Classes online, més hores i incertesa: la realitat dels mestres en confinament

Des del tancament d'escoles i instituts, el professorat s'ha hagut de reinventar, utilitzar noves eines i mantenir el contacte amb els alumnes des de casa

Actualitzat

Aules buides i classes des de casa. Des del 12 de març, l'últim dia de classes presencials, la realitat de molts mestres passa per les classes telemàtiques, videotrucades amb companys i l'ús de noves eines de comunicació. En aquests dos mesos, mestres i professors s'han hagut de reinventar, adaptar-se a una nova realitat i aprendre a assistir i motivar els alumnes a distància.

Una nova aula virtual des de casa, sovint de dilluns a diumenge, que reconeixen que no és fàcil i que, en la majoria de casos, els suposa fer més hores que un rellotge. Als mails i Whatsapps habituals s'hi han sumat programes com Meet, Zoom, Skype o Hangouts, fet que els obliga a estar pendents durant bona part del dia dels mòbils, tauletes i ordinadors amb què es mantenen en contacte amb els alumnes.

Roger Ballús, mestre de matemàtiques: "El fet de no estar a l'escola fa que la jornada no s'acabi mai"

Carla Ricart, mestra d'educació especial: "Estem 24 hores, la feina de casa, més la família"

Carme Torres, mestra d'alemany: "Si no és pel Whatsapp, és pels correus"

Laia Sauret, mestra d'art: "Si he d'escriure a un professor, ho faig a la nit"

Maria Ferragut, mestra de primària: "He arribat a contestar mails a les dues de la matinada"

 

Les vídeotrucades amb els alumnes han passat a ser una rutina en el dia a dia dels mestres com la Maria Ferragut
Les vídeotrucades amb els alumnes han passat a ser una rutina en el dia a dia dels mestres com la Maria Ferragut

 

La situació genera maldecaps al professorat, que veu que, per moltes hores que hi dediquin, no poden arribar a tot i que les eines digitals no tenen la mateixa efectivitat que la presencialitat:

Maria Ferragut: "Angoixes en el sentit que dius... és que no hi puc arribar. No de la mateixa manera. Llavors, em dona la sensació a vegades que els estic com perdent"

Carla Ricart: "L'handicap dels meus nens és que, a sobre, són nens amb necessitats educatives especials. Els pares potser no els poden ajudar, perquè o no en saben o no tenen les hores per dedicar-se a ells"

 

En Roger Ballús enregistra vídeos com a complement de les seves classes de matemàtiques
En Roger Ballús enregistra vídeos com a complement de les seves classes de matemàtiques

 

Amb les classes telemàtiques han arribat també noves metodologies de treball. Alguns mestres han passat a fer vídeos casolans com a eina per ensenyar una matèria. Com en Roger, que fa vídeos per a les seves classes de matemàtiques:

Roger Ballús: "El que abans feies amb 10 minuts, doncs ara, has d'enregistrar un vídeo... ens hem convertit en YouTubers. Això és una hora o una hora i mitja o, fins i tot, dues. I, depèn de quin professor i quines competències digitals tingui, doncs potser encara són més. I això està tensionant molt a la plantilla del professorat."

Igual que en Roger, la Carme també ha hagut de reinventar-se per superar el repte de la pantalla. Però que reconeix que el que més li preocupa de la nova manera de fer classe és arribar a tothom.

 

Amb el confinament, la Carme Torres ha hagut de canviar les classes a l'aula per les classes a través de la pantalla
Amb el confinament, Carme Torres ha hagut de canviar les classes a l'aula per les classes a través de la pantalla

 

El confinament ha posat de relleu una altra problemàtica: la bretxa digital. No tots els alumnes tenen accés a un ordinador ni connexió a internet. I no tots els alumnes saben com fer-ho: hi ha famílies que no tenen capacitat tecnològica ni van a la mateixa velocitat de connexió.

Carme Torres: "No a totes les cases tots els alumnes disposen d'un ordinador per a ells mateixos. Si no puc avançar, perquè no puc avançar amb tothom o no puc estar segura que tothom avança amb mi. Aleshores, el que estem fent, després ho hem de tornar a repetir"

Molts mestres, a banda de la feina, tenen família i han d'ocupar-se, també, dels seus fills. La Laia és mestra d'art i ha buscat en la il·lustració la manera de mostrar aquests sentiments, també els més personals.

Laia Sauret: "Era un moment que estava jo sola amb els meus dos fills a casa, vaig anar a parlar a la videotrucada i... bum, vaig començar a plorar. No podia parar, no podia parlar perquè no parava de plorar. Va ser el dia que vaig petar"

 

El teletreball dels professors, vist per la Laia Sauret, mestra d'art
El teletreball dels professors, vist per la Laia Sauret, mestra d'art

 

Les classes telemàtiques continuaran fins a final de curs. A partir de l'1 de juny, els centres dels territoris en fase 2 tornaran a obrir les portes, segons estableix el pla de reobertura d'escoles i instituts del Departament d'Educació, per oferir suport a l'alumnat i les famílies.

 

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut