Correus obre a la tarda per l'altíssima demanda de vot per correu
S'han fet 1.500 contractacions de reforç per gestionar les sol·licituds de vot, que s'han triplicat respecte al 2017
Davant la creixent demanda del vot per correu i les cues a les oficines dels darrers dies, Correus ha ampliat l'horari d'obertura de totes les oficines fins aquest dijous. Unes quantes ja obrien a la tarda, però ara ho faran totes, de 2/4 de 5 a 3/4 de 8, per facilitar l'atenció als electors. A més, s'ha contractat 1.500 persones per reforçar el servei.
La por del contagi de coronavirus ha fet créixer la demanda del vot per correu, que s'ha multiplicat per tres respecte al 2017. La mesura de les contractacions se suma a l'ampliació de l'horari i a l'obertura que ja es feia de 102 oficines els dissabtes i festius locals, des del 25 de gener fins a la fi del procés electoral.
Segons un comunicat de Correus, aquesta mesura reforça la que ja es va prendre d'ampliar l'horari de totes les oficines, que obren més d'hora i tanquen més tard.
Evitar cues a l'exterior
Correus assenyala que les esperes a l'exterior de les oficines en alguns casos "es deuen a les mesures de seguretat anti-Covid dictades per les autoritats sanitàries, que limiten considerablement els aforaments en espais tancats".
No obstant això, el servei postal ha engegat una sèrie d'accions per agilitar els tràmits del vot per correu.
"S'ha procedit a obrir totes i cadascuna de les finestretes disponibles i fins i tot s'estan habilitant finestretes exclusives per a eleccions i, quan l'afluència ho requereix, s'instal·len al vestíbul taules addicionals específicament destinades a gestionar el vot per correu."
A més, es recomana l'ús del sistema de cita prèvia, que ja funciona a 89 oficines de Catalunya.
La xarxa d'oficines disposarà de 190 PDA per "agilitar l'atenció als clients a les oficines amb més afluència" de vot per correu i un treballador s'encarregarà de gestionar les cues, atenent igualment amb una PDA.
1.500 contractes de reforç
També s'han fet 1.500 contractes de reforç per "garantir el compliment de totes les obligacions de servei públic" durant el procés electoral. Aquestes contractacions són per a llocs d'atenció al públic als ciutadans a les oficines, per repartir enviaments i per ocupar-se de tasques als centres logístics.
El sindicat CGT dels treballadors considera insuficient aquesta contractació addicional per afrontar l'augment de peticions de vot, que, la setmana passada, segons dades del govern, gairebé s'havien duplicat. En data d'1 de febrer, segons la CGT, l'augment és de més d'un 260%.
"A dia d'avui s'ha triplicat respecte al 2017. Si el 2017 es van comptabilitzar 46.000 sol·licituds, avui ja n'hi ha 121.000."
Protecció anti-Covid dels treballadors
El sindicat CGT ha denunciat el perill de contagi de la Covid al qual estan exposats els treballadors en la gestió del vot anticipat. Sobretot, perquè els sobres de votació no porten autoadhesiu, i la tendència natural de l'elector és tancar-lo amb saliva, i reclamen la contractació de personal específic per fer aquests tràmits.
Segons dades sindicals, una quarta part de plantilla de Correus a Catalunya s'ha vist afectada per la pandèmia, ja sigui per infecció o per contacte. El nombre de positius, sobre una plantilla d'unes 5.000 persones, és de 216 treballadors: un 4%.
Correus ha dit que la seguretat dels treballadors està "garantida" amb les mesures necessàries que marca el protocol del vot per correu i amb el material de protecció que tenen a disposició.