Cop a Volkswagen: els afectats pel "dièselgate" a Alemanya tenen dret a indemnització
Una sentència del Suprem alemany dona la raó a un client amb el motor del seu vehicle trucat i obre la porta a milers de reclamacions
Victòria important per als afectats de Volskwagen, per l'escàndol dels motors dièsel trucats. El Tribunal Suprem d'Alemanya ha donat la raó a un comprador i li reconeix el dret a una indemnització.
La sentència és sobre un cas individual, però afavorirà les desenes de milers de persones que van denunciar la companyia automobilística i els obre camí a poder reclamar el reemborsament d'una part del que van pagar pels cotxes que van ser manipulats.
Amb aquesta sentència, l'empresa automobilística haurà d'indemnitzar el propietari d'un vehicle dièsel afectat pel cas del software que alterava les emissions d'alguns automòbils de la marca alemanya.
Segons la sentència del tribunal, la quantitat que rebran els conductors alemanys afectats dependrà del quilometratge del vehicle.
La denúncia la va posar el propietari d'un Volkswagen Sharan 2.0 TDI Match, amb motor dièsel de dos litres del tipus EA189 i norma 5, que el va comprar de segona mà, amb 20.000 quilòmetres, el gener del 2014. En la seva demanda exigia al fabricant la devolució íntegra del preu inicial del vehicle, 31.490 euros, per un "dany moral deliberat".
Volkswagen, per contra, argumentava que el vehicle va poder ser utilitzat pel seu propietari en tot moment, per la qual cosa no havia d'assumir cap indemnització. A més, afegia que el febrer del 2017 va fer una actualització gratuïta del software del cotxe.
Finalment, la sentència estableix que el comprador d'un vehicle "pot exigir el reemborsament del preu de compra abonat", però ha de descomptar "l'avantatge d'ús obtinguda", és a dir, els quilòmetres recorreguts, i posar el cotxe a disposició del fabricant.
L'afer "dièselgate"
El setembre de 2015 el grup automobilístic Volkswagen va admetre haver manipulat més d'11 milions de vehicles dièsel a tot el món amb un dispositiu que alterava les emissions reals d'òxids de nitrogen en les proves de laboratori, però que, un cop a la carretera, la contaminació era més gran i, si es corregia, el motor perdia potència.
La companyia va acceptar pagar una multa de 1.000 milions d'euros a Alemanya perquè la Fiscalia va determinar que es van produir "incompliments del deure de vigilància."
Fa unes setmanes, l'empresa alemanya va acordar indemnitzar amb 6.250 euros 200.000 propietaris de vehicles dièsel.
De tota manera, encara hi ha molts consumidors que volen demandar el fabricant de forma individual.
La sentència del Tribunal Suprem podria influir ara en aquests casos pendents, perquè estableix un precedent.
- ARXIVAT A:
- Judicial