Cop a la ZBE: el TSJC anul·la la zona de baixes emissions de Barcelona
La mesura impulsada per l'Ajuntament de Barcelona continua vigent perquè la sentència del TSJC encara no és ferma
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha notificat aquest dilluns l'anul·lació de l'ordenança municipal relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Barcelona, la ZBE, aprovada en el ple del consell municipal del 20 de desembre del 2019.
La sala contenciosa anula la ordenanza de #ZBE @bcn_ajuntament por falta de informes que avalen algunas restricciones, exceso del ámbito geográfico de implantación y excesiva restricción del tipo de vehículos afectados, entre otros motivos. Estima seis recursos de 10 colectivos
TSJCat (@tsj_cat) March 21, 2022
El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l'Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, ha comparegut aquesta tarda per valorar la sentència. Badia ha assegurat que la ZBE continua vigent i és d'obligat compliment, contràriament al que havien apuntat algunes informacions.
Com recull el mateix document, la sentència no és ferma i s'hi pot presentar recurs al Tribunal Suprem.
El regidor ha recordat que els tribunals europeus han reclamat a Barcelona just el contrari del que ara diu el TSJC: que impulsi més mesures per millorar la qualitat de l'aire i justifiqui les moratòries en la ZBE.
Per això, diu, les administracions implicades en la zona de baixes emissions estan "sorpreses i perplexes" pel que ha decidit la justícia: "deixa en indefensió milions de persones que pateixen la mala qualitat de l'aire", ha assegurat Badia.
El raonament del TSJC
El tribunal entén que té deficiències en l'elaboració, que falten informes determinants i que s'excedeix en l'àmbit geogràfic d'aplicació i en el tipus de vehicles exclosos, entre d'altres. La sentència es pot recórrer.
La justícia resol així els recursos presentats per associacions i entitats contràries a la mesura impulsada per l'Ajuntament de Barcelona. Entre els que havien recorregut l'ordenança hi ha transportistes, tallers, empresaris i ciutadans que veuen injust o impossible canviar els vehicles per poder accedir a la ciutat.
Les resolucions contenen dos vots particulars de magistrats que comparteixen la tesi majoritària d'anul·lació de l'ordenança, però amb altres arguments.
La notícia arriba pocs dies després de saber-se a quins vehicles pensava ampliar les restriccions l'Ajuntament de Barcelona, i també quines poblacions catalanes hauran de tenir ZBE el 2025.
600.000 trajectes contaminants menys, i 70.000 infraccions
L'aplicació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) va provocar la reducció d'uns 609.000 trajectes contaminants el 2021 respecte al 2017, segons l'Ajuntament de Barcelona.
No obstant, l'any passat es van posar 70.000 multes per incompliment de la normativa, una dada que el consistori considera "baixa" en comparació amb la resta de sancions de trànsit.
Les dades de les estacions de contaminació mostren que els nivells del principal indicador de contaminació -el diòxid de nitrogen- han baixat un 11% a la ciutat, cosa que l'ajuntament atribueix als desplaçaments que han deixat de fer els vehicles afectats per la normativa.
L'objectiu era situar la presència de NO2 a Barcelona en una escala d'entre 3,1 i 7,7 micrograms per metre cúbic, i la xifra de l'any 2021 ha estat de 4,4, cosa que s'ha notat en una millora de la salut dels ciutadans.
Pel que fa a la renovació del parc automobilístic de la ciutat, els vehicles sense etiqueta representaven el 20% el 2017, i ara són ara entre el 3% i 4% del total, alguns autobusos i camions que s'han acollit a una moratòria.
- ARXIVAT A:
- ZBE BarcelonaContaminació