Cinc cursos i més pràctiques per a la carrera de mestre
Les universitats catalanes, la conselleria d'ensenyament i la secretaria d'universitats, fa tres anys que treballen per millorar la formació dels educadors i, ara, han fet una proposta. Entre altres coses, passa perquè els futurs mestres hagin d'estudiar més temps.
El que proposa aquest primer esborrany, que ara entra a debat, és augmentar a cinc anys la durada dels estudis per ser mestre. Això vol dir incrementar a 300 el nombre de crèdits -actualment és de 240-, incloure estudis de màster -tal com passa ara per ser professor de Secundària- i gairebé doblar les hores de pràctiques en centres. Miquel Martínez és coordinador del MIF, el programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres.
"Fent més pràctiques de les que ja fem en aquest moment des del principi de la carrera i dedicant un temps específic de residència en un centre per fer una pràctica més intensiva al final dels estudis, però que no s'ha de confondre amb un MIR."
D'aquesta manera, les pràctiques residents, no remunerades, serien imprescindibles per obtenir el títol de mestre, i no es farien "a posteriori", tal com passa amb el MIR dels metges.
"Quan això seria possible? Primer, suposant que arribéssim a acords, alguns depenen molt d'una legislació de tipus estatal. El que seria desitjable és que un procés d'aquest tipus que obre un debat ara, no ens n'anéssim més enllà de quatre anys per poder començar a fer propostes concretes de canvis, per no dir abans."
En els últims anys s'estan augmentant els requisits per ser docent. Actualment, els aspirants han d'aconseguir un mínim de 5 en llengües a la selectivitat, i a partir del juny que ve hauran de passar una prova específica de competència comunicativa i lògica-matemàtica.
Segons els experts, una de les claus per treure més bona puntuació a l'informe PISA és, precisament, el nivell de preparació dels professors.