Classes amb barreja d'edats: una opció per abaixar ràtios que els experts avalen

Algunes escoles han posat en marxa classes de primària amb infants de diferents edats per aconseguir tenir menys alumnes per aula en temps de coronavirus
Àgata Fàbregas / Mireia Segú / Iacma Monterde
TEMA:
Educació

La recomanació de reduir les ràtios per la pandèmia ha fet que algunes escoles, com ja fan les rurals, hagin optat per crear classes de primària amb alumnes de diferents edats, bàsicament d'un any de diferència. Les escoles que ho apliquen defensen el model i els experts asseguren que aquesta metodologia afavoreix l'aprenentatge.

És el cas, per exemple, dels alumnes de cinquè i de sisè de l'escola La Trama, de Sabadell, que aquest curs van junts i formen una classe de grans. Al centre ja treballaven amb grups de diferents edats en alguns moments, però ara és la solució que han trobat per poder reduir ràtios a causa de la Covid. Ho veuen com una oportunitat.

Marifè Garcia Lucas, directora de l'escola, creu que separar els infants per edat cronològica està molt sobrevalorat: "Un nen amb un altre de la mateixa edat no tenen perquè estar en el mateix moment. De fet, els continguts competencials ja venen organitzats per cicles, per dos anys", explica.

A algunes famílies els preocupa que el canvi pugui afectar els de sisè, que estan a un pas d'entrar a l'institut.

Per Marta Masoliver, tutora de grans, això no és cap problema: "Jo tinc al cap el currículum, sé què han d'acabar aprenent al final de cada etapa i ho anem fent. Potser per als de cinquè serà una introducció d'alguna cosa i per als de sisè més consolidació."

Una imatge quotidiana a les classes de l'escola La Trama (CCMA)

Pels experts, aquesta metodologia, afavoreix grans i petits.

Així ho defensa Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill:

"Aquests alumnes xuclen dels més afavorits o dels més grans: aprenentatges, competències, expectatives, models... és l'efecte contagi, funciona sempre que hi ha barreja i només quan hi ha barreja. També se'n beneficien els grans: refermen coneixements, i en el mateix acte d'acompanyar-los també desenvolupen noves competències."


També entre els més petits

La cooperació que experimenten els alumnes també és present a les classes dels més petits, de P3 i de P4.

Els més petits també col·laboren entre ells a classe (CCMA)

Lourdes Albalat, tutora grup de menuts, explica com s'ajuden en aquestes edats: "Si un no hi arriba quan es fa el dibuix, ho fa l'altre, quan escriuen el nom s'ajuden l'un a l'altre... Sí que hi ha situacions que provoquem que les parelles siguin de diferents edats i, en altres moments, no."

 

Objectiu: abaixar les ràtios

Aquesta metodologia permet als centres escolars abaixar les ràtios, una mesura impulsada per la pandèmia del coronavirus. A La Trama, en concret, els ha permès passar de 13 grups a 18, amb menys alumnes per aula.

"Tenim una ràtio molt més baixa, llavors l'aprenentatge individualitzat és real, l'atenció a la diversitat existeix i ho estem veient", explica Aurelia González, tutora del grup de mitjans.

L'escola La Trama, de Sabadell, ha passat de 13 a 18 grups de classe (CCMA)

Entre els alumnes, per la seva banda, el que troben més a faltar són els companys que ara van a un altre grup.

Encara és d'hora per fer-ne balanç, però alguns opinen que aquest canvi ha arribat per quedar-se.

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut