Chery i Ebro recuperaran els 1.250 llocs de treball de Nissan per arribar a fer 150.000 cotxes
El primer vehicle que es fabricarà a la nova Ebro Factory de la Zona Franca serà l'Omoda 5 elèctric de Chery
Les automobilístiques Ebro i Chery han firmat aquest divendres, a l'antiga fàbrica Nissan de Barcelona, l'acord de col·laboració entre les companyies catalana i xinesa per tornar a fabricar cotxes a la Zona Franca. I han concretat les primeres xifres del seu projecte: arribar a fabricar 150.000 vehicles l'any 2029 i "recuperar la bossa de reindustrialització de 1.250 treballadors" de l'antiga Nissan, dels 3.000 que es van quedar sense feina fa quatre anys quan es va tancar la planta. A uns 600 ja els havien recol·locat i la resta han anat a altres sectors.
De moment, entraran a treballar a la nova Ebro Factory, que és com s'ha batejat l'antiga planta de Nissan, 150 treballadors abans de l'estiu. El primer objectiu és fabricar 50.000 vehicles el 2027, per anar augmentant la producció fins a arribar a fer-ne 150.000, dos anys després.
El projecte també preveu un acord de comercialització dels vehicles de Chery a Espanya i Europa i crear un centre d'R+D a Barcelona en el futur.
Pel que fa al finançament, el projecte rebrà una inversió de 80 milions d'euros aquest any i un total de 400 milions d'euros fins al 2026, incloses les ajudes de les diferents administracions, com el govern català, l'espanyol i l'europeu, segons ha anunciat el president del govern espanyol, Pedro Sánchez.
El conseller delegat d'Ebro-EV Motors, Pedro Calaf, ha explicat en què es concreta "l'agermanament" de les dues companyies:
"Avui es firma un doble acord: una joint venture comercial per vendre al mercat una gamma de vehicles SUV que es fabricaran a la Zona Franca i una joint venture de fabricació. La Zona Franca reiniciarà en breu la producció de vehicles Ebro Chery en aquesta fàbrica."
Chery es vol convertir en la primera empresa xinesa de cotxes elèctrics a Europa i ho farà en col·laboració amb la companyia catalana Ebro-EV Motors a través d'una unió temporal d'empreses (UTE) participada majoritàriament per Ebro, propietària de les instal·lacions.
El desembarcament del fabricant de cotxes xinès Chery a Catalunya s'ha escenificat en aquest acte institucional, en què han participat el president del govern, Pere Aragonès; el de l'executiu espanyol, Pedro Sánchez; el conseller d'Empresa, Roger Torrent; el ministre d'Indústria, Jordi Hereu; els màxims directius de les empreses Ebro i Chery; els representants sindicals de Nissan, i enviats institucionals xinesos, com el governador d'Anhui, la província xinesa on va néixer Chery.
Les negociacions han durat mesos, però han arribat a bon port i finalment l'acord s'ha tancat aquesta mateixa setmana a la seu central de l'empresa Chery, a la regió xinesa de Wuhu.
De l'acord, però, n'havien transcendit pocs detalls. Només que el grup preveu començar a muntar els primers models del vehicle elèctric Omoda aquest mateix estiu i treure, a finals d'any, els primers models Ebro, de la marca catalana EV Motors. També s'havia avançat que 150 treballadors de l'antiga Nissan començarien a treballar per a la companyia aquest mateix estiu.
Ara s'ha concretat que els primers models que es començaran a muntar i que estaran disponibles a finals d'any seran "dos models SUV de gamma mitjana i mitjana-alta híbrids endollables --amb tecnologia PHEV--, que també estaran disponibles en combustió". L'any vinent es completarà la gamma amb dos vehicles més i també s'establirà una xarxa de distribució amb 30 punts de venda i servei per tot el territori, que s'anirà ampliant els pròxims anys.
També s'està estudiant implantar, en un futur, un centre d'R+D a Barcelona "per fer les adaptacions al mercat europeu".
L'Omoda 5 EV, el primer que es fabricarà totalment a Barcelona
La fabricació de nous models començarà a finals d'any i serà progressiva. Primer, només amb alguns processos, que després s'aniran ampliant amb altres --com la soldadura, la pintura o el muntatge-- fins a arribar a "tota la capacitat industrial de la fàbrica". El projecte també preveu "localitzar components amb productors locals".
El primer vehicle que es produirà serà l'Omoda 5 EV elèctric. Després en vindran d'altres, com el Jaecoo 7 i la pickup elèctrica.
El vicepresident de Chery, Zhan Guibing, ha destacat que l'acord no és només "una associació entre dues empreses, sinó una col·laboració estratègica entre dos països". I que Chery tindrà, aquí, una de les seves bases d'exportació principals:
"L'acord generarà milers de llocs de treball locals. Anem gradualment cap a un parc industrial de vehicles complets i de components. Després, els exportarem a Europa i a altres països per la que serà una de les bases d'exportació principals de Chery a escala mundial."
Queda pendent saber encara les grans xifres econòmiques del projecte, com les inversions i les ajudes que rebrà de les diferents administracions. Tot i que el mateix Pedro Sánchez ha apuntat una inversió de 400 milions d'euros, que caldrà concretar, comptant-hi l'aportació pública, el 2026.
A la Xina se'l considera un cotxe fiable de preu moderat
Els Chery, o Qirui en xinès, són un model de cotxe amb una certa bona fama a la Xina, poc habituals a grans capitals com Pequín o Shanghai, però molt ben acollits en ciutats de tercer nivell, és a dir, de províncies.
El comprador tipus d'un Chery és una família de classe mitjana que busca un cotxe de preu moderat però fiable. Els seus models més comuns van dels 7.700 euros els més petits als 26.500 euros el SUV més gran i de més prestacions. I tot i que a la Xina no s'acostuma a trobar cap model elèctric als concessionaris, on l'oferta és encara de vehicles de gasolina, l'empresa xinesa ha apostat per desembarcar a Europa fabricant vehicles de nova energia.
A les botigues de Chery a la Xina tampoc no hi ha cap Omoda, el vehicle que es fabricarà a la Zona Franca, un model pensat, sobretot, per a l'exportació i la fabricació exterior. Amb l'Omoda, el grup es vol posicionar en un segment més alt que amb la marca original Chery, però a un preu molt competitiu.
L'empresa, que és present en 80 països, té 80.000 treballadors i cinc centres d'R+D repartits per tot el món. L'any passat, la companyia va fabricar 1,9 milions de vehicles, 900.000 dels quals es van exportar arreu del món.
Es va quedar l'antic Seat Toledo i la tecnologia per fer-lo
La companyia Chery la van fundar el 1997 a la ciutat de Wuhu funcionaris del govern de la província d'Anhui. En els seus inicis operava sense llicència automobilística, venent els seus productes a través d'altres marques més grans. No va tenir llicència fins fa 20 anys, el 2003.
D'entrada, el fabricant xinès es va quedar la cadena de muntatge del primer Seat Toledo, que va vendre el grup Volkswagen quan ja havia deixat de fabricar-lo. La compra de models estrangers era una de les estratègies de la Xina per aconseguir la transferència de tecnologia d'altres països, com el Japó, els Estats Units o diversos països europeus.
I és que la llei xinesa obliga totes les empreses estrangeres que vulguin operar al país o establir una aliança amb companyies locals a transferir la seva tecnologia als socis xinesos. En el cas del sector de l'automòbil, generalment els acords no són per a la fabricació dels últims models, sinó de versions més antigues, però, així i tot, la transferència de tecnologia ha estat molt útil al grup xinès per desenvolupar tota la seva gamma de productes.
De fet, en els últims anys, empreses automobilístiques de tot el món, com General Motors, Audi, Volkswagen o Toyota, l'han denunciat per copiar-los els models.
Chery també ha arribat a acords amb marques de luxe, com Jaguar o Land Rover, per fabricar a la Xina models d'aquestes dues marques, subsidiàries del grup indi Tata Motors. I té, entre les seves marques, iCar, destinada a fabricar cotxes elèctrics per a clients joves.