Consum investiga set aerolínies per fer pagar per l'equipatge de mà i per triar seient
- TEMA:
- Consum
El Ministeri de Consum està investigant set companyies aèries de baix cost que operen en territori espanyol per suposades irregularitats en la seva política d'equipatges de mà i assignació de seients en el moment de contractar el vol. Es tracta d'aquelles aerolínies que obliguen a pagar per aquest concepte, fins i tot en el cas de menors d'edat o de persones dependents.
Considera que cobren com a "extres" alguns serveis que són necessaris i imprescindibles per als passatgers a l'hora de viatjar i que no haurien de tenir un cost addicional. Consum estudia si aquest tipus de pràctiques comercials per part d'algunes companyies de baix cost són abusives o deslleials, i si contravenen de forma generalitzada la normativa de protecció dels consumidors.
És per això que el ministeri que dirigeix Alberto Garzón els ha obert un expedient sancionador, que podria acabar amb multes de fins a sis cops el benefici il·lícit obtingut amb aquestes pràctiques o el 4% de la facturació de les companyies.
També investiguen si manipulen els preus dels buscadors online
La Subdirecció General d'Inspecció i Procediment Sancionador, que és qui investiga aquests casos, també està analitzant si, a partir de pràctiques com la segmentació de preus, els operadors estarien obtenint posicions privilegiades als motors de cerca i comparadors de vols en línia amb preus molt inferiors als que realment acaba pagant l'usuari en la factura final.
Les companyies investigades, de les quals no s'ha fet públic el nom, tenen una quota de mercat de més del 30% tant a dins com a fora d'Europa i, per tant, són contractades per milions de passatgers cada any.
Les pràctiques investigades podrien considerar-se infraccions greus, que es poden sancionar amb multes d'entre 10.000 i 100.000 euros, com a mínim, d'entre 4 i 6 cops el benefici il·lícit obtingut amb aquestes pràctiques o fins al 4% de la facturació de la companyia, si s'arriba a demostrar que són pràctiques generalitzades que es duen a terme dins de la UE.
Facua va denunciar Vueling el 2021
L'associació de consumidors Facua assegura, en un comunicat, que una de les companyies investigades és Vueling, a qui la mateixa Facua va denunciar davant Consum l'octubre del 2021 per, entre altres irregularitats, cobrar per l'equipatge de mà. Considera que aquesta pràctica viola la legislació del sector aeri i la normativa de defensa dels consumidors.
També reconeix que l'any 2018 ja havia denunciat Ryanair i Wizzair davant l'Agència Estatal de Seguretat Aèria i la Comissió Nacional de Mercat i Competències (CNMC), però que cap dels dos organismes va respondre la seva demanda.
Asseguren que fa més de cinc anys que denuncien aquestes irregularitats també davant les autoritats autonòmiques de consum, com la Direcció General de Consum del govern Balear, que es va inhibir davant el Ministeri de Consum en aquests casos.
Segons Facua, "el ministeri, després de constatar els fets, tant de Vueling com d'altres aerolínies, ha decidit per fi actuar i està estudiant si aquesta pràctica comercial, juntament amb la de cobrar per l'assignació d'un seient en concret, és abusiva o deslleial i si contradiu, de forma generalitzada, la normativa de protecció dels drets dels consumidors".
Consum té potestat per investigar-les des de fa un any
El Ministeri de Consum té potestat sancionadora en aquests casos des del maig del 2022, fa just un any, a conseqüència d'una modificació legal que els permet investigar fraus massius.
Segons Facua, cobrar per l'equipatge de mà vulnera clarament la Llei de Navegació Aèria, que estableix que "el transportista estarà obligat a transportar de forma gratuïta a cabina com a equipatge de mà els objectes i embalums que el viatger porti amb ell.". Només estableix, com a excepcions, "raons de seguretat, vinculades al pes o a la mida de l'objecte en qüestió, en relació amb les característiques de l'aeronau".
També destaca que l'article 82 del Reial Decret Legislatiu 1/2007 del 16 de novembre del text refós de la Llei General de Defensa dels Consumidors i Usuaris, i a d'altres lleis complementàries, recullen com a clàusules abusives totes aquelles "estipulacions no negociades individualment i totes aquelles pràctiques no consentides expressament que causin, en perjudici del consumidor i usuari, un desequilibri important drels drets i les parts que es derivin del contracte".
També serien abusives aquelles pràctiques que "limitin els drets del consumidor i usuari", "determinin la falta de reciprocitat en el contracte" i "resultin desproporcionades en relació amb el perfeccionament i execució del contracte", entre altres.