Com pots denunciar la violència a l'escola? El nou sistema ja rep 7 casos al dia
- TEMA:
- Educació
La Unitat de Suport a l'Alumnat en Situacions de Violència (USAV) ja acumula 332 casos de violència en els primers dos mesos de curs, xifra que suposa una mitjana diària de 7 denúncies.
Dels 3.039 casos que han atès des del 2021, el 18% han acabat derivats als Mossos d'Esquadra o la Fiscalia i el 20% han passat a mans de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA).
Ara, el govern vol donar-li un nou impuls amb la publicació d'uns vídeos "durs, però que reprodueixen situacions reals" que es difonen a través de les xarxes socials i que pretenen arribar al màxim de joves possible.
"Volem que tothom sàpiga on s'ha d'adreçar", ha explicat la consellera d'Educació, Anna Simó, que ha justificat la duresa de les imatges.
A més, ha explicat que el servei de la USAV compta amb professionals de diferents àmbits que "tracten amb respecte i no jutgen" els joves que s'hi adrecen. "Sempre hi trobareu algú que us escolti", ha assegurat Simó.
Aquest és un dels vídeos de la campanya:
La campanya porta per nom "T'escoltem, t'ajudem i et protegim" i, a més de les xarxes, també es difondrà amb xerrades als centres educatius.
La unitat es va crear fa dos anys i mig i, fins ara, cada curs s'han atès el doble de casos que el curs anterior. Pel que fa al tipus de denúncies, la majoria estan relacionades amb l'assetjament entre alumnes, seguides del maltractament infantil i adolescent.
Com actua la USAV?
La USAV és una plataforma anònima formada per diferents professionals que recullen informació sobre casos de violència escolar i gestionen la manera de resoldre'ls, seguint els protocols establerts.
A més, es vol ajudar els alumnes a identificar situacions de violència als centres educatius i saber com actuar.
Els alumnes afectats reben atenció psicològica al centre i la USAV actua de manera conjunta amb la direcció del centre per solucionar la situació.
Quins casos atenen?
L'objectiu és que s'hi denunciï qualsevol cas de violència cap a infants i adolescents, posant com a exemple situacions reals d'assetjament, violència de gènere, LGTB-fòbia i de difusió de vídeos de contingut sexual sense consentiment.
Qui s'hi pot adreçar?
La campanya va adreçada a infants i joves i la unitat atén tant víctimes com testimonis de violència escolar.
"Som aquí per ajudar-te i fer el necessari per poder protegir-te", expliquen, i "ens pots trucar sempre que ho necessitis", tant "si has vist o viscut qualsevol situació de violència, ja sigui a casa, a l'escola, al carrer o en qualsevol ambient d'oci", ja que "parlaràs amb nosaltres i t'escoltarem amb respecte, sense jutjar-te ni imposar-nos".
Quina és la via de contacte?
S'hi pot contactar a través d'aquesta web, del número de telèfon 900 923 098 o mitjançant correu electrònic a usav.educacio2@gencat.cat.
El cas de l'institut Apel·les Mestres
La presentació de les dades s'ha fet a l'institut Apel·les Mestres de l'Hospitalet de Llobregat, un centre que la consellera Simó ha situat com a referent a Catalunya en el foment de la convivència i la resolució de conflictes a través d'iniciatives impulsades pels mateixos alumnes de secundària.
L'Apel·les Mestres compta amb una assemblea feminista que intenta sensibilitzar l'alumnat sobre actituds, situacions o comentaris normalitzats, però que són clarament violència contra les dones. Des de l'assemblea es fan tallers i xerrades i també es detecten situacions de violència masclista que s'eleven a la direcció del centre.
Ermessenda Segarra, una de les alumnes que forma part de l'assemblea, explica que es vol donar un toc d'atenció a l'alumnat perquè s'adoni que algunes de les seves actituds poden travessar aquesta línia. En aquest sentit, el curs passat es va treballar amb un grup de nois que de manera constant feien comentaris inadequats al centre.
Un altre dels projectes destacats és el de patis vius, liderat pels alumnes del grau mitjà d'educadors de lleure. Ells s'encarreguen de dinamitzar els patis dels alumnes d'ESO per afavorir la cohesió i fomentar la sociabilització. Erik Montoro, alumne del grau, explica que així s'aconsegueix "que estiguin menys amb el mòbil" i minimitzar els possibles conflictes.
A l'institut també es fan dinàmiques orientades a afavorir la convivència, com el projecte d'acollida dels alumnes nous que arriben a 1r d'ESO o els anomenats cercles, unes tutories assembleàries on cada classe debat i posa sobre la taula problemes, conflictes o temes que els amoïnen.
Henar Reyes, una de les alumnes impulsores, destaca el respecte que hi ha.