"Condueix com una dona": les xifres donen la raó a la campanya de seguretat viària de França
Dels 103 conductors morts l'any passat a Catalunya, 90 eren homes i 13 dones
Una nova campanya de seguretat viària a França ha cridat l'atenció amb aquest eslògan "Condueix com una dona". L'objectiu és reduir els accidents, al mateix temps que serveix per lluitar contra el tòpic masclista que diu que les dones són pitjors al volant. "Conduir com una dona només vol dir una cosa: continuar viu", diuen els anuncis.
La campanya és d'una associació francesa de víctimes d'accidents de trànsit, Victimes et Citoyens, que aquí seria Stop Accidents. "Si conduir com una dona aconsegueix l'objectiu de salvar vides, ningú s'hauria d'ofendre", diu la presidenta de Stop Accidents, Ana Novella, que afegeix que "les persones que comparteixen la via amb tu no tenen la culpa que, per exemple, tu estiguis de mala llet".
"CONDUISEZ COMME UNE FEMME"
Victimes&Citoyens (site officiel) (@victimescitoyen) May 9, 2024
Sur la route, 84% des accidents mortels sont causés par des hommes*C'est en partant de ce chiffre sans équivoque que Victimes & Citoyens présente sa nouvelle campagne "Conduisez comme une femme". https://t.co/BttY6Rg4l9@RoutePlusSure @MediaMonksParis pic.twitter.com/0myEqMrvYr
Les dades a Catalunya
Les xifres d'accidents donarien la raó a la campanya francesa, també a Catalunya. Hi ha una gran desproporció entre homes i dones, que no es correspon amb la de conductors (2.435.101) i conductores (1.866.458), segons dades de la DGT del 2022.
Amb les dades del Servei Català de Trànsit, l'any passat van morir 90 conductors i 13 conductores. Són dades semblants a les d'anys anteriors, amb el parèntesi de la pandèmia: el 2022 van morir 103 homes i 19 dones al volant i el 2019 van ser 118 homes i 17 dones.
"L'home té una resposta més agressiva que la dona quan estan a la carretera", assegura Imma Gonzalo, directora d'autoescola i professora de reeducació viària, que creu que "les noies tenen tendència a controlar millor les emocions quan es troben un conductor agressor".
Les estadístiques també mostren que les dones causen un 20% dels sinistres i aquests són de menys gravetat.
Una conducció més tranquil·la i conscient evita accidents, amb més risc quan hi ha excés de velocitat i consum d'alcohol o drogues.
A les classes de recuperació de punts del carnet de conduir, per haver comès infraccions greus, hi ha molt poques noies. "En un curs de 18 alumnes, hi pot haver una o dues noies o potser cap", diu Imma Gonzalo.
Aquesta professora explica que hi ha diferències clares en com s'ho prenen uns i altres: "Els nois presumeixen de les seves actituds i les noies es mostren penedides i molt culpables d'haver conduït begudes, o d'haver agafat el mòbil, o d'haver-se saltat un semàfor".
I és molt estrany veure una dona de 50 anys o més fent un d'aquests cursos de reeducació viària, però alguna confessa que hi és en lloc del marit o el fill, que és el que realment ha perdut els punts, explica Imma Gonzalo: "Quan acaba el curs, les mares diuen que mai més els passarà i que és el fill el que ha de venir al curs".
- ARXIVAT A:
- Trànsit