Colau diu que la prohibició dels cotxes contaminants "no perilla" amb les eleccions
L'Ajuntament comença el procés participatiu per redactar l'ordenança que prohibirà l'accés a Barcelona dels vehicles que contaminen més, a partir del gener del 2020
L'Ajuntament de Barcelona ha començat aquesta dijous la redacció de l'ordenança per regular la zona de baixes emissions que prohibirà, a partir de l'1 de gener del 2020, l'entrada a la ciutat dels vehicles més contaminants de manera permanent.
L'alcaldesa, Ada Colau, s'ha mostrat convençuda que hi ha un prou consens com per a que la mesura tiri en davant després de les eleccions.
"En prinicpi, no ha de perillar perquè les mesures s'han treballat des del 2016. Hi ha pactes prou amplis amb totes les administracions i entitats com perque les eleccions no ho modifiquin en absolut"
Aquesta zona de baixes emissions no només inclou la ciutat de Barcelona, sinó també part de quatre municipis circumdants -Sant Adrià de Besòs, l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat-.
El procés participatiu que ha obert l'Ajuntament per redactar l'ordenança tindrà en compte si els cotxes podran circular els divendres per sortir de la ciutat els caps de setmana i si es podrien fixar un cupo de dies l'any per circular a aquest tipus de cotxes. També es concretarà la normativa pels vehicles propfessionals.
L'Ajuntament de Barcelona calcula que la contaminació es reduirà un 15% a la ciutat
La prohibició serà de dilluns a divendres de 7 del matí a 8 del vespre.
Fins ara, només els dies d'alta contaminació es recomanava als vehicles d'aquestes característiques que no circulessin.
Per les rondes, s'hi podrà circular
Queden excloses d'aquesta prohibició: la Zona Franca Industrial, Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes.
També queden exentes les rondes. Els vehicles afectats hi podran circular, però no sortir-ne per accedir a la ciutat
L'Ajuntament calcula que, amb aquesta mesura, es reduirà un 15% la contaminació a la ciutat i que hi circularan 125.000 vehicles menys.
Els vehicles professionals s'adaptaran a la nova normativa de forma progressiva
Els vehicles considerats més contaminants són tots els de benzina matriculats abans del 2000 i els dièsel abans del 2006.
L'Ajuntament calcula que la mesura afectarà el 17% dels vehicles de Barcelona.
No afecta els vehicles professionals
Encara s'està estudiant la introducció progressiva dels vehicles professionals, com els transportistes, i en queden exclosos els serveis bàsics com bombers o serveis funeraris, i els vehicles de persones amb mobilitat reduïda.
Les etiquetes seran una de les formes de controlar el flux de vehicles
Els agents de la Guàrdia Urbana ja han rebut la formació per fer-ne el control i el grup de seguiment està estudiant quin serà el sistema de sancions.
La mesura ha d'anar acompanyada de la millora del transport públic, i, de moment, s'ha posat en marxa una targeta T-verda que dona tres anys de transport gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant. Però, segons algunes entitats, no és suficient.
Actualment, se superen els límits de partícules que marca l'Organització Mundial de la Salut (OMS).
Segons l'Agència de Salut Pública de Barcelona, la contaminació provoca més de 350 morts prematures anuals i afecta la població més vulnerable, com els nens, i una de les zones més afectades és l'Eixample.
- ARXIVAT A:
- Medi ambientMobilitat