Com ampliar la taxa turística: revifa el debat sobre el model de Barcelona

La previsió és que l'estiu tingui unes xifres de visitants com les de fa dos anys, abans de la pandèmia

Actualitzat

La Setmana Santa va deixar clar que els turistes han tornat a Barcelona. "S'està notant una tornada a la normalitat", com diu el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres.

"Pensem que serà un bon estiu després de dos anys molt durs i al 20% de l'activitat normal", afegeix Torres, que creu que "encara no podem dir si a l'estiu assolirem els nivells del 2019, però ens hi acostarem".

I amb la tornada dels visitants, torna també el debat sobre quin model turístic ha de tenir la ciutat perquè generi activitat econòmica sense perjudicar els veïns.


Que paguin els turistes

Per gestionar millor la situació, sobretot de cara als pròxims anys, caldria augmentar la inversió, i alguns experts consideren que els diners haurien de sortir dels mateixos turistes.

"Una taxa de 100 euros per turista no hauria de produir problemes greus", considera Eulogi Bordas, soci fundador de la firma THR, especialitzada en consultoria turística. Ho planteja pel total de l'estada, d'uns tres o quatre dies.

D'aquesta manera, es podria tenir el finançament necessari per a "un pla rigorós a 7-8 anys", diu.

Estendre la taxa a restaurants o museus

Des de Turisme de Barcelona, defensen que la taxa turística no recaigui només en allotjaments i s'estengui a altres sectors com la restauració o el comerç.

"Ara, tot el pes de la taxa turística recau sobre el sector de l'allotjament i "potser altres sectors que també es beneficien del turisme se'n podrien corresponsabilitzar una mica", ha dit Eduard Torres en una entrevista al 3/24, i n'ha enumerat alguns: la restauració, el comerç, els museus, els teatres i l'alimentació-begudes.

El mercat de la Boqueria de Barcelona, un atractiu per als turistes estrangers (ACN)

Els creueristes

Al port de Barcelona hi ha atracats aquest cap de setmana sis grans creuers, entre ells el més gran del món, el Wonder of the seas, de la companyia nord-americana Royal Caribbean.

L'aposta de les navilieres per la capital catalana demostra l'interès que té la ciutat de Barcelona per al turisme a tot el món. Només aquest mes de maig operaran al port de Barcelona 118 naus.

En el cas de Royal Caribbean, ja ha presentat el projecte per construir la seva pròpia terminal de creuers al Moll Adossat del port barceloní.

Una manera de millorar el model seria que Barcelona no fos una escala més, sinó punt de sortida i arribada de creuers, perquè és quan el creuerista deixa més diners a la ciutat. El que ara passa molt sovint és que només fan excursions que generen massificació en les zones més turístiques de la ciutat.

Turisme de congressos

Poder seleccionar més bé el tipus de turisme que arriba és el gran objectiu.

Els experts en turisme creuen que cal apostar per enfortir els visitants que venen a la ciutat per assistir a fires i congressos, és a dir, el turisme científic i de negocis.

També creuen que les administracions públiques han d'ordenar el volum de gent que arriba a Barcelona per evitar massificacions, i una solució seria irradiar visitants cap a altres zones de Catalunya, a més de desestacionalitzar el turisme.


Falten russos i asiàtics

El perfil del turista a la capital catalana és, bàsicament, com el d'abans de la pandèmia, però amb dues absències destacades: el turisme rus, a causa de la guerra d'Ucraïna, i l'asiàtic, encara amb restriccions de mobilitat per la covid-19.

"Són dos mercats que sumen un 10% del turisme a Barcelona, però si agafem el 90% dels turistes restants estem a nivells prepandèmia", segons el president de Turisme de Barcelona, que ha posat l'accent en la ràpida recuperació del turisme nord-americà.

"Es tracta d'una sorpresa positiva. Des de l'òptica dels Estats Units, ens semblava que podrien pensar que Europa està en guerra", ha explicat Torres, que també ha ressaltat el bon flux de visitants de països emissors habituals com França, el Regne Unit, Itàlia, Alemanya o els Països Baixos.

 

ARXIVAT A:
Turisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut