
Com serà el hub audiovisual a les Tres Xemeneies: el projecte guanyador del Catalunya Media City
Nou impuls al que vol ser un centre de referència internacional en els sectors audiovisual, digital i del videojoc
Pas endavant del projecte Catalunya Media City, una peça clau del hub audiovisual, digital i del videojoc que es projecta a les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs.
Aquest dissabte, s'ha sabut que els guanyadors del concurs per adequar i ampliar la nau són el despatx català Garcés - de Seta - Bonet i l'estudi novaiorquès Marvel.
A les mans d'aquests dos equips d'arquitectes hi ha un símbol identitari del passat industrial català i, tenint en compte les dimensions de l'espai i els edificis, el repte arquitectònic és majúscul.
Amb un pressupost de 44 milions d'euros, Garcés - de Seta - Bonet i Marvel proposen que l'espai preservi la història i, alhora, tingui capacitat de futur.
El fet que un tingui seu a Barcelona i l'altre gaudeixi de prestigi internacional encaixa amb la vocació del projecte.
Segons els calendaris de treball definits, les obres han de començar després de l'estiu del 2026 perquè estigui en funcionament a finals de 2028.


Transformació de l'eix Besòs
L'objectiu és que el Catalunya Media City transformi les Tres Xemeneies, que fa 13 anys que van deixar de produir llum i ara apunten a un nou horitzó.
El seu epicentre serà a l'edifici de la Nau de les Turbines, que acollirà centres formatius, espais d'innovació, exhibició i suport empresarial i infraestructures per a la producció audiovisual.
L'espai tornarà a ser d'accés ciutadà, amb una plaça i un passeig elevat davant del mar.
De fet, l'interès per les Tres Xemeneies ja es va despertar arran de la Biennal Manifesta, que va obrir les portes d'aquesta i altres localitzacions poc transitades. Unes 70.000 persones van visitar la nau ubicada a Sant Adrià de Besòs.


Però el projecte va més enllà del sector de les Tres Xemeneies, ja que està projectat a tota la zona entre la desembocadura del riu Besòs i el barri de la Mora de Badalona, i entre les vies del tren i el mar.
Constarà, a més del hub audiovisual, d'un gran parc urbà de deu hectàrees, 185.000 metres quadrats d'habitatges i uns 100.000 per a empreses.
Per la ubicació del projecte, s'ha hagut de preveure l'amenaça climàtica i el risc d'inundabilitat del terreny.

Referent audiovisual a escala mundial
La Generalitat va donar el tret de sortida del hub l'estiu del 2022 amb l'objectiu de convertir Catalunya en un centre referent a escala mundial en producció, recerca, capacitació i especialització per als sectors audiovisuals i de continguts digitals.
Es proposa com un parc tecnològic i formatiu de nova generació, dotat d'infraestructures i serveis avançats amb vincles a escala local, nacional i internacional.
A banda, el Catalunya Media City tindrà una segona pota al Parc Audiovisual de Terrassa, on es faran dos platós nous.

Per garantir que tot plegat tira endavant, el govern ha creat una comissió mixta de seguiment que inclourà el Departament de la Presidència, la CCMA i els ajuntaments de Badalona, Barcelona, Sant Adrià de Besòs i Terrassa.