
Convertir càmpings tradicionals en glàmpings, el nou negoci dels fons d'inversió
Catalunya es desmarca de la tendència estatal per la seva tradició de negoci familiar, segons el president de la Federació Catalana de Càmpings, Miquel Gotanegra
Els fons d'inversió internacionals tenen l'ull posat al sector dels càmpings, tant catalans com espanyols. Segons un informe de la consultora EY, aquest any està previst que es facin compravendes d'aquests allotjaments turístics per un valor de 250 milions d'euros en l'àmbit estatal.
Actualment, a Espanya hi ha 1.250 càmpings, 350 dels quals a Catalunya. La demanda d'aquests allotjaments per fer-hi una escapada o passar-hi les vacances no ha parat de créixer des de la pandèmia.
Passar uns dies a l'aire lliure i estar en contacte amb la natura són els principals motius que porten moltes persones a fer estades en aquest tipus d'allotjaments.
A més a més, les càlides temperatures que s'estenen durant molts mesos fan que les temporades als càmpings s'hagin allargat molt. Tot això fa que hi hagi més demanda que oferta i que els fons d'inversió hi vegin una bona oportunitat de negoci.
Sense anar més lluny, aquesta mateixa setmana un fons belga ha invertit 10 milions d'euros en la companyia catalana HolaCamp, que compta amb 11 càmpings, 6 dels quals a Catalunya.
Què explica aquest interès del fons d'inversió?
El professor d'EAE Business School Francesc Rufas explica que "les restriccions de construcció que hi ha al sector hoteler fan molt difícil que puguin continuar creixent, mentre que els càmpings tenen més opcions de creixement."
"Hi ha opcions de creixement per la tendència de consum i també de les possibilitats de créixer en ingressos i en producte de més valor."
Les inversions es destinen bàsicament al glàmping, que és la fusió de glamur i càmping. Són allotjaments amb el confort d'un hotel mantenint el contacte amb la natura i la socialització característica dels càmpings.
Per Francesc Rufas, l'objectiu dels fons és "que els càmpings que hi ha, que són molts, puguin augmentar moltíssim l'ingrés mitjà invertint en opcions com el glàmping, l'spa o amb serveis com bicis elèctriques, rutes, etc."

El negoci familiar, el tret diferencial dels càmpings catalans
A Catalunya la situació és una mica diferent. L'entrada de fons d'inversió al sector del càmping és més escassa per la fortalesa del model de negoci familiar, segons destaca el president de la Federació Catalana de Càmpings, Miquel Gotanegra:
"Els fons hi són i intenten ser-hi més, però tenim la sort que hi ha hagut un esforç de l'empresa familiar catalana de posar els càmpings al dia, i els costa molt més entrar a Catalunya que a altres llocs."
Gotanegra és un ferm defensor de la feina de gestió del sector del càmping català: "Darrere dels càmpings més importants de Catalunya hi ha empreses familiars que porten molts anys picant pedra, arriscant els seus diners i sacrificant els beneficis per poder tenir l'empresa al dia i per poder estar allà on estem. I això els fons no sempre estan disposats a fer-ho."
El president de la federació destaca que els càmpings catalans són capdavanters en la sostenibilitat i digitalització. Aquest mateix mes de gener el càmping Salatà de Roses va rebre el Premi a Millor en Digitalització d'Europa, a la gala dels premis PiNCAMP 2025 que es va fer a Stuttgart.
A la mateixa gala disset càmpings catalans van obtenir les cinc estrelles atorgades per les organitzacions de referència en el sector.