Com evitar que et rastregin el mòbil perquè l'INE no sàpiga com et mous
- TEMA:
- Tecnologia
Des d'aquest dilluns i fins dijous, l'Institut Nacional d'Estadística (INE) rastrejarà els moviments de tots els usuaris de les principals operadores de telèfons mòbils --Movistar, Vodafone i Orange--. L'operació es repetirà el diumenge 24 de novembre, el dia de Nadal i, l'any vinent, el 20 de juliol i el 15 d'agost.
Segons l'INE, l'objectiu és conèixer els desplaçaments habituals o vacacionals dels ciutadans de cara a planificar serveis públics i infraestructures. La iniciativa ha generat força polèmica i temor. Tot i que tant les operadores com l'INE afirmen que les dades estaran anonimitzades i que es cediran i processaran agregades --és a dir, sense identificacions individuals--, molts usuaris s'han preguntat si això és legal i si ho poden evitar.
Sobre la primera qüestió, el reglament de protecció de dades de la Unió Europea n'autoritza l'ús per a finalitats estadístiques, sempre que, com es diu en aquest cas, es faci de manera agregada i anònima. Si ens refiem que es farà així, cap problema.
L'opció més segura: apagar el mòbil
Sobre com evitar-ho, hi ha molt poques possibilitats, però el rastreig no afectarà tothom. El seguiment es farà als clients de tres companyies: Vodafone, Orange i Movistar. Els usuaris de qualsevol altra no entren en l'estudi.
Els clients de les tres operadores citades tenen una primera opció per no participar-hi; és molt fàcil, però molt dràstica: apagar el telèfon mòbil tots aquests dies, posar-lo sempre en mode avió o deixar-lo a casa --o al lloc que es vulgui--. Això implica, però, no poder-lo utilitzar.
Per tenir servei, el mòbil es posiciona contínuament respecte a les antenes més properes. Si no, seria impossible que la nostra línia fos localitzable. Per tant, encara que tinguem desactivada la ubicació, el rastreig és possible.
Les opcions de les operadores
Si volem seguir fent servir el mòbil i evitar el rastreig, cada companyia ofereix les seves opcions. Per Vodafone, cal anar a la web i d'allà a l'apartat "Mi Vodafone". S'hi accedeix amb les dades del titular i a "Privacidad de tus datos" cal marcar l'opció de no cedir dades anonimitzades. També és possible fer-ho per correu postal.
L'opció és semblant per a Lowi, que pertany al grup Vodafone.
En el cas d'Orange, la seva política de privacitat esmenta finalitats basades en el compliment de la relació comercial o institucional, finalitats basades en l'interès legítim, que són, entre altres, fer enquestes o enviar "comunicacions comercials pròpies o de tercers" que puguin resultar d'interès per a l'usuari. També inclou la possibilitat de dur a terme "anàlisi de solvència de l'usuari, consultant per a això sistemes d'informació creditícia i fitxers de solvència patrimonial i de crèdit".
Per últim, esmenta finalitats que requereixen consentiment explícit. Entren en aquest cas "utilitzar dades de navegació, trànsit i geolocalització de l'usuari, amb la finalitat d'analitzar les seves preferències i poder posar a la seva disposició ofertes comercials personalitzades de productes i serveis propis i de tercers".
La possibilitat de no cedir les dades sembla sotmesa a interpretacions. Així, diu que l'usuari tindrà dret a oposar-se al tractament "tret per motius legítims imperiosos" o de cara a gestionar reclamacions. Per exercir el dret cal escriure per correu postal a través del correu electrònic orangeproteccion.datos@orange.com, adjuntant còpia del DNI.
El cas més complex és el de Movistar. Segons la seva política de privacitat, pot utilitzar les dades amb finalitats comercials, per elaborar perfils i oferir productes i serveis, fins dos anys després que acabi la relació del client amb l'empresa.
L'usuari s'hi pot oposar "en determinades circumstàncies i per motius relacionats amb la seva situació particular", cosa que, sembla, també permet interpretacions. Com en el cas d'Orange, es reserva mantenir el tractament de dades per motius legítims imperiosos o cara a gestionar reclamacions.
Per exercir el dret cal escriure per correu postal, per mail o trucar a un telèfon gratuït.
Movistar també explica que hi ha altres mitjans que es poden fer servir "segons disponibilitat", com l'aplicació Mi Movistar o l'àrea privada de www.movistar.es
Una pràctica que ja duen a terme
Cal tenir en compte que les operadores ja utilitzen moltes dades dels usuaris amb diverses finalitats i en ocasions les cedeixen a tercers. Així ho palesen les queixes de clients que reben trucades personalitzades de tercers o que figuren a les pàgines blanques amb el seu nom i número. Normalment, les companyies afirmen que un cop el client ho ha sol·licitat s'han deixat de cedir o fer servir les dades.
Per qualsevol dubte o reclamació es pot utilitzar la web del Ministeri d'Economia i Empresa, a l'apartat de l'oficina d'atenció a l'usuari de Telecomunicacions.
- ARXIVAT A:
- Tecnologia