Un professor fent classe en una aula
Han respost l'enquesta més de 10.000 docents d'arreu de Catalunya (iStock)

Com és el batxillerat internacional, quins avantatges té i on s'imparteix

Deu instituts públics catalans ofereixen aquesta modalitat de doble titulació enfocada en la indagació i el pensament crític, i no tant en la memorització de conceptes

Roger SeguraActualitzat

Una trentena de centres educatius de Catalunya, entre els quals 10 instituts públics, ofereixen l'anomenat batxillerat internacional (BI). Una modalitat de doble titulació que s'adreça a alumnes de 16 a 19 anys amb un alt interès per l'aprenentatge i que incorpora un conjunt de matèries i sistemes d'avaluació determinats per l'Organització del Batxillerat Internacional (IBO).

Aquesta fundació educativa sense ànim de lucre té la seu a Ginebra, a Suïssa, i va fundar aquest programa el 1968. Actualment, s'imparteix de forma simultània i amb la mateixa metodologia en centres educatius de 160 països repartits pels cinc continents i permet obtenir un títol --el Diploma de l'IB-- que està reconegut per la majoria d'universitats d'arreu del món.

Es tracta d'un programa que anima els alumnes a pensar de forma crítica i a qüestionar-se les coses, amb l'objectiu que siguin capaços de pensar de manera independent i de conduir el seu aprenentatge. L'organització assegura que vol donar-los habilitats per investigar, pensar, comunicar, treballar en equip i autogestionar-se. Tot això, des d'un enfocament competencial que prioritza la indagació i el pensament crític, i no tant la memorització de conceptes.

Quins requisits hi ha i com es fa la preinscripció?

Aquests estudis s'adrecen a alumnes amb una alta motivació i capacitat de treball. Nois i noies que veuen que l'ESO els ha quedat curta a l'hora d'indagar, ampliar coneixements o explotar el seu potencial. Això no vol dir, però, que hagin de tenir unes altes capacitats. L'únic requisit és haver obtingut almenys un 8 de nota mitjana a l'ESO.

Els que compleixen aquests requisits han de formalitzar una preinscripció telemàtica per fer la prova d'accés al centre on vulguin estudiar. Aquest tràmit se sol fer abans que el del batxillerat LOMLOE i aquest any va acabar el 20 de març.

Després es fa una prova de nivell amb continguts de 4t d'ESO de matemàtiques i llengua catalana. Finalment, es fan entrevistes amb l'alumne aspirant --parcialment en anglès-- on es valora el seu perfil, les seves inquietuds i la seva maduresa. També es fa una trobada amb les famílies per valorar el seu interès i nivell d'implicació.

Els centres acaben publicant un llistat d'admesos per ordre de puntuació fins a completar les places que ofereixen. A Catalunya les ràtios estan fixades en un màxim de 25 alumnes per grup als centres públics i s'exigeix el pagament de 950 euros anuals --95 euros al mes, de setembre a juny-- per cobrir taxes i la formació del professorat, entre d'altres.

L'Institut Jaume Vicens Vives, a Girona, va començar a impartir el batxillerat internacional el 1998 (Google Streetview)

Quins avantatges té cursar un batxillerat internacional?

Els alumnes que vulguin continuar els seus estudis a l'estranger tenen més facilitats per accedir a les universitats perquè aquesta és una titulació altament reconeguda i que no requereix cap mena de convalidació. Moltes universitats estrangeres tenen el batxillerat internacional reconegut com a mèrit. Això, però, no els eximeix de fer les proves d'accés que pugui establir cada centre.

L'Organització del Batxillerat Internacional (IBO) destaca que els alumnes que segueixen aquesta modalitat es desenvolupen físicament, intel·lectualment, emocionalment i èticament; estudien almenys dues llengües --surten amb un nivell d'anglès C1 en l'estàndard europeu--, destaquen en les assignatures acadèmiques tradicionals i poden ampliar i aprofundir més els seus coneixements.

En definitiva, l'organització assegura que els mètodes de treball que segueixen els permeten tenir-ho una mica més fàcil a la universitat i al món laboral. De fet, diversos informes destaquen que els alumnes del batxillerat internacional tenen una taxa més gran de matriculació, permanència i graduació a les universitats en alguns països estudiats, com els Estats Units.

Segons dades que consten al web de l'INS Josep Lladonosa de Lleida, en línies generals, un 80% dels alumnes que l'han finalitzat se'n mostren satisfets i repetirien. A més, el centre afirma que acaben amb una mitjana d'expedient molt semblant a la que van obtenir a l'ESO, mentre que la resta d'alumnes que cursen batxillerat solen acabar amb mig punt per sota de la nota mitjana que tenien a l'ESO.


Quin és el currículum del batxillerat internacional?

El batxillerat internacional dura dos anys i estableix que tots els alumnes han de cursar obligatòriament tres components troncals que són propis d'aquesta modalitat:

  1. Teoria del Coneixement. Un curs interdisciplinari en què es fa una exploració de la naturalesa del coneixement per tal d'establir connexions entre les diferents matèries. Per exemple, dona respostes a aquest tipus de preguntes: Com aprenem? Per què aprenem?

  2. Les activitats CAS (Creativitat, Acció i Servei). Volen incidir en els aspectes educatius extraacadèmics. En aquestes activitats l'alumnat ha de portar a terme programes creatius que impliquin una acció i un servei comunitari, en el marc del centre o a fora.

  3. Monografia. És similar al Treball de Recerca. L'alumne ha de dirigir i fer el seu propi treball d'investigació, que culmina amb la redacció d'un assaig de 4.000 paraules.

A més, han de cursar una matèria de cadascun d'aquests sis grups:

  1. Estudis de llengua i literatura
  2. Adquisició de llengües
  3. Individus i societats
  4. Ciències
  5. Matemàtiques
  6. Arts. En aquest cas, poden substituir-la per una altra matèria dels cinc anteriors.

Les assignatures es poden cursar en un nivell superior --amb un programa més extens i aprofundit que dura 240 hores-- o en un nivell mitjà --de 150 hores--. En concret, l'alumnat ha de fer un mínim de tres assignatures de nivell superior --i un màxim de quatre-- i la resta han de ser de nivell mitjà. Cada centre determina el seu currículum.

En els centres públics els alumnes han de cursar matèries obligatòries del batxillerat que no són dins del batxillerat internacional (BI), per la qual cosa el total d'hores lectives setmanals de classe és superior. Això fa que el batxillerat internacional sigui més exigent, però no millor, segons ha destacat al 324.cat el director de l'INS Arnau Cadell de Sant Cugat, Miquel Rocasalbas:

"Amb els estudis i la metodologia del batxillerat internacional podem satisfer les necessitats d'una part de l'alumnat a qui potser la LOMLOE no els acaba de quadrar. No és ni millor ni pitjor, és una alternativa més."

Aquest institut de Sant Cugat va començar a impartir el batxillerat internacional el curs 2022-2023 amb 18 alumnes. Aquest curs en té 23 i preveuen omplir totes les places --25-- de cara al curs vinent.

Per tal d'obtenir el diploma del BI, a més de l'avaluació interna del centre escolar, els alumnes han de superar proves externes en l'últim trimestre del segon curs, pels volts del mes de maig. Els exàmens es fan de forma simultània i coordinada arreu del món.


Com són l'avaluació, les notes i l'idioma del curs?

Una quarta part de l'avaluació del batxillerat és interna. La corregeix el professorat de cada centre i després la moderen examinadors externs. El 75% restant de l'avaluació la fan directament correctors externs.

Totes les assignatures del batxillerat internacional es qualifiquen de l'1 al 7, i com a màxim permet obtenir 42 punts. La Monografia i Teoria del Coneixement s'avaluen de forma independent i poden sumar un màxim de 3 punts a la nota final. El mínim per obtenir el PD són 24 punts --l'equivalent a un 5-- i haver estat considerat apte en les activitats CAS.

Als instituts públics de Catalunya el programa és trilingüe. La llengua vehicular és el català i algunes matèries o una part s'imparteixen en castellà o anglès. Amb tot, l'anglès té un pes molt important en el currículum. Les proves avaluades que s'avaluen externament ofereixen tres possibles llengües d'examen: anglès, castellà i francès, i cada alumne decideix quina fer. Com que a Catalunya no es poden examinar en català, la majoria opten pel castellà.


Cal fer la selectivitat?

L'alumnat del batxillerat internacional que vulgui entrar en una universitat pública catalana està exempt de fer la fase comuna i pot accedir-hi directament amb el títol del batxillerat internacional a través de la via d'accés per a estrangers. En tot cas, si vol arribar als 14 punts, haurà d'examinar-se de la fase específica perquè la UNED només convalida la part comuna --fins a 10 punts-- per entrar a les universitats públiques de Catalunya.

Per norma general, els centres recomanen als alumnes que facin les PAU, ja que es fan abans de saber la nota final del batxillerat internacional. D'aquesta manera, poden optar per accedir a la universitat amb la nota que els sigui més favorable.

Els alumnes del batxillerat internacional estan exempts de fer la fase comuna de la selectivitat (ACN)

Quins centres l'imparteixen?

El batxillerat internacional va arribar a Catalunya el 1998. El pioner va ser l'INS Jaume Vicens Vives de Girona i l'últim que s'hi ha sumat ha estat l'INS Sabadell. Aquests són els 10 instituts públics que ofereixen aquesta modalitat:

INS Jaume Vicens Vives (Girona)

INS Josep Lladonosa (Lleida)

INS Gabriel Ferrater i Soler (Reus)

INS Moisès Broggi (Barcelona)

INS Forat del Vent (Cerdanyola del Vallès)

INS Dertosa (Tortosa)

INS L'Alzina (Barcelona)

INS Pedralbes (Barcelona)

INS Arnau Cadell (Sant Cugat)

INS Sabadell (Sabadell)

També hi ha una vintena de centres privats i concertats que ofereixen el batxillerat internacional a Catalunya i la majoria estan ubicats a Barcelona i l'àrea metropolitana.

 

ARXIVAT A:
Educació Universitat
Anar al contingut