Com escollir un bon sistema de retenció infantil: quina cadireta hem de triar?
- TEMA:
- Trànsit
Tots els infants que mesurin 135 cm o menys han de viatjar sempre i de manera obligatòria amb un sistema de retenció infantil (SRI) homologat adequat al seu pes i alçada, per molt curt que sigui el trajecte. Una cadireta que han de portar sempre cordada i que ha d'estar en bones condicions i ben fixada.
L'infant sempre ha de portar el cap ben recolzat sobre el capçal de la cadireta i l'arnès o el cinturó ajustats a l'altura de les espatlles. L'arnès ha d'estar tibant i el cinturó de tres punts ben posat a la pelvis perquè el sistema sigui efectiu i protegeixi realment l'infant en cas de frenada o xoc.
L'ús dels sistemes de retenció infantil redueix en un 75% el risc de mort i en un 95% el risc de lesions en les criatures en cas d'accident. Per això, el Servei Català de Trànsit insisteix que cal revisar bé que portem les cadiretes adequades a les mides del seu usuari, que són de qualitat i que estan en bon estat i ben instal·lades al vehicle.
Què he de tenir en compte a l'hora de triar cadireta?
"La cadireta perfecta no existeix", explica al 324.cat Josep Maria Vallès, formador de Nacions Unides en Seguretat Viària Infantil i president de la Fundació Smart Baby. La millor per a la nostra criatura serà la que s'ajusti a la seva alçada i pes i a l'ús que n'hem de fer, diu Vallès, que també és director econòmic d'AESVI, l'Aliança Espanyola per a la Seguretat Viària Infantil.
L'AESVI és una entitat que agrupa tots els col·lectius implicats en la seguretat viària dels infants, com llevadores, pediatres, sanitaris, policies, bombers, fabricants i importadors de cadiretes, i administracions, com la DGT o el Servei Català de Trànsit, entre d'altres.
"El consell seria triar una cadira que s'adapti bé a l'estil de vida de la família i que sigui còmoda d'usar. I tan important és escollir la cadira com instal·lar-la correctament."
Això vol dir plantejar-nos prèviament:
► Qui l'utilitzarà i quant de temps? Per saber si ens n'interessa més un SRI per a una etapa concreta o una cadireta evolutiva, que s'adapta al creixement de l'infant. El més habitual, explica Vallès, és que les famílies acabin optant per dues cadiretes durant els aproximadament 12 anys que la criatura ha d'anar amb un SRI: la primera de 40 cm a 1,05 metres --que molts cops és giratòria-- i una altra a l'etapa final, a partir del metre, amb respatller i mirant en el sentit de la marxa.
► Necessitem una sola cadireta o més d'una? I quines caben alhora al nostre vehicle, en cas de germans?
► Quants cops es farà servir en el dia a dia? No és el mateix agafar-la un cop al mes que quatre vegades al dia. Si has de pujar i baixar la criatura sovint, en necessites una de fàcil manipulació o, si és molt petit, un portanadons que puguis posar sobre les rodes del cotxet perquè no es desperti cada cop que el mous.
► Si quedarà fixada o ha de canviar de cotxe sovint, perquè llavors potser en cal una de més àgil i fàcil de muntar.
► Si és per al cotxe dels avis, a qui potser els n'interessa una d'adaptativa --dels 40 cm al metre i mig--, que no es farà malbé tan aviat si no és d'ús diari i on hi puguin anar nets de diverses edats. "Una cadireta que duri 12 anys no és la més habitual perquè si es fa servir molt pot ser que al cap de 6 o 7 anys estigui feta malbé", avisa Vallès.
► El model de vehicle que tenim, per saber si disposa de sistema Isofix, quin tipus de cadiretes hi caben o si se'n poden posar en sentit contrari a la marxa (cal un espai mínim amb els seients del davant).
La majoria de les famílies la instal·len malament
Vallès recomana comprar-les en botigues especialitzades, on assessoren sobre el millor sistema segons l'infant que hi ha de viatjar i l'ús que se'n farà. També les instal·laran correctament al vehicle i ensenyaran a la família a fer-ho i a mantenir la cadireta en bones condicions.
"Si la cadireta és incòmoda d'usar, s'acabarà instal·lant malament"
Vallès alerta que l'estat espanyol és el pitjor país de la UE en utilització correcta de cadiretes, segons l'informe comunitari Baseline publicat l'any passat.
Només un 46% dels pares porta correctament instal·lat el sistema de retenció infantil, segons aquest estudi.
Els SRI no tenen data de caducitat però sí una vida útil, que és la que marca el temps que l'infant tingui les mides o el pes de l'etiqueta d'homologació, una etiqueta taronja que normalment està sota el seient. La seva eficàcia depèn del seu bon ús i manteniment, ja que es fan malbé amb el temps, els cops, la calor i els canvis de temperatura.
Quan cal canviar-les i on s'han de posar?
La cadireta s'ha d'anar canviant a mesura que l'infant creix, o anar-la reajustant al seu pes i alçada si la que tenim és una "cadireta evolutiva", adaptable a diverses talles.
Si el cap sobresurt per sobre de la cadira o les espatlles toquen la part inferior del capçal, és hora de canviar de cadireta. També l'hem de canviar quan l'infant arriba al pes o l'alçada límit que marquin l'etiqueta de l'SRI que utilitzi.
En principi, la cadireta s'hauria de posar a la part central dels seients del darrere per evitar els efectes d'un impacte lateral o frontolateral. Això, sempre que sigui còmode d'instal·lar per fer-ho correctament, apunta l'expert. Si no, val més fer-ho al darrere del copilot, perquè "aparquem a la dreta i posarem i traurem l'infant des de la vorera i no ens posarem en risc".
Es pot posar al seient del davant, de forma excepcional, en el cas que el vehicle sigui biplaça o que tots els seients del darrere ja estiguin ocupats per sistemes de retenció infantil, però llavors cal desactivar el coixí de seguretat.
En general es recomana portar l'infant, sobretot si és petit, en contra del sentit de la marxa el màxim temps possible, però només si hi ha prou espai per posar-hi la cadireta amb seguretat. L'SRI no pot estar totalment enganxat als seients del davant: ha de quedar un espai d'uns quatre dits lliure, perquè es pugui absorbir un eventual impacte sense provocar lesions internes en l'infant.
Els taxis no estan obligats a portar alçadors ni cadiretes en trajectes urbans. Els VTC sí que ho estan i, si no en porten, la multa és per al tutor legal del nen, explica Josep Maria Vallès.
Cau la norma R44: les homologades per pes ja no es podran vendre
Dues normatives han regulat fins ara les cadiretes infantils que, per llei, es poden fer servir: el reglament ECE R44, vigent des del 1981, i l'R129 o I-Size, aprovat el 2013 per incloure les millores en aquests sistemes obtingudes gràcies als avenços tecnològics.
A partir del setembre, però, s'acaba la convivència entre els dos reglaments i ja no es podran comprar cadires R44, les més comunes.
Això no vol dir que hàgim de canviar les cadiretes R44 homologades que ja tenim, que encara seran vàlides per circular si estan en bon estat.
Compte amb les de segona mà
Triar el model de cadireta no és fàcil, i per això Josep Maria Vallès recomana deixar-se assessorar per un expert i evitar les cadiretes de segona mà, ja que 9 de cada 10 no complirien la seva funció en cas d'accident, segons un estudi publicat per l'AESVI.
L'estudi va sotmetre 10 cadiretes comprades en una app de segona mà a una prova de xoc com les que obliga a fer la normativa d'homologació, i només una la va superar.
Aquest mes de maig, l'AESVI també ha alertat del risc de les cadiretes de cotxe infantils comprades per internet fora de la UE. Vallès alerta dels principals problemes que tenen les cadiretes de segona mà, a part de no haver superat la prova de xoc:
► Que rarament venen amb manual d'instruccions i no sabem com les hem d'instal·lar ni tenim cap garantia d'estar-ho fent bé.
► Que habitualment falten peces, sobretot en les cadires evolutives --com els reductors que es treuen a mesura que va creixent.
► I que els materials d'absorció dels impactes, com les escumes, els porexpans o els teixits, poden estar malmesos i ja no ser efectius --amb la calor i l'ús perden flexibilitat i, en cas d'impacte, es podrien partir en comptes d'esmorteir el cop.
"A vegades li passem la cadireta a un amic pensant que li fem un favor, però no tot és reutilitzable i pot ser un autèntic perill", avisa Vallès, que insisteix que, després d'anys d'ús "no podem saber si encara compleix la normativa o no".
Els fabricants garanteixen que les cadiretes funcionen bé durant el temps estimat de la seva vida útil, però si l'allarguem, "dependrà de com l'has tractat", conclou.
A més, "la majoria de les que es deixen són de normativa antiga que en termes de funcions en tenen menys que les noves, com l'angle de reclinació o la protecció en cas de xoc lateral".
L'alçador, per a casos puntuals
Vallès també recomana que l'infant continuï fent servir un sistema de retenció homologat fins a fer el metre i mig, i no només fins als 135 cm obligatoris, i que se li mantingui un bon respatller, perquè el cinturó dels vehicles està pensat per a una persona d'almenys 1,50 cm d'alçada:
"L'alçador no és una cadira d'ús diari, sinó una d'emergència per a un trajecte curt."
El respatller garanteix que el cinturó anirà a l'espatlla i no al coll, explica, i que el cap queda protegit en els xocs laterals. Retirar el respatller i deixar només l'alçador quan la criatura creix és un dels principals errors d'instal·lació que cometen les famílies, segons la Fundació Smart Baby.
També és un error retirar la cadireta abans d'hora; deixar que els infants portin el cinturó en diagonal, tocant-los el coll, en comptes d'enganxat al reposacaps; no deixar prou espai amb el seient del davant o no aixecar el capçal perquè no interfereixi en la instal·lació de la cadira.
Què fer en cas d'accident?
En cas d'accident, no s'ha de treure l'infant de la cadireta, tret que hi hagi un perill imminent, igual que no hem de treure el casc d'un motorista accidentat.
"El primer impuls és deslligar la criatura de la cadira i treure-la, però les cervicals són el que més pateix en un impacte i, si hi ha alguna lesió, la pots agreujar en agafar-lo."
Només traurem el nen del cotxe sense esperar els serveis d'emergència si advertim un perill imminent --com que el cotxe es pugui inflamar o caure per un pendent-- i en aquest cas intentarem treure'l juntament amb la cadireta.
Aquest formador de Nacions Unides en seguretat viària infantil també recomana instal·lar la cadireta en sentit contrari a la marxa, sempre que sigui possible, com explica en aquest vídeo:
Decàleg de seguretat viària: sobretot, seny
Les principals mesures que hem de tenir en compte perquè els nostres infants viatgin amb seguretat les podríem resumir en aquest decàleg:
► Sempre han d'anar cordats i amb una cadireta homologada adequada, ben fixada al vehicle, amb respatller i idònia al seu pes i talla.
► El cap de l'infant ha d'estar ben recolzat sobre el capçal de la cadireta. L'arnès ha d'estar tibant, i el cinturó, ben ajustat a l'espatlla i la pelvis.
► La cadireta s'ha de canviar a mesura que l'infant creix o reajustar-la al pes i la talla, si és adaptativa. També cal canviar-la sempre en cas d'accident, perquè haurà perdut efectivitat amb l'impacte.
► Optar per cadiretes homologades amb la normativa més actual i revisar-ne l'etiqueta, on consta el pes i la talla adequats.
► Mirar de comprar-les en centres especialitzats, demanar que ens la instal·lin i llegir bé les instruccions d'ús del material.
► Triar el sistema que ens sigui més còmode i s'adapti més bé a l'estil de vida familiar, per garantir-ne el millor ús i instal·lació possibles.
► Comprovar el tipus d'ancoratge del vehicle abans de comprar una cadireta infantil perquè el seu ajust sigui perfecte i també el grau de protecció infantil. Al web euroNCAP.com podem comprovar el grau de protecció familiar del nostre cotxe posant-hi el model i l'any de fabricació.
► Posar la cadireta a la part central dels seients del darrere per evitar els efectes d'un impacte lateral o frontolateral, sempre que ho puguem fer amb comoditat i correctament. Sinó, millor darrere el seient del copilot. I, si ha d'anar al davant, cal desactivar el coixí de seguretat.
► Treure sempre l'infant del cotxe de manera segura: cal pujar-lo i baixar-lo per la banda segura de la via, com la vorera. En cas d'accident, no s'ha de treure l'infant de la cadireta fins que arribin els serveis d'emergència, si no hi ha un perill imminent.
► El sentit contrari a la marxa és la posició més segura per a l'infant --sobretot en cas d'impacte frontal--, però només si el cotxe disposa de prou espai per posar la cadireta en aquest sentit.
La cadireta és un factor important perquè en cas de xoc no passi res, però un accident és resultat d'un cúmul de factors, com mantenir bé el vehicle o respectar el codi de circulació. Si tenim els pneumàtics, amortidors o frens desgastats, si no respectem la distància de seguretat, anem massa ràpid o ens distraiem amb el mòbil, tampoc protegim els infants.
A més, els nens mai s'han de deixar sols al vehicle ni sense supervisió dels adults ni tampoc s'ha de portar maletes, objectes sense assegurar o mascotes al costat dels més petits --perquè els podrien caure a sobre en cas de frenada brusca--.
La sanció per portar un infant sense cadireta o amb el SRI mal instal·lat o lligat és de 200 euros i 4 punts del carnet per cada nen o nena que viatgi sense sistema de retenció infantil.
- ARXIVAT A:
- Trànsit