Barcelona

Cop al decret de plantilles d'Educació, que donava més poder als directors

La justícia anul·la totalment o parcialment nou articles del polèmic decret de plantilles d'Educació, i ja no es podrà acomiadar cap docent que tingui una avaluació negativa

Àgata Fàbregas / Iacma MonterdeActualitzat

Revés judicial al decret de plantilles del Departament d'Educació, que regula la contractació de mestres. Cinc anys després que s'aprovés, dues sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya l'anul·len parcialment. Rebaixen, entre d'altres, la potestat que tenien els directors dels centres a triar fins a un 40 per cent del claustre.

Qüestionat des d'un principi pels principals sindicats de l'educació pública, el decret de plantilles -aprovat el 2014, en època de la consellera Irene Rigau- queda tocat perquè la justícia rebutja totalment o parcialment nou articles.

Els sindicats van denunciar des del primer dia que el decret obria la porta a contractar el professorat a dit.

Segons el Departament, però, l'afectació és mínima i els directors podran seguir triant part del claustre per consolidar els seus projectes educatius.

Canvis en l'entrevista personal

Un dels punts del decret que s'ha tombat és el que fa referència a l'entrevista personal que es fa als candidats per ocupar un lloc de treball. L'entrevista es fa en la segona fase del concurs, després de comptar mèrits i antiguitats i, a partir d'ara, no podrà ser eliminatòria.  

En aquest punt coincideixen les sentències dels dos sindicats que han presentat recurs al decret, la UGT i el Sindicat Professors de Secundària. Xavier Massó, secretari general Sindicat Professors de Secundària, aplaudeix la rectificació:

"No pot ser que en una entrevista -eliminatòria per a més inri-, segons la impressió que a mi em causi la persona a qui estic entrevistant, entri o no a treballar. No pot ser que els llocs de treball públics s'adjudiquin per mecanismes propis de la gestió privada."

El Departament ha dit que aquest punt no el recorreran i que modificaran el decret.



Avaluació del treball per àmbits

Una de les sentències qüestiona la metodologia de treball per àmbits i no per assignatures a l'ESO. Elimina a les direccions dels instituts la possibilitat de demanar perfils de professionals molt concrets -més enllà de les especialitats docents- per treballar per àrees i no exclusivament per matèries. El tribunal només permet canviar el currículum a primer d'ESO com a curs de trànsit de primària a secundària.

Ignasi Fernàndez, advocat del Sindicat de Professors de Secundària, explica que l'avaluació és per matèries:

"El que també diu el tribunal és que vostè no pot agrupar les matèries, ajuntar-les, avaluar-les conjuntament... Jo t'avaluo en el perfil d'àmbit lingüístic, no, aquí hi ha llengua catalana, llengua castellana... és tot això el que queda tocat."

Per Educació, això no posa en perill el treball per projectes als instituts. Consideren que les sentències no qüestionen la possibilitat dels centres de crear llocs de treball específics per consolidar equips de professors d'acord amb el projecte educatiu. Ho argumenta Ignasi Garcia Plata, director general de Professorat i Centres Públics:

"Nosaltres no hem definit un lloc de treball de lingüisticosocial, ni hem definit llocs de treball cientificomatemàtic. Els nostres llocs de treball són d'especialitats docents. (...) Però la manera en què el professorat després aplica el currículum és una decisió professional, dels docents, dels equips i dels projectes educatius."

 

Acomiadament per avaluació negativa

Tampoc es podrà acomiadar cap docent de qui la direcció o inspecció hagi fet una avaluació negativa.

Segons Educació, era una eina útil per poder apartar excepcionalment un funcionari que no estigués capacitat per atendre adequadament l'alumnat. Diuen, però, que no s'ha aplicat mai.

Els sindicats consideren que és una mesura arbitrària que podia fer perdre el lloc de treball simplement per discrepàncies amb la direcció.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut