Viure la lectura com un plaer i no com una obligació
Compartir opinions i experiències sobre llibres amb els altres pot ajudar els joves a gaudir de la lectura (iStock / LeoPatrizi)

Consells perquè infants i joves vegin la lectura com un plaer i no com una obligació

Les "lectures explosives" i els clubs de lectura són algunes eines que permeten projectar-se més enllà del text i convertir-lo en una experiència per recordar
Clara Virgili Actualitzat
TEMA:
Lectura Fàcil

Inculcar l'hàbit de la lectura des de ben petits no sempre resulta senzill. Alguns infants descobreixen ràpidament el plaer de llegir un llibre, però a d'altres els costa i ho veuen com una obligació que assumeixen amb desgana.

L'Óscar Carreño, promotor de clubs de lectura, ha parlat al programa "L'ofici d'educar" de Catalunya Ràdio de la importància de "relaxar l'obligatorietat per assolir el plaer". Això és més fàcil, diu, en els infants que en els joves. Per això és important dotar-los al més aviat possible de "sobirania lectora".

"Hem de donar-los eines al més aviat possible perquè l'infant sigui sobirà del seu currículum lector, amb tots els fracassos que comporti. El joves tenen més capacitat per trobar allò que els interessa, que forma part del seu temps, que els motiva i que els impulsa a la lectura."

També és important, afirma, conservar el component de "prestigi" que hi ha en el fet de llegir un llibre. Per això cal recordar-los constantment la necessitat i els beneficis de la lectura, establir rutines i empènyer-los a agafar un llibre.

"Hem de mantenir la lectura com un element de prestigi. Ha de fer vergonya reconèixer que no llegeixes."

Per això, tot i que ha d'acabar sent un acte de "plaer", al principi "cal crear l'hàbit lector en la infància des de l'obligatorietat, i arrelar la lectura perquè pugui acabar sent un exercici de plaer". També destaca la importància que l'infant convisqui amb llibres a casa i que els adults de referència prediquin amb l'exemple: "sovint l'observació ajuda a crear l'hàbit".

"Si la llavor de la lectura es llança durant la infantesa, pot ser que es perdi durant l'adolescència, però segurament es recuperarà en la joventut."

 

 

"Lectures explosives", el salt fora del text

L'Óscar Carreño ha recordat que, en una societat dominada per les xarxes socials, plenes de contingut "immediat i oblidable", els llibres són "perdurables i inoblidables". Per això, els pares, mares, mestres i educadors tenen un paper transcendental a l'hora de recomanar lectures i empènyer l'infant fora de les pantalles.

Una bona eina per aconseguir-ho és el que anomena "lectures explosives", que és el fet de "projectar els efectes de la lectura fora del text". Es tracta d'una iniciativa que apliquen diverses biblioteques i que consisteix a "oferir un mar d'activitats que arrelin els joves a una lectura".

"Aconseguir que pensin que una lectura els va portar a fer una cosa totalment insospitada: visitar la llotja del Camp Nou, baixar al clavegueram de Barcelona, o muntar una pista de bàsquet per recrear la primera escena d'un llibre".

Tot i això, connectar la lectura amb altres recursos com una pel·lícula, una sèrie o un videojoc també pot ajudar a millorar l'experiència de la mateixa lectura.

 

Clubs de lectura, llegir per tenir alguna cosa a dir

Els clubs de lectura estan plens d'infants i joves a qui els encanta llegir i després compartir opinions sobre el llibre. Però, com a impulsor d'activitats d'aquest tipus, Carreño explica que, de vegades, també pot donar-se la relació en sentit contrari.

"Em va sorprendre veure que moltes vegades llegien el llibre per poder parlar. Buscaven un espai físic on parlar cara a cara, sobretot aquesta generació de nadius tecnològics."

Al programa "L'ofici d'educar" també hem escoltat la Maria Gajas, encarregada del club de lectura de la llibreria Lectors, al Tren!, de Rubí. Des de la seva experiència, la clau de l'èxit d'un club de lectura és generar opinions contraposades i temes de debat.

"Quan comencem un club i tots comencen a dir que no els ha agradat la lectura, és hora d'arromangar-se i estirar perquè, més enllà de l'opinió, han de poder veure si és, o no, un bon llibre. La conversa, quan no els ha agradat, sempre és més xula."

Això, diu Gajas, és un exercici que també podem fer a casa, i anima els pares i mares a reservar espais per a la conversa al voltant d'un llibre.

"A casa, dediquem temps per no fer res més que parlar d'allò del que hem vingut a parlar. Deixem les pantalles fora i dediquem aquella estoneta a parlar d'un llibre."

Els clubs de lectura són una activitat molt estesa i pràcticament totes les biblioteques de Catalunya en tenen. Només a Barcelona hi ha 800 clubs de lectura amb més de 10.000 usuaris.

ARXIVAT A:
Educació Infància Lectura Fàcil
ÀUDIOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut