Trànsit a la ronda de Dalt de Barcelona (EFE/Enric Fontcuberta)

COP26: acord limitat per deixar de vendre cotxes i furgonetes de combustió abans del 2035

És un més dels compromisos a mitjà i llarg termini que estan contribuint a dissimular que les emissions ara mateix continuen pujant
Josep Maria Camps Collet Actualitzat
TEMA:
Crisi climàtica

La cimera climàtica COP26 de l'ONU, organitzada pel Regne Unit en col·laboració amb Itàlia, dedica cada dia a una temàtica concreta, que aquest dimecres és el transport.

És un dels sectors que emet més gasos d'efecte hivernacle, el 25% del total d'emissions del planeta, i més de la meitat, el 17%, corresponen al transport per carretera.

Els organitzadors de la cimera han destacat que són unes emissions que estan pujant més ràpidament que en altres sectors:

 

Una declaració sobre cotxes i furgonetes

Per intentar pal·liar-ho han planificat per a aquest dimecres l'anunci d'un acord amb el compromís de deixar de posar al mercat cotxes i furgonetes que cremin combustibles fòssils abans del 2040.

L'acord, impulsat pel govern britànic, contempla que als "mercats líders" aquesta data límit sigui el 2035, i el 2030 per als propietaris de grans flotes de vehicles.

I és això el que han fet: han anunciat la declaració en què es basa l'acord, a la qual de moment s'han avingut sis grans fabricants de vehicles i també una trentena de països, a més de regions, ciutats, inversors i propietaris de flotes de vehicles.

Els fabricants de la llista són Volvo, Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, la xinesa BYD, i algunes empreses més petites.


Barcelona i Catalunya, entre els signants

Entre els països hi ha el mateix Regne Unit, Polònia, el Canadà, Dinamarca o Xile, i entre els territoris, regions i ciutats, hi ha Califòrnia, Los Angeles, Seül o Lagos. Catalunya i Barcelona també s'hi han afegit.

És un anunci, però, que ha estat criticat, perquè no hi són alguns dels principals fabricants del planeta, com és el cas de les dues primeres empreses, Volkswagen i Toyota.

Tampoc els governs dels països amb els mercats automobilístics més grans -la Xina i els Estats Units- i tampoc Alemanya o Espanya.

Declaració poc concreta

Segons fonts citades per l'agència Reuters, hi ha reticències a signar aquest acord perquè exigeix una adaptació molt costosa però no garanteix el desplegament de les xarxes de càrrega necessàries per als cotxes elèctrics.

Aquest compromís s'alinea amb el plantejat aquest estiu per la Comissió Europea, el de no comercialitzar cap vehicle de combustible fòssil el 2035, compromís, però, que els països de la UE encara no han ratificat.

En tot cas, l'anunci d'aquest dimecres no deixa de ser un compromís més a mitjà o llarg termini que contribueix a amagar que, de moment, les emissions no només no s'estan reduint, sinó que estan augmentant.

 

 

ARXIVAT A:
Crisi climàtica
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut