Com han d'actuar empreses i treballadors davant del coronavirus?
El dret laboral, i sobretot la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, dona les principals orientacions en aquesta crisi
L'expansió del coronavirus ha afectat de ple en l'economia, amb la suspensió de congressos com el Mobile o Alimentaria, i també en la vida quotidiana de moltes companyies. Com s'han de comportar empreses i treballadors davant aquesta crisi? Quin són els drets i deures de cadascú? El dret laboral i la Llei de Prevenció de Riscos Laborals apunten algunes respostes.
- Què ha de fer una empresa en cas de coronavirus?
L'empresa ha de vetllar per la seguretat dels treballadors i donar-los les indicacions i la informació necessària.
A Telefònica, per exemple, hi ha hagut un treballador afectat al centre que té a Aravaca, a Madrid, i a més d'intensificar la neteja de les instal·lacions, l'empresa a insistit que passin a teletreballar els empleats de col·lectius considerats de risc (embarassades, persones immunodeprimides i amb problemes respiratoris crònics).
El Ministeri de Treball ha fet pública una guia basada en la legislació vigent, que patronal i sindicats han criticat perquè no s'ha pactat amb ells. Diu que les empreses hauran d'aturar l'activitat només quan hi hagi un perill "greu, imminent i inevitable".
- L'empresa et pot obligar a anar a una zona de risc?
No, perquè els treballadors tenen dret a interrompre la seva activitat quan aquesta comporti "risc greu i imminent per a la seva vida o salut", segons l'expert en dret laboral i professor d'Estudis de Dret i Ciència Política de la UOC, Pere Vidal.
"La negativa del treballador a anar a una zona de perill podria considerar-se com l'exercici legítim del dret de resistència del treballador i no com una desobediència sancionable, nascuda d'una apreciació subjectiva"
Moltes grans empreses ja han suspès, preventivament, els viatges i fins i tot les reunions multitudinàries. Twitter va fer dimarts la reunió mensual a distància, amb les eines Google Hangouts i Slack.
- El treballador ha d'informar l'empresa que va a una zona de risc?
Empresa i treballadors tenen obligació d'informar dels riscos laborals i preveu incompliments en la Llei de Prevenció de Riscos Laborals que, en un dels apartats de l'article 29, diu això als treballadors:
"Cooperin amb l'empresari perquè aquest pugui garantir unes condicions de treball que siguin segures i que no comportin riscos per a la seguretat i la salut dels treballadors"
-Quina és la situació laboral en cas de confinament preventiu?
La Seguretat Social ja va aclarir que "per garantir la protecció dels treballadors durants aquests períodes d'aïllament", donarà la baixa mèdica als que s'hagin de quedar a casa, per indicació sanitària. En cas d'estar infectat, la baixa laboral és clara.
Els treballadors afectats rebran el 75% de la base reguladora des del primer moment, des de l'endemà de tenir la baixa. L'Administració se'n farà càrrec.
Això és perquè s'assimilen aquests casos a la incapacitat laboral per accident de treball. Al començament, es considerava com una malaltia comuna, però la Seguretat Social va canviar de criteri i el va fer més favorable al treballador.
- L'empresa pot reclamar un informe mèdic?
Ni amb la Covid-19 ni amb qualsevol altra malaltia, cap treballador està obligat a donar la informació amb un comprovant mèdic ni se'l pot acomiadar si no ho fa.
Tampoc es pot fer pública la malaltia d'un treballador, sense el seu consentiment exprés, segons l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
- Et poden obligar a fer teletreball?
L'auditora EY (abans Ernst & Young) ha decidit que teletreballin els 3.100 empleats de la seu de Madrid. Ha activat la Fase 2 del Protocol de Prevenció de riscos laborals, després d'identificar un cas de la Covid-19.
Vodafone, una empresa que ja fa habitualment teletreball, ha preparat un simulacre aquest divendres perquè treballin des de casa els 2.200 empleats de la seu central de Madrid, per estar preparats per funcionar "amb tota normalitat" si s'arribès a restringir la mobilitat pel coronavirus.
Però el teletreball no és una pràctica estesa a Espanya i és molt difícil que es pugui improvisar de cop i volta. En tot cas, "la mesura s'ha d'acordar entre treballador i empresa", com explica l'advocat laboralista Pere Vidal:
"L'empresa no pot imposar el teletreball. No es pot imposar per la via de l'article 41 de l'Estatut del treballador ni per acord col·lectiu"
Vidal afegeix que el canvi implica modificacions en el règim contractual i que el treballador té dret a decidir:
"Treballar des del domicili, en comptes de fer-ho al lloc de treball, suposa que una part de l'activitat laboral es faci sense vigilància empresarial i això no es pot imposar"
- ARXIVAT A:
- Coronavirus