Cistell de la compra a preu reduït: França posa en marxa el trimestre antiinflació
No hi ha una llista de productes afectats per la baixada de preus, sinó que cada supermercat podrà escollir-los
França posa en marxa la setmana que ve el que ha batejat com el "trimestre antiinflació". El govern i els principals supermercats del país han acordat que els grups de distribució redueixin els marges de benefici d'una sèrie de productes per combatre els efectes de la inflació.
Aquests productes tindran "el preu més baix possible" sense afectar els ingressos d'agricultors i d'industrials. La mesura suposarà un cost global de "diversos centenars de milions d'euros", segons ha explicat el ministre d'Economia, Bruno Le Maire.
En una compareixença acompanyat de representants dels grans grups de distribució, Le Maire ha explicat que serà "un dispositiu massiu, eficaç i protector" guiat pel principi que "el cost de la inflació ha de ser compartit":
"Es tracta de protegir el millor possible els nostres compatriotes contra la pujada de preus."
Els serveis antifrau controlaran que la regla del "preu més baix possible" s'aplica a través d'una reducció dels marges de benefici dels distribuïdors i no de retallades a altres actors de la cadena.
És per això que el ministre d'Economia ha anunciat que aviat es publicaran les xifres dels marges d'agricultors, productors i distribuïdors. Els informes es donaran a conèixer cada trimestre perquè tot es faci "amb transparència".
Preguntat sobre per què no es rebaixa l'IVA dels aliments, una mesura que ha pres el govern espanyol aquest 2023, Le Maire ha dit que això seria "una solució fàcil, però que costa molt a les finances públiques i no aporta res al consumidor".

Alta inflació dels aliments
Durant l'últim any, el govern francès s'ha esforçat més per controlar el preu del gas i l'electricitat que no pas el de l'alimentació. Això fa que la inflació francesa sigui baixa respecte als països veïns, però és de rècord comparada amb els darrers anys.
Avui en dia, el principal maldecap per als francesos és haver de passar per la caixa del supermercat: un cistell que fa un any costava 100 euros, ara en costa 145. El preu dels làctics ha pujat un 20%; els de la pasta, un 32%; i el del pollastre s'ha més que doblat.
El mes de febrer, el preu dels aliments va augmentar un 14,5% a França.
Conscients de la situació, les grans cadenes de supermercats del país havien presentat fa setmanes un cistell de productes a baix preu, cadascuna per la seva banda.
Ara, el govern ho ha convertit en una situació de país.
Sense una llista comuna de productes
No hi haurà cap de relació dels productes afectats per la mesura, sinó que cada empresa de distribució podrà fer la seva pròpia tria.
Tots els productes seleccionats portaran una etiqueta amb els colors de la bandera francesa i la inscripció "trimestre antiinflació".
El conseller delegat de Carrefour, Alexandre Bompard, ha donat per fet que els productes escollits seran majoritàriament de les marques pròpies. Són en aquests productes on les empreses de distribució tenen més flexibilitat per jugar amb els marges.
Le Maire ha justificat l'absència d'una llista única per garantir la llibertat comercial i perquè creu que no correspon a l'executiu fixar els preus. De fet, les grans empreses de supermercats rebutjaven que el govern imposés una cistella de productes bàsics a un preu fix.
Per al govern francès, l'acord és un intent perquè no creixi encara més el descontentament social a les portes d'una nova jornada de mobilització contra la reforma de les pensions.

- ARXIVAT A:
- FrançaIPC Alimentació