"Constel·lacions": les portes del Liceu creades per Jaume Plensa homenatgen Miró i Gaudí

L'artista també crea l'escenografia i el vestuari per a l'òpera "Macbeth", de Verdi, plat fort de la pròxima temporada, que s'estrenarà el març vinent

Actualitzat

L'artista Jaume Plensa ha creat per al Gran Teatre del Liceu unes portes que tancaran l'entrada a la Rambla. Aquest dilluns, Plensa ha presentat com seran aquestes portes, i també la posada en escena i vestuari que ha creat per a l'òpera "Macbeth", de Verdi, que serà el plat fort de la pròxima temporada 22/23.

Jaume Plensa, en la presentació amb el director artístic del teatre, Víctor Garcia de Gomar, ha admès: "Odio la paraula porta; tot el que tanca em posa nerviós", però ha dit que gràcies a aquest projecte ha retrobat la seva ciutat.

Jaume Plensa en la presentació de la maqueta de les portes (CCMA)

En el marc del 175è aniversari, el Liceu encarrega a l'artista barceloní una obra d'art que incorpori unes portes al vestíbul del Gran Teatre, un nou element arquitectònic del Liceu de gran valor artístic, que alhora conformarà un element patrimonial a la Rambla.

Per aquest motiu, l'escultor i gravador Jaume Plensa ha creat "Constel·lacions", un homenatge, ha dit, a Miró i Gaudí:

"Volia retre homenatge al Liceu, a la música i a un arquitecte com és Gaudí i les seves reixes, i al món de Miró, del qual estem davant d'una obra a la Rambla que ha marcat inclús els moments tràgics de la ciutat. Una obra que es diu "Constel·lacions", i per això he anomenat les portes "Constel·lacions", en homenatge a ell."

Són tres portes que tanquen el porxo d'entrada del teatre, de 4 per 4 metres i d'entre 500 i 600 quilos de pes, "molt lleugeres", segons l'autor, "desdibuixades per dalt, que sembla que no tanquen", afegeix.

Les portes s'obriran cap a dalt i projectaran les ombres a terra (Teatre del Liceu/Jaume Plensa)

Creades a partir de lletres i símbols en diferents grafies, barrejant "les nostres individualitats i les nostres diferències", tots junts en "un homenatge a la diversitat", ha dit Plensa. Constituiran un nou element arquitectònic i artístic a la façana del Liceu, que donaran segons l'artista "una imatge de l'edifici molt més contemporània".

Aquestes portes s'obriran verticalment.

"Com obriràs això i faràs que no sembli una porta? I vaig pensar que si les portes s'aixequen i projecten les ombres a terra, que són les constel·lacions, s'hi podrà caminar per sobre."

El president del Liceu, Salvador Alemany, ha dit a la presentació que aquestes portes quedaran com a "testimoni permanent".

Les portes donen una imatge més contemporània a l'edifici i un nou valor artístic (Teatre del Liceu/Jaume Plensa)

 

Plensa a l'òpera "Macbeth", de Verdi

Jaume Plensa, un dels artistes catalans vius més internacionals, ha avançat també aquest dilluns com serà la posada en escena i el vestuari que ha creat per a l'òpera "Macbeth", de Verdi, una producció que és una de les estrenes mundials més esperades en la pròxima temporada del Liceu, i que tindrà lloc el març del 2023.

L'artista recupera amb "Macbeth" el seu treball en el món teatral. "Per mi "Macbeth" sempre serà el de l'obra de teatre de Shakespeare, i és l'obra amb les reflexions més profundes i més interessants entre cos i ànima, entre el visible i invisible, entre l'abstracció i la matèria... per mi la millor definició d'escultura", ha dit Plensa, sobre aquest projecte llargament somiat.

Un moment de l'escenografia que Plensa ha creat per a "Macbeth" (Teatre del Liceu/Jaume Plensa)

La proposta diu, l'hi va fer Garcia de Gomar, l'abril del 2020, en plena pandèmia, i Plensa recorda que "Macbeth" també va ser escrit durant una pandèmia a Londres, "és a dir, és com si tot el món estigués en la mateixa vibració en l'ordre absolut".

Plensa fa en aquest el seu "Macbeth", i posa en escena tot el seu univers iconogràfic amb una poderosa presència estètica i ritual de l'artista.

"Tots els "Macbeth" que recordava no m'havien agradat perquè hi havia fang, sang i brutor. Per què? També el dels germans Cohen, en blanc i negre. Crec que hi ha un error d'aproximació, està llegit de forma literal, i tot ha de ser brut, mort i sang. I jo crec que és una de les peces més mentals que va fer Shakespeare. Tots hem sigut "Macbeth", perquè l'ésser humà és un pou de contradiccions."

Amb l'escena i el vestuari per a aquest drama fosc, teatral i ple d'energia demoníaca, "he volgut fer una obra totalment mental, veure en cada escena algú que és com nosaltres, i també he vestit els personatges fora de temps", explica.

El vestuari de les tres bruixes i el cor al darrere (Teatre del Liceu/Jaume Plensa)

El projecte, segons Plensa, tindrà només dues projeccions de vídeo --una la dels seus ulls--, ja que ha volgut recuperar un "teatre més físic que virtual". Amb aquesta obra, Plensa torna a treballar en un projecte operístic amb la direcció de Josep Pons.

Un moment de l'escenografia de l'òpera "Macbeth", de Verdi, creada per Plensa (Teatre del Liceu/Jaume Plensa)
ARXIVAT A:
Música
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut