Conducció amb neu o gel: com planificar, com sortir del pas i com protegir-se
Intentar evitar els frens, deixar pas a les màquines llevaneu i revisar que el cotxe estigui ben equipat, entre les claus per actuar davant una nevada
Conduir amb neu o gel a la calçada suposa un risc afegit, i és per això que els serveis d'emergències demanen que es faci només si és imprescindible.
En cas d'haver de sortir de casa amb cotxe i hi hagi previsió de nevada, Protecció Civil recomana que el primer pas sigui planificar el desplaçament consultant l'estat de les vies i la seva afectació, i buscant rutes que no estiguin afectades per la nevada. Podeu consultar l'estat de les vies en temps real en aquest enllaç.
Si el temporal t'enganxa a la carretera. En aquest cas el que cal és buscar refugi o bé adaptar la conducció.
Si el temporal empitjora i és impossible seguir avançant, també és important actuar correctament per mantenir-se, si cal, dins del vehicle. En cas de gel, la conducció també s'ha d'adaptar a l'estat de la via.
Aquests són els consells de Protecció Civil i Trànsit:
Durant la planificació
- Evita circular de nit, perquè els perills són més difícils de detectar.
- Informa algú de l'itinerari i de l'horari previst, i procura viatjar acompanyat.
- Controla quines gasolineres hi ha en el trajecte i els llocs on refugiar-se en cas de tempesta.
- Revisa la pressió dels pneumàtics (també la de la roda de recanvi), i l'estat dels frens, els llums i les bateries.
- Prepara les cadenes (les adequades per al vehicle) i assegura't de saber com es posen. Més avall t'ho expliquem.
- Controla que els líquids de refrigeració i rentaparabrises tinguin el nivell correcte i adequat a temperatures baixes.
- Porta el dipòsit de combustible ple i omple'l cada 100 quilòmetres de viatge.
- Porta el telèfon mòbil carregat, armilles reflectores i triangles o llums de senyalització, una manta i una llanterna.
Si la nevada et sorprèn a la carretera
- Condueix amb molta precaució i a velocitat moderada. Si la ruta és perillosa, torna enrere o busca refugi.
- Deixa una via lliure per permetre el pas de les màquines llevaneu i dels serveis d'emergència. No avancis les màquines llevaneu.
- Si hi ha neu a la calçada, para el vehicle en un lloc on no interrompis la circulació i posa les cadenes a les rodes motrius.
- No utilitzis les marques deixades per altres vehicles. Sempre que et sigui possible, circula per neu verge.
- Encén els llums d'encreuament i els de boira.
- Mantén una bona separació amb els altres vehicles i no els avancis.
- Condueix amb molta suavitat i lentitud i tenint en compte que les marxes llargues són les més recomanables.
- Si les rodes patinen, desaccelera evitant frenar. Si cal, frena suaument i amb trepitjades lleus i successives del pedal.
- Ves amb compte en els indrets ombrívols, els ponts i els viaductes, ja que pot haver-hi gel. Si hi ha gel, no trepitgis el fre.
- Si condueixes un vehicle pesant recorda que no pots avançar altres vehicles i que les autoritats de trànsit poden restringir o limitar la teva circulació. Cal que estiguis alerta i respectis els talls de circulació.
En cas de temporal
- Intenta buscar refugi. Si no en trobes, queda't dins del cotxe, ja que els pneumàtics actuen com a aïllant del fred. Posa un mocador de colors vius a l'antena del cotxe.
- Deixa la calefacció engegada i la finestra una mica oberta. No t'adormis amb el motor en marxa.
- Neteja periòdicament la neu del vehicle. Mantén net el tub d'escapament per evitar que el fum entri dins del vehicle.
En cas de gel
- No redueixis bruscament la velocitat. Ves a poc a poc i condueix suaument.
- Accelera a poc a poc per afavorir l'adherència dels pneumàtics a l'asfalt.
- Condueix amb la marxa més llarga possible i mantén la direcció recta.
- Si la part posterior del vehicle es descontrola, gira el volant en la direcció oposada.
- Si hi ha més cotxes, augmenta la distància de seguretat.
Com es posen les cadenes i les fundes?
El pneumàtic d'hivern permet circular amb un vehicle sobre la neu. Si no, cal utilitzar cadenes metàl·liques o bé tèxtils.
- Cadenes tèxtils o fundes:
Són les més fàcils de muntar, però cal desmuntar-les un cop s'arriba a l'asfalt, perquè si no es fan malbé. Estan pensades per un ús esporàdic.
Cal comprovar que la funda té la mateixa mida que la roda i començar-la a col·locar a les rodes motrius, que normalment són les de davant. Primer col·loquem la funda a la part de dalt del pneumàtic assegurant-nos que s'hi ajusta per davant i per darrere, i seguidament estirem la tela fins a baix de la roda, tocant a terra.
Per aconseguir que la part de sota entri, només cal fer avançar el cotxe un trosset, molt a poc a poc. Un cop en marxa, es pot circular entre 30 i 50 km/h, en funció de la via.
- Cadenes metàl·liques:
Són les de tota la vida i també les que funcionen millor i ofereixen més bona tracció, però costen més d'instal·lar.
Primer també cal verificar que la cadena té la mida que correspon a les rodes motores. Cal fer-la passar per darrere de la roda i comprovar que no hagi quedat enganxada ni amb la roda ni amb la neu. Després s'agafen els dos extrems de la part més rígida de les cadenes i es lliguen per la part de dins del pneumàtic i assegurant que quedi centrat. Ha de quedar com un cèrcol.
Després s'ha de tancar l'anella exterior superior, i seguidament la inferior. L'últim pas és estrènyer bé el tensor perquè la cadena que sobra no pengi, i lligar el ganxo en alguna de les anelles de la cadena, de tal manera que quedi ben tensada.
- ARXIVAT A:
- TrànsitMobilitatMossos d'Esquadra