Com és i com s'ha perdut el Titan, el submergible que anava a visitar les restes del Titanic
-- ACTUALITZACIÓ: Donen per morts els 5 passatgers del Titan per una "implosió catastròfica" prop del Titanic --
El Titan és un dels únics submergibles tripulats de propietat privada del món. Ocean Gate Expeditions, l'empresa propietària, ja operava el 2015 operava amb una nau molt semblant, el Cyclops.
Va començar a fer proves marítimes el 2018, abans d'emprendre el viatge inaugural el 2021. L'any passat va fer deu immersions, no totes amb l'objectiu de visitar les restes del Titanic.
El nou submergible es va construir expressament per visitar les restes del mastodòntic vaixell que es va enfonsar després de topar amb un iceberg la nit del 14 al 15 d'abril del 1912.
Segons l'empresa, pesa uns 10.432 quilos i està recobert per una capa de fibra de carboni aeroespacial de 13 centímetres. Aquesta cobertura disposa de dos taps de titani a la cúpula.
Velocitat i autonomia
L'aparell pot arribar a una profunditat de 4.000 metres per sota del nivell del mar, precisament per arribar a les restes del Titanic, que, segons els sondejos, es troben a 3.800 metres de la superfície.
Contràriament als submarins, que tenen autonomia per fer immersions i retornar a la superfície sense que intervingui una altra nau, els submergibles tenen reserves d'energia limitades i necessiten un vaixell de suport separat que els pugui llançar i recuperar.
El Titan es belluga gràcies a quatre propulsors elèctrics que li permeten moure's a una velocitat propera als 3 nusos, uns 4 quilòmetres per hora. Una immersió completa al naufragi del Titanic, incloent-hi el descens i l'ascens, dura aproximadament vuit hores.
L'interior
El submergible és força estret, fa només 670 x 280 x 250 centímetres i té una capacitat per només cinc persones: el pilot i quatre passatgers. Els "aventurers" han de seure a terra en un habitacle de mobilitat limitada.
A la part frontal, hi ha un gran ull de bou. És a la cúpula que ofereix un únic punt de visió, l'obertura més gran de la qual disposa un submergible d'aquestes característiques i ha d'acabar sent la pantalla a les restes del Titanic.
A mesura que augmenta la profunditat, el fred a l'interior també augmenta. Per mitigar l'efecte, les parets s'escalfen. Els aplics de llum de la paret són l'única font de llum a bord.
Un vàter i "dieta restringida"
Encara que resulti increïble, la nau està equipada amb un vàter per als clients a la part davantera. Quan s'utilitza, es corre una cortina i el pilot posa música.
No obstant això, el lloc web de la companyia recomana restringir la dieta abans i durant el trajecte per reduir "la probabilitat d'haver de fer servir les instal·lacions".
Es calcula que hi ha reserves d'oxigen per a 96 hores de respiració dels tripulants, tot i que aquesta xifra, òbviament, es pot alterar. Els equips de rescat calculen que l'oxigen es pot acabar aquest dijous a la una del migdia.
Exterior
A l'exterior, el submergible porta muntades llums molt potents per il·luminar el naufragi del Titanic i la resta del fons marí.
També a fora, hi ha instal·lades diverses càmeres 4K i un escàner i un sonar que s'usen per cartografiar la nau en tot moment.
A l'interior, la tripulació pot veure el vaixell enfonsat en una gran pantalla de visualització digital, mentre revisa les dades recollides en diverses tauletes.
Pèrdua de contacte
El seguiment GPS del Titan deixa d'estar operatiu quan els submergibles s'enfonsen a profunditats tan profundes com estaria en aquests moments.
El pilot necessita les instruccions per conduir el submergible. Es basa en les indiccions que li donen des de la nau de suport amb un comandament de videojocs modificat.
El vaixell que remolcava el submergible, el Polar Prince, va sortir de l'illa canadenca de Terranova el 16 de juny per arribar al punt d'immersió 48 hores després.
Després de navegar 400 quilòmetres, el vaixell va deixar anar el Titan a les 4.00 de la matinada de dilluns. El submergible va començar a endinsar-se al mar fins que, a les 5.45,moment en què es va perdre el contacte i la localització per GPS i sonar.