Protesta dels taxistes amb una marxa a les rondes de Barcelona que ha alentit el trànsit 4 hores
El principal sindicat del sector s'ha mobilitzat contra els preus "abusius" de les asseguradores i la "invasió" de VTC il·legals
El principal sindicat del sector del taxi, Élite Taxi, ha convocat aquest dimecres al matí una aturada total del servei i una marxa lenta per Barcelona que ha afectat el trànsit de les dues rondes.
La mobilització --convocada a tot l'Estat-- s'ha fet per protestar pels preus "abusius" de les asseguradores i la "invasió" de VTC il·legals (vehicles de transport amb conductor).
La protesta ha començat passades les 10.00 i s'ha donat per acabada a les 14.00. Ha afectat la circulació de la ronda de Dalt, la B-20 i la ronda Litoral, la B-10.
Segons la Guàrdia Urbana de Barcelona, a la marxa lenta hi han participat 900 taxis. Per la seva banda, Élite Taxi xifrat la participació en més de 5.000 vehicles.
De la T1 de l'aeroport ha sortit una marxa de taxis que s'ha dirigit lentament cap a la ronda de Dalt i ha generat retencions puntuals en sentit Besòs fins al Nus de la Trinitat.
De la T2 ha sortit una altra marxa cap a la ronda del Litoral que ha entrat a Barcelona pel Morrot en direcció al Nus de la Trinitat i ha causat aturades en diversos punts.
La majoria dels taxis han circulat pel carril esquerra com estava previst, però també n'hi havia pel central. El carril dret l'han deixat lliure per la resta de vehicles.
A primera hora del matí, el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha assegurat que la previsió era "col·lapsar les dues rondes" amb "una protesta molt forta".
En un comunicat, el sindicat ha afirmat que s'ha aconseguit "tancar les rondes" i ha celebrat la resposta del sector. Aquest dimecres a la tarda es reuneixen amb la Direcció General de Transports.
De cara a l'11 de febrer, Élite Taxi ha convocat una altra protesta a Barcelona amb un recorregut encara per determinar entre la plaça d'Espanya i el Departament de Territori.
Per què protesten els taxistes?
Élite Taxi denuncia una pujada "abusiva" de les pòlisses que cobreixen la seva activitat. "Ens estan ofegant", assegura Tito Álvarez, que assegura que hi ha augments d'entre el 300 i el 400%.
El sindicat demana al govern espanyol que limiti aquest encariment i que, per llei, obligui les asseguradores a cotitzar les pòlisses de manera individual.
Els taxistes no volen que els tractin "com a col·lectiu" ni els posin al mateix sac que els VTC, que tenen, segons ells, més sinistralitat.
En aquest sentit, fa una setmana els grups parlamentaris d'ERC, Podemos, Sumar, BNG, i Coalició Canària van presentar al Congrés una proposició no de llei en què insten el govern espanyol a prendre mesures per garantir pòlisses amb un cost "competitiu, ajustat i proporcional a les cobertures requerides".
Els partits signants acusen les asseguradores de pujar les primes de manera "desorbitada".
La patronal del sector assegurador, Unespa, ha respost que els taxistes constitueixen una categoria de risc "clarament diferenciada" dels vehicles d'ús privat, per la qual cosa les primes també han de ser diferents, segons ha declarat a EFE.
Ho justifiquen per l'ús intensiu que fan dels vehicles, les hores que estan en circulació i l'ús del mateix vehicle per part de diferents conductors.
Conflicte obert amb els VTC
En paral·lel, els taxistes que treballen a Catalunya, especialment a l'àrea metropolitana, continuen la guerra oberta pel que consideren "competència deslleial" i l'auge de la circulació de VTC il·legals.
Per això, reclamen més controls policials que "combatin el robatori diari" en mans dels VTC, segons denuncia Élite Taxi en un comunicat.
"Aquestes empreses es burlen de les nostres lleis, institucions i forces de seguretat, i és imprescindible actuar de manera contundent contra aquesta lacra."
Per la seva banda, les patronals dels VTC, Aseval i Unauto, han qualificat aquestes acusacions de "campanyes de descrèdit del servei VTC" per part de diverses associacions de taxistes.
Aquest dimecres, també hi ha convocada una marxa a Madrid que vol mobilitzar milers de taxistes. Sortirà del Ministeri de Transports i anirà fins a la seu del Ministeri d'Economia.