Com podem reduir les emissions de gasos a la meitat en 10 anys?
Jordi Vilardell Gómez
Periodista de TV3 especialitzat en crisi climàtica i de biodiversitat
@JordiVilardell- TEMA:
- ZBE Barcelona
El Programa pel Medi Ambient de l'ONU (PNUMA) acaba de fer públic l'"Informe sobre la disparitat en les emissions del 2019". Una disparitat entre les emissions de gasos d'efecte hivernacle que estem fent i les que necessitem fer per evitar superar 1,5 ºC d'escalfament.
Des del 2018 es considera que 1,5 ºC (i no 2 ºC com fins aleshores es considerava) és el punt d'inflexió, el llindar de seguretat a partir del qual el sistema climàtic es pot desestabilitzar i iniciar una reacció en cadena fora del control humà, per estabilitzar-se a una temperatura incompatible amb una societat global organitzada. Si seguim cremant combustibles fòssils al ritme actual, superarem 1,5 ºC a partir del 2030.
Per evitar superar 1,5 ºC, l'informe del PNUMA, com altres informes anteriors, destaca que cal una brusca reducció de les emissions: l'any 2020 ha de ser el pic i des d'aleshores han de caure ràpidament per arribar el 2030 a una reducció del 55% respecte del 2018.
Reduir les emissions un 55% en 10 anys és molt difícil. Cap tecnologia -ni de mobilitat elèctrica, ni de producció d'energia- ens permet reduir el 55% de les emissions, amb els hàbits socials actuals. Ni es preveu tenir cap tecnologia que ens permeti fer-ho en els pròxims anys.
Com ho fem per reduir un 55% les emissions en 10 anys?
El més important és canviar la perspectiva. Pensar a reduir un 55% d'aquí al 2030 porta a pensar "Ja ho farem més endavant, qui dia passa any empeny". Pensar només en la pròxima dècada porta a deixar-ho per més endavant.
Reduir un 55% en 10 anys equival a reduir un 7,6% anual; un 0,6% mensual; i una mica més d'un 1 per mil setmanal.
Reduir un 1 per mil setmanal les emissions sí que és fàcil. Aquesta setmana ho puc aconseguir (jo persona, jo empresa, jo administració) reduint la mobilitat en vehicles de gasolina o dièsel (evitant desplaçaments, compartint vehicle, movent-me en transport públic, o amb vehicles poc -o gens- contaminants, substituint avió per tren). Reduint la mobilitat en tinc per unes quantes setmanes o mesos, però arribarà un moment que hauré de fer més coses.
Puc consumir productes de més proximitat, que tenen menys emissions acumulades que els que venen de molta llarga distància. Amb això en tindré per unes setmanes més o mesos.
Però arribarà un moment que amb això no n'hi haurà prou. Hauré de pensar a abaixar la calefacció (no cal anar amb poca roba a l'hivern) i també l'aire condicionat (puc refrescar molt amb sistemes naturals d'ombra i de ventilació). I així, cada setmana, reduir més i més le semissions. Totes les setmanes de l'any una mica més. Any rere any.
Pensant setmana a setmana, s'evidencien les grans tendències de com ho hem de fer. De què cal per reduir les emissions un 55% d'aquí al 2030.
I arribarà un moment en què veurem que cal investigar molt per seguir reduint les emissions i que hem de canviar molts hàbits socials.
No hi ha marge per no fer-ho
No hi ha marge per no reduir les emissions un 50% d'aquí al 2030. I cal fer-ho col·lectivament, a nivell nacional i a nivell planetari. I per això, ens cal un pla, un Pla de Reducció d'Emissions, per reduir-les des del 2020 i per mantenir la reducció tota la dècada dels anys 20. Any rere any. Setmana a setmana, un 1 per mil.
- ARXIVAT A:
- ZBE Barcelona Crisi climàtica Contaminació Medi ambient ONU