i el metro
En el viatge pel tram inaugural del metro de Barcelona, ens acompanya també Cristina Vázquez. Ella fa vint anys que va començar a conduir combois.
Des de fa uns anys, els agents d'atenció al client del metro combinen en cada jornada laboral la conducció i l'atenció al passatger a les estacions.
"Quan vaig entrar hi havia dones que conduïen -era la categoria de motorista - però la majoria eren homes. Ara jo crec que som 50-50. Les dones en aquella època estaven més a les taquilles venent bitllets."
Ho comenta Vázquez, que afegeix que la presència de les dones conductores encara sorprèn:
Encara hi ha gent avui dia que se sorprèn quan veu una dona portant el tren i els nens encara se sorprenen molt tot i que teòricament els estem educant en la igualtat. I sobretot ens miren molt els turistes, potser perquè en els seus països habitualment les dones no fan aquesta feina."
Una plantilla de 4.000 persones fa possible actualment que els metros circulin pels 125 quilòmetres de suburbà a Barcelona i més d'un milió i mig de viatgers utilitzen diàriament aquest transport a la ciutat.
L'any 1925 van ser 6.400.000 els usuaris del metro que van fer servir l'única línia que existia fa 100 anys amb les 5 estacions inicials.
- ARXIVAT A:
- Metro