Com afectaran el trànsit les obres de la superilla de l'Eixample a partir de l'agost
Des del primer moment es canviarà el model de circulació dels vehicles, que, com a la resta de superilles, no podran fer més de dos trams seguits en un sentit
Les obres de transformació dels eixos verds de l'Eixample de Barcelona començaran la segona quinzena de juliol, segons el pla d'actuacions presentat per l'Ajuntament de la ciutat. Fins a principis d'agost es faran intervencions preparatòries i a partir de la segona quinzena d'agost començaran les obres estructurals; unes obres que es volen fer en un termini ajustat de vuit mesos i mig, per acabar el març del 2023.
I entre les afectacions més destacades hi ha la de l'aplicació, ja durant les obres, del nou model de circulació que s'aplica a les superilles.
Abans es faran un seguit d'accions informatives per donar a conèixer l'abast de les intervencions als veïns i les afectacions. Segons l'Ajuntament, es garantirà l'accés als pàrquings i als guals, el pas de vehicles d'emergència i de serveis, el pas dels vianants i no hi haurà cap afectació al transport públic.
Aquestes obres suposaran plantar més de 400 arbres, generar 10 hectàrees més d'espai públic, que serà totalment accessible. L'asfalt se substituirà per panot i granit, i es multiplicarà per 10 l'espai verd. Les obres costaran més de 52 milions d'euros, finançats en part pels fons Next Generation.
Canvis de circulació per als cotxes
La regidora d'Urbanisme, Janet Sanz, ha explicat que des del primer moment es canviarà el model de circulació dels vehicles que, com a la resta de superilles, no podran travessar les places, sinó que s'haurà de girar a dreta o a esquerra, i els vehicles estaran obligats a girar a cada cantonada.
"No es podran fer dos trams seguits amb el cotxe, no es podrà fer el carrer Consell de Cent de punta a punta", ha dit Sanz, i ha recordat que la velocitat estarà limitada a 10 quilòmetres per hora.
Durant les obres, es vol garantir els accessos als pàrquings i als guals, així com als vehicles d'emergències i serveis, i la mobilitat dels vianants.
"Els recorreguts dels vianants en totes les fases estaran ben senyalitzats i visibles", ha dit Sanz, que ha afegit que "es mantindran les places de càrrega i descàrrega per garantir que l'activitat comercial no en pateixi les molèsties, amb un dispositiu perquè les obres es notin el mínim possible."
En aquests carrers també se suprimiran els carrils bici com a carrils segregats. La regidora ha puntualitzat que es podrà circular amb bicicleta per l'espai reservat als vehicles en aquests eixos verds, però els usuaris dels carrils bici que ara hi ha al carrer Consell de Cent tindran els del carrer València i la Gran Via com a alternatives i els dels carrers Girona, Pau Claris i Llúria.
Els eixos verds tindran un paviment totalment accessible de panot i granit, amb un eix central per a cotxes i bicicletes.
El repte de les obres és que es facin al més ràpid possible i que afecti el mínim els ciutadans i comerciants de les 36 illes afectades per les obres, en un total de 4 quilòmetres de carrer.
Aquesta és la primera fase del projecte Superilla Barcelona, que transformarà la fesomia i l'ús del primer eix verd de l'Eixample: el carrer Consell de Cent, que serà l'eix principal, i els carrers adjacents Girona, Rocafort i Borrell. A les interseccions d'aquests carrers i del carrer Enric Granados hi haurà quatre places.
Calendari d'obres molt ajustat
Del 18 de juliol a l'1 d'agost començarà una primera fase de les obres, amb uns treballs inicials i preparatoris sense afectacions, per reubicar els serveis principals: es recol·locaran les places per a persones amb mobilitat reduïda, s'incorporaran noves zones de càrrega i descàrrega, es ressituaran les places d'estacionament de motos i es reubicaran les estacions de Bicing.
A partir de la segona quinzena d'agost començaran les intervencions estructurals als quatre eixos verds i a les quatre places de l'Eixample, per aprofitar que no hi ha tanta mobilitat i minimitzar les molèsties als ciutadans. Les obres es faran de manera simultània als quatre carrers amb 10 equips, per tal d'acabar els treballs al més aviat possible.
Les obres es faran en dues fases, pel costat mar i pel costat muntanya, per garantir sempre un carril per a vehicles i un altre per als vianants.
En aquest sentit, la segona preocupació del govern municipal és que ciutadans i comerciants estiguin informats en tot moment i puguin consultar els dubtes i plantejar les seves queixes durant tot el procés.
Informació continuada durant les obres
Aquest dijous a la tarda es fa una sessió informativa oberta al veïnat i als comerços tant dels barris de la dreta com de l'esquerra de l'Eixample per explicar l'abast general de les obres. Aquesta sessió es repetirà al setembre per especificar sobre les obres per trams i amb les afectacions detallades.
Es faran reunions obertes a tota la ciutadania i amb les entitats membres de les comissions de seguiment del projecte, així com reunions específiques, amb comerciants i col·lectius clau.
El mes de juny ja s'han fet algunes accions prèvies, per informar aquelles persones amb mobilitat reduïda de les reubicacions de les seves places d'aparcament.
Però a partir de la setmana que ve, des del 4 de juliol i durant deu dies, es desplegaran informadors al carrer, que recorreran tots els comerços dels àmbits afectats per facilitar informació i resoldre els dubtes que hi pugui haver. Quinze equips d'informadors treballaran cada dia de 10 h a 14 h i de 16 h a 20 h, i al setembre ho tornaran a fer.
En paral·lel, també durant el mes de juliol, es faran sessions dirigides a les associacions de comerç dels barris afectats. Tot plegat es complementarà amb la col·locació de panells i l'enviament de cartes a tot el veïnat de l'entorn, i també amb un butlletí electrònic que s'enviarà per mail als interessats. A més, es facilitarà a tothom que ho desitgi un canal de Telegram creat per anar informant dels avenços i canvis en les obres.
I a partir del 22 d'agost, i durant totes les obres, s'oferirà un canal d'atenció directa a comerços i veïnat, que comptaran amb un número de telèfon i un correu electrònic exclusiu per poder comunicar les possibles incidències i per resoldre dubtes, inquietuds o queixes, i si cal, concertar una cita presencial.
Aquest projecte està sent investigat per la Fiscalia. Els denunciants creuen que els canvis de mobilitat són tan importants que necessitarien una modificació del Pla General Metropolità.
- ARXIVAT A:
- Ajuntament de BarcelonaUrbanisme