Com respondrà la Xina als aranzels de la UE? Els porcs catalans, en el punt de mira

El país asiàtic podria posar traves als productors europeus de porcí després que Brussel·les hagi apujat les taxes sobre els vehicles elèctrics xinesos

Francesc Canals / Estela BusomsActualitzat

La Xina estudia com contraatacar comercialment la Unió Europea després que aquest dimecres Brussel·les confirmés que augmentaria els aranzels sobre els vehicles elèctrics provinents del gegant asiàtic. I sembla que la resposta de Pequín podria passar per sectors com la llet o la carn de porc, molt importants a Catalunya.

Els empresaris xinesos haurien demanat al govern del seu país que posi el focus en els productors europeus que exporten massivament aquests aliments a la Xina per si poden suposar una competència deslleial per a ells. Com a mínim, el portaveu del ministeri de comerç xinès, He Yadong, no ho descartava en una de les seves últimes intervencions públiques:

"Les indústries xineses tenen el dret de presentar una petició d'investigació per mantenir la competència normal en el mercat i salvaguardar els seus interessos legítims."

Aquesta és una amenaça que caldrà veure com es concreta, perquè els analistes creuen que a l'economia xinesa, immersa en una crisi de consum, no li interessa una guerra comercial oberta amb la Unió Europea. En aquest sentit, més que anar contra tota la UE, sembla que l'opció podria ser castigar especialment els principals impulsors dels aranzels als cotxes elèctrics, que són França i Espanya.

Un vehicle elèctric de la marca Zeekr, de fabricació xinesa
Geely, propietària de la marca Zeekr, és un dels principals fabricants xinesos de cotxes elèctrics (Reuters/Aly Song)

L'estat espanyol és un dels principals proveïdors de carn de porc a la Xina --el primer durant el 2023 i el segon en el primer trimestre d'enguany--, i la Xina és el segon destí prioritari de la carn i els embotits catalans.

Preocupació relativa

Davant aquestes informacions sobre possibles represàlies comercials de la Xina, el sector porcí català està a l'expectativa. Hi ha preocupació, però recorden que, els últims anys, aquest país asiàtic ha perdut pes com a destí de la producció catalana.

Ara, de fet, el conjunt de països europeus superen el gegant asiàtic com a principals compradors. Els clients s'han anat diversificant i el sector manté que és flexible per adaptar-se davant possibles penalitzacions de Pequín. Ara bé, lamenten que el porcí es pugui veure perjudicat per una guerra comercial que no han provocat, com admet Ricard Parés, president de Porcat, l'Associació Catalana de Productors de Porcí:

"El sector està una mica enfadat perquè, fent les coses bé, hem de pagar els plats trencats d'un altre sector que no té res a veure amb nosaltres."

És una opinió compartida pel responsable del sector porcí de la Unió de Pagesos, Rossend Saltiveri, que també subratlla que "s'ha diversificat molt" i que "la carn de porc s'exporta a més de 150 països" però que reconeix que, "en volum, la Xina és dels països més importants".

França ordena la retirada de tots els lots de fuet fabricats per Embotits Caula (Wikimedia Commons/Josep Maria Rosell)
Tot i perdre pes, el xinès continua sent un dels principals mercats per als embotits catalans (Wikimedia Commons/Josep Maria Rosell)

Per la seva banda, des de la trobada empresarial del Pirineu, el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, ha volgut transmetre un missatge de tranquil·litat:

"Vaig estar amb el ministre de Comerç i Indústria de la Xina i estàvem d'acord que no hem de caure en una dinàmica de guerres comercials."

Segons Hereu, de moment, la indústria agroalimentària de casa nostra no ha de patir per la seva competitivitat.

 

ARXIVAT A:
XinaRamaderia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut