Protesta dels taxistes amb una marxa a les rondes de Barcelona que ha alentit el trànsit 4 hores

El principal sindicat del sector s'ha mobilitzat contra els preus "abusius" de les asseguradores i la "invasió" de VTC il·legals

RedaccióActualitzat

El principal sindicat del sector del taxi, Élite Taxi, ha convocat aquest dimecres al matí una aturada total del servei i una marxa lenta per Barcelona que ha afectat el trànsit de les dues rondes.

La mobilització --convocada a tot l'Estat-- s'ha fet per protestar pels preus "abusius" de les asseguradores i la "invasió" de VTC il·legals (vehicles de transport amb conductor).

La protesta ha començat passades les 10.00 i s'ha donat per acabada a les 14.00. Ha afectat la circulació de la ronda de Dalt, la B-20 i la ronda Litoral, la B-10. 

Segons la Guàrdia Urbana de Barcelona, a la marxa lenta hi han participat 900 taxis. Per la seva banda, Élite Taxi xifrat la participació en més de 5.000 vehicles. 

Una comitiva de taxis a la ronda del Litoral a l'altura del Port de Barcelona
Una comitiva de taxis a la ronda del Litoral a l'altura del Port de Barcelona (ACN/Albert Herrnàndez)

De la T1 de l'aeroport ha sortit una marxa de taxis que s'ha dirigit lentament cap a la ronda de Dalt i ha generat retencions puntuals en sentit Besòs fins al Nus de la Trinitat.

Els taxis circulen pel carril esquerre i el central i deixen el carril dret lliure
Els taxis circulen pel carril esquerre i el central i deixen el carril dret lliure (3Cat)

De la T2 ha sortit una altra marxa cap a la ronda del Litoral que ha entrat a Barcelona pel Morrot en direcció al Nus de la Trinitat i ha causat aturades en diversos punts

La majoria dels taxis han circulat pel carril esquerra com estava previst, però també n'hi havia pel central. El carril dret l'han deixat lliure per la resta de vehicles.

Corrua de taxis a la ronda del Litoral d'entrada a Barcelona des de la Zona Franca
Corrua de taxis a la ronda del Litoral d'entrada a Barcelona des de la Zona Franca (3Cat)

A primera hora del matí, el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha assegurat que la previsió era "col·lapsar les dues rondes" amb "una protesta molt forta". 

En un comunicat, el sindicat ha afirmat que s'ha aconseguit "tancar les rondes" i ha celebrat la resposta del sector. Aquest dimecres a la tarda es reuneixen amb la Direcció General de Transports.

De cara a l'11 de febrer, Élite Taxi ha convocat una altra protesta a Barcelona amb un recorregut encara per determinar entre la plaça d'Espanya i el Departament de Territori. 

Élite Taxi assegura que més de 5.500 taxistes s'han apuntat a la protesta
Élite Taxi assegura que més de 5.500 taxistes s'han apuntat a la protesta (3Cat)

Per què protesten els taxistes?

Élite Taxi denuncia una pujada "abusiva" de les pòlisses que cobreixen la seva activitat. "Ens estan ofegant", assegura Tito Álvarez, que assegura que hi ha augments d'entre el 300 i el 400%.

El sindicat demana al govern espanyol que limiti aquest encariment i que, per llei, obligui les asseguradores a cotitzar les pòlisses de manera individual

Els taxistes no volen que els tractin "com a col·lectiu" ni els posin al mateix sac que els VTC, que tenen, segons ells, més sinistralitat.

El portaveu d'Élite Taxi, Tito Àlvarez, aquest dimecres en una protesta contra les VTC a Barcelona
El portaveu d'Élite Taxi, Tito Àlvarez, en una protesta contra les VTC a Barcelona

En aquest sentit, fa una setmana els grups parlamentaris d'ERC, Podemos, Sumar, BNG, i Coalició Canària van presentar al Congrés una proposició no de llei en què insten el govern espanyol a prendre mesures per garantir pòlisses amb un cost "competitiu, ajustat i proporcional a les cobertures requerides".

Els partits signants acusen les asseguradores de pujar les primes de manera "desorbitada".

La patronal del sector assegurador, Unespa, ha respost que els taxistes constitueixen una categoria de risc "clarament diferenciada" dels vehicles d'ús privat, per la qual cosa les primes també han de ser diferents, segons ha declarat a EFE. 

Ho justifiquen per l'ús intensiu que fan dels vehicles, les hores que estan en circulació i l'ús del mateix vehicle per part de diferents conductors.

Pla aeri de l'assemblea d'Élite Taxi a l'exterior de l'estació de Sants contra el retorn d'Uber, el 16 de març del 2021 (Horitzontal).
Catalunya és la comunitat més restrictiva amb els VTC (ACN)

Conflicte obert amb els VTC

En paral·lel, els taxistes que treballen a Catalunya, especialment a l'àrea metropolitana, continuen la guerra oberta pel que consideren "competència deslleial" i l'auge de la circulació de VTC il·legals

Per això, reclamen més controls policials que "combatin el robatori diari" en mans dels VTC, segons denuncia Élite Taxi en un comunicat.

"Aquestes empreses es burlen de les nostres lleis, institucions i forces de seguretat, i és imprescindible actuar de manera contundent contra aquesta lacra."

Per la seva banda, les patronals dels VTC, Aseval i Unauto, han qualificat aquestes acusacions de "campanyes de descrèdit del servei VTC" per part de diverses associacions de taxistes.

Aquest dimecres, també hi ha convocada una marxa a Madrid que vol mobilitzar milers de taxistes. Sortirà del Ministeri de Transports i anirà fins a la seu del Ministeri d'Economia. 

ARXIVAT A:
MobilitatTaxisVTC
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut