Les companyies aèries no poden cobrar per l'equipatge de mà (EPTV/Ricardo Rubio)

Cobrar per l'equipatge de mà a l'avió? Ofensiva europea perquè les companyies no ho facin

El Parlament Europeu reclama a la Comissió Europea que s'incorpori a la legislació comunitària la doctrina de les sentències del TJUE que ho prohibeixen

Redacció / ACNActualitzat

El Parlament Europeu ha aprovat aquest dimecres una proposta de resolució per demanar a la Comissió Europea, la CE, que es prohibeixi a les companyies aèries cobrar per l'equipatge de mà als avions.

És una proposta del Comitè de Peticions de l'Eurocambra, que recorda les sentències en aquest sentit del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, el TJUE, en diversos casos denunciats.

En concret, la petició esmenta una sentència del 2014 contra Vueling després que una passatgera gallega denunciés aquesta companyia per haver-li cobrat per l'equipatge de mà:

"El Parlament Europeu anima la Comissió a presentar mesures polítiques concretes per integrar la sentència del TJUE en l'assumpte C-487/12, segons la qual l'equipatge de mà no ha d'estar subjecte a un suplement de preu, i subratlla la necessitat de definir l'abast i els requisits específics de pes i dimensions "raonables" de l'equipatge de mà."

 

Demanen un règim sancionador "dissuasiu"

Segons Jordi Cañas, eurodiputat de Ciutadans i un dels ponents de la proposta, no n'hi ha prou amb les sentències per obligar les companyies aèries:

"Moltes companyies fan el que volen, malgrat que hi ha sentències del TJUE que diuen que no es pot cobrar per l'equipatge essencial, hi ha empreses que obvien la legalitat i ningú les sanciona."

Cañas afirma que cal afegir-hi un règim sancionador "dissuasiu" per garantir de debò aquest dret dels viatgers:

"Una gran majoria de companyies ja compleixen la llei però algunes no ho fan i això és competència deslleial."

La llei espanyola ja prohibeix cobrar per l'equipatge de mà, i precisament a principis d'agost el Ministeri de Consum va obrir expedient a diverses companyies de baix cost i les pot multar amb quantitats fins a 8 vegades el benefici que hagin aconseguit fent-ho.

Els "costos ocults" que dificulten comparar preus

Per Dolors Montserrat, eurodiputada del PP i presidenta del Comitè de Peticions, també és necessari que es precisi quines són les mides màximes de les maletes:

"Primer, que el preu del bitllet d'avió inclogui la maleta de mà; segon, estandarditzar les mesures de les maletes perquè les companyies no puguin fer cobraments abusius, i tercer, màxima transparència quan els consumidors compren un bitllet."

En aquest sentit, la proposta també demana a la CE que prohibeixi els "costos ocults" que s'afegeixen al preu durant la contractació i dificulten poder comparar els preus de diferents companyies.

L'objectiu és evitar "confusió, molèsties i també disputes entre els passatgers i el personal de la companyia aèria" que "de vegades apliquen les normes de manera arbitrària".

Les companyies diuen que cobrar no és il·legal

Ha respost a l'aprovació d'aquesta proposta l'Associació de Línies Aèries, ALA, afirmant que cobrar per l'equipatge de mà no vulnera la normativa europea:

"Pràctiques comercials com cobrar per la maleta en cabina són perfectament legals i estan emparades en el reglament europeu que estableix la llibertat de tarifes."

ALA, que agrupa 60 companyies aèries d'arreu del món que operen a Espanya, ha recordat que la resolució "no és vinculant" i que, per tant, no les obliga a "canviar la política d'equipatge de mà".

 

ARXIVAT A:
Parlament EuropeuComissió EuropeaTurisme
Anar al contingut