Com i quan es desmuntaran els peatges? Obres graduals, embussos i xoc de competències

Territori vol tenir eliminats a finals d'octubre prou carrils centrals de peatge de la C-32 i la C-33, i pressiona el ministeri perquè faci el mateix a l'AP-7 i l'AP-2
Redacció Actualitzat
TEMA:
Peatges

Més trànsit i més embussos, aquest és el resultat de la desaparició de la majoria de peatges de les autopistes a Catalunya. Les cues de l'operació tornada de diumenge van fer disparar les alarmes. Els carrils dels peatges són un obstacle i provoquen cues. I no només als caps de setmana, sinó cada dia.

Se sabia des de fa molt temps que els peatges caurien l'1 de setembre. També se sap que treure físicament les barreres de l'AP-7 i l'AP-2 costarà més de 27 milions, que aniran a càrrec dels Ministeri de Transports i Mobilitat, i 7 milions i mig els de la C-32 Nord i la C-33, que pagarà la Conselleria de Territori. Això vol dir que l'última factura dels peatges serà a càrrec del contribuent i no de les concessionàries.


C-32 i C-33

El que encara no queda clar és quan es desmuntarà una part suficient dels peatges per garantir la fluïdesa de la circulació. En el cas de la C-32 i la C-33, de la Generalitat, aquests dies hi ha reunions tècniques per estudiar com ordenar el pas per evitar embussos. En paral·lel, s'ha adjudicat de manera provisional a un grup d'empreses el manteniment i desmuntatge de les instal·lacions, que serà gradual, per seguretat. Les cabines centrals haurien d'estar desmuntades a finals d'octubre, segons ha assegurat en un comunicat aquest dimecres el Departament de la Vicepresidència i el de Polítiques Digitals i Territori.

Aquesta mateix setmana s'han iniciat els treballs per poder desviar la circulació cap als laterals de la via i possibilitar l'entrada de maquinària al tronc central. Entre la matinada de dimarts i la de dimecres s'ha dut a terme les tasques de marcatge del terra i instal·lació de cons als peatges de Mollet, de la C-33, i Vilassar, de la C-32, i als d'Arenys i Santa Susanna, tots dos de la C-32.

Aquests cons haurien ser substituïts per elements de seguretat fixes de formigó abans de dimecres vinent. Posteriorment, s'iniciarà el desmuntatge físic de les cabines.


AP-2 i AP-7

Per volum de trànsit, preocupa més l'AP-2 i, sobretot, l'AP-7, on hi ha hagut més embussos. En aquest cas, la titularitat és de l'Estat, que està licitant el contracte del manteniment i desmuntatge de les vies; asseguren que s'adjudicarà aviat, i que llavors el procés serà ràpid. El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, demana a l'Estat que acceleri el calendari i preveu mesures a la Roca per ordenar el trànsit aquest cap de setmana:

"De moment les obres estan previstes que comencin entre desembre i gener. Per tant, els hem demanat que vagin mes ràpid, que això és urgent. Estem parlant amb Carreteres de l'Estat i amb la concessionària perquè, per una banda, obrin 10 vials i no només 5, i, per l'altra, es facin carrils alternatius. I nosaltres estem incorporant informació mòbil per informar als vehicles per anar reduint la velocitat i evitar aquests col·lapses."

A l'espera d'acabar la licitació, el ministeri ha prorrogat durant tres mesos el contracte a Acesa, però això no inclou el desmuntatge físic dels peatges. Hi ha precedents recents, al País València i també a Tarragona, on van començar a desmuntar-se les cabines al voltant d'un mes després d'acabar la concessió.

Mentre el trànsit ha crescut notablement a les autopistes amb embussos aquest diumenge passat de fins a més de 30 quilòmetres, a carreteres com l'N-2 ha baixat força. Aquesta via ha sigut històricament molt complicada perquè suportava un trànsit molt intens, però ara s'ha començat a pacificar. I els primers beneficiaris en són els veïns, que ara viuen molt més bé, com asseguren en aquesta crònica:

ARXIVAT A:
Peatges Trànsit Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut