Cinc consells per evitar fraus en la compra d'entrades d'espectacles i què pots fer si t'estafen
- TEMA:
- Ciberdelicte
Ni les grans plataformes s'escapen dels ciberatacs, tal com li va passar a Ticketmaster a principis de juny, però som els consumidors individuals els que estem més exposats quan comprem entrades en línia.
Els festivals, espectacles, concerts, o qualsevol altra activitat d'oci, ara que l'arribada de l'estiu coincideix amb molts plans que requereixen la compra d'una entrada, són una oportunitat per als ciberdelinqüents d'estafar els consumidors:
"A través de la suplantació d'identitat poden fer enviaments massius de missatges anunciant la venda de tiquets a través de portals falsos. En altres ocasions, fan servir plataformes de revenda de dubtosa reputació per cometre estafes."
L'Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha compartit a les xarxes socials un missatge que resumeix cinc consells per evitar fraus en transaccions en línia:
1) Utilitzar canals oficials
És el més senzill quan volem evitar qualsevol frau quan comprem entrades: utilitzar els canals oficials que posa a disposició l'organització. Per saber quins són aquests "canals oficials", és útil consultar el web o els comptes oficials de les xarxes socials dels organitzadors o, també, els dels protagonistes de l'esdeveniment. La cartelleria oficial també acostuma a indicar els punts de venda oficials, però ens hem d'assegurar que no hagin estat alterats manualment o siguin una falsificació.
2) Evitar enllaços
És recomanable "no accedir a la plataforma de venda a través d'enllaços de correu electrònic o SMS, ja que podrien ser missatges fraudulents i derivar-nos a webs falses".
És una recomanació habitual en ciberseguretat: és més segur escriure manualment un enllaç a un web que coneixem que seguir passivament un enllaç que hem rebut per qualsevol via o que ens apunten anuncis o comptes no oficials en xarxes. Cal anar amb especial compte amb els codis QR, que podrien haver estat suplantats amb la tècnica del QRishing i mai sabem del cert què amaguen i on ens redirigiran, exactament.
3) Llegir condicions
Sobretot si optem per no utilitzar un canal oficial, cal llegir atentament les condicions de la venda i, entre altres coses, assegurar-nos que inclouen polítiques de reemborsament, i com es defineixen.
També es recomana informar-se sobre la fiabilitat del servei, especialment si no l'hem fet servir mai. Un bon senyal és que tingui la seva seu a la Unió Europea. Cal recordar, apunta l'Agència de Ciberseguretat, que un canal no oficial no et dona les mateixes garanties i "només és legal si l'empresa té l'autorització de l'entitat organitzadora". La plataforma de pagament que utilitzi el servei ha de permetre'ns rastrejar l'operació i ha d'emetre justificants de les nostres transaccions.
4) Quedar en persona
Especialment, si disposes de poca informació sobre les entrades i qui et vol vendre l'entrada és un particular, l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya recomana que hi quedis en persona "sempre que sigui possible", la manera més eficaç de saber amb qui estàs parlant, realment. A més, afegeixen, "si la persona que t'ha de vendre les entrades no vol parlar per telèfon, desconfia".
5) Sospita
Hi ha pistes sobre què t'ha de fer saltar les alarmes. No et refiïs d'entrades que siguin "econòmicament molt atractives", que es venguin per sota del preu de mercat, i sospita si el venedor té molta pressa per fer la transacció. Vendre una entrada no hauria de ser una operació urgent i la pressió és una tècnica habitual dels estafadors per no permetre'ns actuar reflexivament.
Què pots fer si t'estafen amb les entrades?
Si ja has estat víctima d'una estafa o detectes que les entrades que has comprat són fraudulentes, l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya recomana alguns dels passos a seguir, que inclouen la denúncia:
► Contactar amb l'empresa que ofereix el servei des d'on has comprat l'entrada. El primer pas és demanar-los que et retornin els diners. Si la pàgina i el servei són lícits, haurien de comptar amb una via de contacte en un apartat amb un nom similar a "About", "Contacte" o "Sobre nosaltres".
► Reunir proves. Totes les possibles: correus electrònics i missatges enviats i rebuts, entrades, documents, informació de contacte, noms... Tingues tota la informació possible per facilitar la feina dels agents que atendran la teva denúncia davant el cos dels Mossos d'Esquadra.
► Contactar amb el banc o el servei que has utilitzat per efectuar el pagament per comprovar si hi ha cap manera de recuperar els diners que has pagat, sigui anul·lant la transacció o utilitzat l'assegurança contra fraus que pots tenir contractada.
► Reclamar a l'Agència Catalana del Consum i sol·licitar la seva assistència i consells. Només podràs reclamar si l'empresa que suposadament t'ha estafat o no ha complert amb la seva part de la transacció té seu a Europa.
- ARXIVAT A:
- Tecnologia Seguretat Policial Ciberdelicte